1
Wat is er nieuwe op de website
Gratis artikelen
Stel je vraag via e-mail
Gratis nieuwsbrief

Afschrijving - Wat moet u weten over afschrijving

Bij het bepalen van de winst houdt u rekening met de aanschafkosten van de bedrijfsmiddelen: u trekt die kosten af van de opbrengsten. Bedrijfsmiddelen zijn zaken die u niet direct wilt verkopen, maar die u een aantal jaren in uw onderneming gebruikt. Ze verschillen dus van inkopen en voorraden. Bedrijfsmiddelen hebt u nodig om uw producten te kunnen maken of uw diensten te kunnen verlenen.
 
Voorbeelden van bedrijfsmiddelen in verband met afschrijving:
 
Gebouwen, machines, auto’s, inventaris en andere duurzame zaken die u voor de bedrijfsvoering gebruikt (de materiële bedrijfsmiddelen)

Vergunningen en andere niet-tastbare zaken die nut hebben voor de onderneming en waarvan het gebruik leidt tot een waardevermindering van de vergunningen (de immateriële bedrijfsmiddelen)

Omdat bedrijfsmiddelen een aantal jaren meegaan, mag u niet alle kosten aftrekken in het jaar van aanschaf. In plaats daarvan moet u afschrijven. Dat houdt in dat u de kosten verdeelt over de jaren waarin u het bedrijfsmiddel gebruikt. Elk jaar kunt u dus een deel van de kosten aftrekken.


Berekening van uw afschrijving
Om te kunnen afschrijven op een bedrijfsmiddel, moet u het bedrag bepalen dat u jaarlijks mag afschrijven.

Daarvoor hebt u nodig de volgende gegevens:
 
1. De aanschafkosten: Die bestaan uit de aanschafprijs plus:

2. De aankoopkosten (zoals bijvoorbeeld de notariskosten bij aankoop van onroerend goed)

3. De installatiekosten en de kosten van het bedrijfsklaar maken (bijvoorbeeld de kosten van plaatsing van het bedrijfsmiddel door een ander dan de leverancier)

Daarvan trekt u af:
 
1. Kortingen en subsidies, ook als u die achteraf krijgt

2. De restwaarde (Dat is de waarde die het bedrijfsmiddel vermoedelijk nog zal hebben op het moment dat u het niet meer kunt gebruiken voor uw onderneming).

Voor het bepalen van de restwaarde kunt u overleggen met de leverancier van het bedrijfsmiddel. Deze kan meestal goed inschatten wat het bedrijfsmiddel na verloop van tijd nog waard is.

Afschrijving en de vermoedelijke gebruiksduur (in hele jaren)
In principe is dat de technische levensduur van het bedrijfsmiddel, dus de periode totdat het helemaal versleten is. Maar u mag uitgaan van de economische levensduur als die korter is dan de technische levensduur. De economische levensduur van een bedrijfsmiddel is verstreken als het geen economisch nut meer heeft voor uw onderneming, ook al is het technisch nog in goede staat.


Adviesportal Fiscaal Optimaal Ondernemen

Bent u ondernemer of accountant, boekhouder of adviseur en wilt u beschikken over een fiscale portal voor al uw vragen?

Meld u zich dan aan voor de portal Fiscaal Optimaal Ondernemen (FOO). Ontwikkeld speciaal voor u! Met vele Fiscale Tools. Modellen, Voorbeelden, Adviezen en tips.  Die u 24 uur per dag kunt raadplegen!

Nieuwe gebruikers voor een jaar ontvangen geheel gratis de 
Software Prognoses en Jaarcijfers (t.w.v. € 79,- excl. BTW, ontwikkeld in samenwerking met accountantskantoor BDO).

Klik hier  om u direct aan te melden als gebruiker.

Klik hier  voor meer informatie.

Abonneer je op onze gratis nieuwsbrief

Vergelijkbare artikelen
kosten rechtsbijstand bij ontslag voor uw werknemer niet aftrekbaar
kosten vergoeding voor uw werknemer: hoe zit dat eigenlijk?
bedrijfskosten: welke bedrijfskosten zijn fiscaal aftrekbaar?
kosten praktijkruimte opvoeren als bedrijfskosten?
stallingskosten auto van de zaak
fiscaal vriendelijk schenken rond de feestdagen
vergoeding verhuiskosten werknemer? fiscale regels verhuiskosten
kostenmaatschap: samenwerken via kostenmaatschap kent zowel voordelen als nadelen
afschrijving - wat moet u weten over afschrijving

Orders en Opdrachten binnenhalen



Commerciële Tools voor meer Omzet (Zowel Off line als Online)

Helpt u dagelijks met Verkooptools, Verkoopmodellen, Checklists en Stappenplannen op het gebied van Marketing & Sales. Lees meer > ...