1
Wat is er nieuwe op de website
Gratis artikelen
Stel je vraag via e-mail
Gratis nieuwsbrief

Omzet maken via Gratis Verkopen

In onze economie komt het steeds vaker voor. Bedrijven verstrekken hun producten en of diensten geheel gratis. Terwijl een gemiddelde consument gewend is om hiervoor te betalen. Steeds meer zaken zijn gratis te verkrijgen. Bijvoorbeeld een mobiele telefoon, gratis toegang tot Internet, een gratis magazine of een gratis dagblad bij het betreden van de trein. U vraagt zich wellicht af hoe bedrijven die dit aanbieden nog winst kunnen maken. Want van ‘gratis’ wordt niemand rijk.

Maar bij nader inzien is het woordje ‘gratis’ zeer betrekkelijk. Want als u het gehele verkooptraject bekijkt waarin iets voor niets wordt aangeboden, dan betaalt de klant wel degelijk een prijs. Het gaat hier alleen om een nieuwe manier van concurreren. ‘Eerst iets weggeven om vervolgens te nemen’ is een oud verkoopprincipe dat beter bekend staat onder de term ‘koppelverkoop’. Bepaalde bedrijven realiseren zich heel goed voor welk deel van hun product of dienst ze geld kunnen vragen en welk deel ze beter kunnen weggeven.

Een groot deel van de markt waar gratis producten of diensten weggegeven worden, is vrij doorzichtig: iedereen kan precies nagaan welke prijs elke aanbieder hanteert en kan die prijzen vergelijken. Hierdoor daalt de verkoopprijs tot ongeveer de kostprijs. Een producent verdient er relatief erg weinig op en kan het product dus beter weggeven. Op voorwaarde dat er een vorm van koppelverkoop mogelijk is. Want de inkomsten van een bedrijf moeten uiteindelijk ergens vandaan komen.



Hierna volgen vier verschillende manieren om uw product gratis te verstrekken en er toch geld mee te verdienen.

Variant 1
Betalen via een omweg

Deze variant komt erop neer dat de klant in eerste instantie een product of aansluiting of iets dergelijks gratis ontvangt en vervolgens gaat betalen voor een afgesloten abonnement, telefoontikken enzovoort. Zo kan de detailhandel op basis van een grote bonus van de ‘tikkenverkoper’ een gratis GSM-telefoon verstrekken in combinatie met een abonnement bij een bepaalde provider. Een advies van een tussenpersoon voor bijvoorbeeld een pensioenverzekering is gratis, omdat deze tussenpersoon wordt betaald door de verzekeraar. De verzekeraar ontvangt zijn geld via de jaarlijkse premiebetalingen van de klant.

Variant 2
Nu binnenhalen, straks verdienen

Bedrijven halen bij deze variant klanten binnen in de hoop later aan ze te verdienen. Bijvoorbeeld het verstrekken van aan gratis virusscanner voor een beperkte periode. Vaak wordt in ruil een groot aantal gegevens gevraagd van de klant. Niet alleen zijn deze gegevens op zich al geld waard, ook kan het koopgedrag van de klant vrij nauwkeurig worden voorspeld. Een neveneffect van deze variant is dat deze wijze van verspreiding naamsbekendheid genereert in de zakelijke markt. Gratis producten van goede kwaliteit krijgen ruime aandacht in de pers. Tevreden gebruikers zorgen bovendien voor nieuwe gebruikers. Hier is veel geld te verdienen, want naams- en merkbekendheid zorgen ervoor dat klanten sneller overgaan tot aankoop. Het merk of de naam van een product kennen ze immers al.

Variant 3
Inkomsten uit reclamegelden

Bij deze variant gaat het om het kopen van de aandacht op de markt. En is deze aandacht groot, dan kan vervolgens de advertentieruimte duur worden verkocht. Een voorbeeld is de elektronische variant van de bekende en beroemde Encyclopaedia Brittannica, die sinds enige tijd geheel gratis is te raadplegen (http://www.brittanica.com). Het schijnt dat de inkomsten uit reclamegelden de opbrengsten van abonneegelden ruim overtreft. Pas bij gratis toegang is het aantal websitebezoekers groot genoeg voor deze variant. Een ander voorbeeld is de gratis ochtendkrant Metro die treinreizigers op ongeveer honderd stations elke ochtend in Nederland kunnen meenemen.

Variant 4
Inkomsten uit betaalde diensten


De variant van ‘inkomsten uit betaalde diensten’ is gebaseerd op het gratis leveren van een product of dienst. Maar voor de bijbehorende service moet de klant betalen. Zo kan het gebeuren dat een softwareleverancier een bepaald softwareprogramma waaraan jaren is gewerkt geheel gratis levert. Wetende dat de meeste klanten voor de invoering van deze software een adviseur nodig hebben. Met uiteraard een ‘passend’ adviestarief.

Wilt u uw verkoop versterken en meer omzet maken?
Meld u dan aan als gebruiker van de portal Orders & Opdrachten binnenhalen. Klik hier voor meer informatie en aanmelden

Abonneer je op onze gratis nieuwsbrief

Dit artikel  behoort tot onze portal  Orders & Opdrachten Binnenhalen Deze portal wordt wekelijks aangevuld met nieuwe rekentools en adviezen. 

Tip
Wilt u zich niet aanmelden als gebruiker, kijk dan eens in onze webshop bij de CD-ROMS en losse software.   

CD-ROM Acquisitie

CD-ROM Offertes Schrijven
CD-ROM Offertemanager

Software Offerteberekeningen Maken (versie Zakelijke Dienstverlening, Productie en Ambacht)
Software Offerteberekeningen Maken (versie Detailhandel en Groothandel)
Software Offertes Schrijven

Software Verkoopbrief Schrijven

Software Belscript Schrijven

Vergelijkbare artikelen
omzet maken via gratis verkopen
salespromotion: wat u moet weten over salespromotion
strategische planning van salespromotion
salespromotion technieken
salespromotions: budgetteren van salespromotions
salespromotion: uitvoeren van salespromotie actie
planning van salespromotion actie
salespromotion actie: de communicatie van uw salespromotion actie
premium bij een salespromotion actie



Nieuwe abonnees ontvangen geheel gratis de CD-ROM Grip op Offertes Schrijven, inclusief een handzaam boekje over het schrijven van scorende Offertes. (winkelwaarde € 69,-). Deze CD-ROM is speciaal ontwikkeld voor verkoopmedewerkers die offertes schrijven.

(*) U ontvangt het welkomstgeschenk na betaling van het abonnementsgeld. Dit aanbod is niet geldig bij het kennismakingsabonnement.