1
Laatste Artikelen
Wat is er nieuwe op de website
Gratis artikelen
Stel je vraag via e-mail
Gratis nieuwsbrief

Aanmaning tijdrovend? Automatiseer uw Aanmaningen!

Zonder enige vorm van aanmaning betaalt uw ideale klant uw facturen binnen de gestelde betalingstermijn. De praktijk is helaas anders. Een aanmaning of zelfs verschillende aanmaningen is/zijn vaak nodig om uw klanten te laten betalen. Het versturen van een aanmaning kost tijd en geld. Terwijl een via een aanmaning te laat betalende klant u ook nog eens zorgt voor rentekosten. Hoe lost u dit probleem van een aanmaning op?

De praktijk van de aanmaning
In de praktijk zult u helaas moeten accepteren dat uw klanten lang niet allemaal direct betalen zonder aanmaning. Een aanmaning is en blijft dus noodzakelijk. U kunt als ondernemer echter wel wat doen aan de kosten en benodigde aandacht en tijd die het versturen van een aanmaning nou eenmaal met zich meebrengt.

Het belang van een tijdige aanmaning
Met een consequent debiteurenbeleid kunt u ergernis voorkomen en zorgen dat uw klanten niet te lang wachten met betalen. Stuur daarom altijd een vast aantal dagen nadat de betalingstermijn van een factuur is verstreken een aanmaning. Door alert te reageren op een uitgebleven betaling via het versturen van een aanmaning, laat u uw debiteur weten dat u serieus bent.

Deze zal sneller betalen en zal ook de volgende keer geneigd zijn minder lang te wachten. Wacht u te lang met de aanmaning, dan zal uw debiteur bij een volgende keer ook de tijd nemen om uiteindelijk te betalen. Door het te laat of helemaal niet versturen van een aanmaning heeft u immers al laten merken dat het uitblijven van de betaling voorlopig toch geen consequenties heeft.

Hoe het versturen van een aanmaning automatiseren?
Het belang van een aanmaning is u inmiddels dus wel duidelijk. Maar hoe zorgt u ervoor dat het versturen van een aanmaning uw bedrijf niet te veel tijd en dus geld gaat kosten? De enige mogelijkheid is voor u als ondernemer het automatiseren van de verzending van aanmaningen. Uw klanten ontvangen dus een aanmaning precies op tijd en via hun mailadres.

U vermeldt in uw aanmaning een duidelijke termijn waarbinnen u alsnog betaling verwacht. Bijvoorbeeld tien dagen of twee weken. De tekst van uw aanmaning is duidelijk maar vriendelijk zonder direct te dreigen met juridische stappen. Dat kan in een latere aanmaning altijd nog. Het kan immers zijn dat de factuur simpelweg aan de aandacht van uw klant is ontsnapt. Een aanmaning via e-mail zorgt dan meestal voor directe betaling, terwijl de relatie met de klant goed blijft.




Aanmaning en sommatie
Heeft u ook na het verstrijken van de in de aanmaning genoemde termijn nog steeds geen betaling ontvangen? En heeft uw klant u ook niet de reden laten weten waarom betaling uitblijft? Dan kunt u nogmaals een aanmaning sturen. Zeker bij vaste klanten is een tweede aanmaning aan te raden. Haalt een tweede aanmaning ook niets uit dan is het automatisch versturen van een sommatie aan de orde.

Automatisch aanmanen kost u nauwelijks nog tijd!
Het steeds weer tijdig versturen van aanmaningen in het kader van een effectief debiteurenbeheer lukt de meeste bedrijven niet. Gebrek aan tijd en gebrek aan mankracht maakt van debiteurenbeheer een ondergeschoven kindje. Interne processen die vaak niet op orde zijn veroorzaken te late betalingen door de klant. Dat kost uw bedrijf veel geld: Vele arbeidsuren voor het bijhouden van openstaande posten, het sturen van herinneringen en aanmaningen en het nabellen met debiteuren. Maar ook door onnodig hoge rentelasten op uw werkkapitaal.

Automatisch aanmanen via software voor effectief debiteurenbeheer is dan de meest effectieve oplossing die u nauwelijks nog tijd kost.


Meer informatie plus tools voor een goed debiteurenbeheer?
Meld u aan als gebruiker van de portal Financieel Sterk Ondernemen (FSO). U krijgt dan de beschikking over vele Tools (Rekenmodellen, Stappenplannen, Checklists, Digitale Publicaties) op het gebied van Debiteurenbeheer en Financiële Zaken.

Klik hier voor meer informatie en aanmelden

 

Abonneer je op onze gratis nieuwsbrief

Dit artikel behoort tot onze portal Financieel Sterk Ondernemen. Deze portal wordt wekelijks aangevuld met nieuwe rekentools en adviezen.

Tip
Wilt u zich niet aanmelden als gebruiker, kijk dan eens in onze webshop bij de CD-ROMS en losse software.

CD-ROMS
CD-ROM Grip op Financiele Zaken

SOFTWARE
Software Prognoses en Jaarcijfers
Software MKB Kosten Monitor
Software MKB Omzet Monitor

Vergelijkbare artikelen
een originele aanmaning van debiteuren
debiteurenbeheer pakt u zo aan...
effectief debiteurenbeheer van belang voor uw bedrijfscontinuïteit
werken aan een goed debiteurenbeheer
elektronisch factureren: de voors en tegens van elektronisch factureren
uw debiteur betaalt veel te laat? bereken wettelijke rente!
debiteurenbeheer en aanpakken van wanbetalers: wat kan de rechter voor u doen?
debiteurenbeheer en wanbetaling: stappenplan ter beperking van uw risico
debiteurenbeheer: wat u moet weten over debiteurenbeheer
debiteurenbeheer: neem preventieve maatregelen

Als nieuwe gebruiker van Financieel Sterk Ondernemen ontvangt u de software Prognoses & Jaarcijfers (ontwikkeld i.s.m. Deloitte) helemaal gratis! (winkelwaarde € 79,-)

(*) U ontvangt het welkomstgeschenk na betaling van het abonnementsgeld. Dit aanbod is niet geldig bij het kennismakingsabonnement.