1
Wat is er nieuwe op de website
Gratis artikelen
Stel je vraag via e-mail
Gratis nieuwsbrief

Verkoopactie: Maak uw Verkoopactie winstgevend

Een verkoopactie is een uitstekend middel om meer omzet en afzet te genereren. Om klanten aan u te binden, de concurrentie een slag voor te zijn en uw verkoopteam of uw wederverkopers nóg harder voor u te laten lopen. Het aantal mogelijkheden om een verkoopactie te houden is enorm. De bekendste verkoopacties zijn prijsacties. Maar ook (verkoop)wedstrijden, cadeau- en spaaracties zijn veelgebruikte, vaak hele succesvolle vormen van een verkoopactie.

Vraag voor een verkoopactie
Hoe verhoog ik de bestelfrequentie van mijn bestaande klanten?

Als u wilt dat uw klanten via een verkoopactie vaker bij u gaan kopen, moet u hun bestaande bestelpatronen doorbreken. Ontwikkel een spaar- of bonussysteem waarbij u elke aankoop registreert en u uw klant beloont op basis van het aantal aankopen. Een andere mogelijke verkoopactie is het organiseren van een premiumactie, waarbij elke bestelling een premium oplevert, deel uitmakend van een serie premiums. Bijvoorbeeld een set van zes theelepeltjes, waarbij elke aankoop binnen een bepaalde periode recht geeft op één theelepeltje. Koopt een klant gemiddeld een keer in de week bij u, laat uw verkoopactie dan vier weken duren. Uw klant moet dan vanwege uw verkoopactie vaker bij u kopen wil hij of zij de set compleet krijgen.

Vraag voor een verkoopactie
Hoe win ik ex-klanten terug?

Ga met een verkoopactie tijdelijk onder de prijs van uw concurrent zitten: veel ex-klanten hanteren ‘prijs’ als een excuus om weg te gaan, dus dat excuus ontneemt u hen nu. Maar bedenk wel dat u na uw verkoopactie weer op uw normale afleverprijs moet komen. Wees daar eerlijk in tegenover de teruggewonnen ex-klant. En neem u voor hem intussen zoveel aandacht en service te geven dat hij ook na uw verkoopactie voor de normale prijs klant wil blijven.




Vraag voor een verkoopactie
Hoe krijg ik meer mensen in mijn winkel of showroom?

Een verkoopactie kent vele vormen. Een sweepstake (soort loterij) is een goede methode om mensen naar de winkel te krijgen: in elke mailing komt een uniek nummer. Enkele nummers winnen een hoofdprijs. Achter in uw showroom of winkel hangt het lijstje met de winnende nummers, maar wie niet komt kijken mist zijn prijs. Voor iedere niet-winnende bezoeker is er natuurlijk een troostprijs. Een sweepstake is een prima voorbeeld van een succesvolle verkoopactie. De respons op een sweepstake is vaak relatief hoog. Het komt vaak voor dat ongeveer 15% van de aangeschreven niet-klanten de winkel komt bezoeken.

Vraag voor een verkoopactie
Hoe kan ik mijn klanten andere klanten laten werven?

Beloon uw klanten via een verkoopactie op een passende manier. Een rijschoolhouder bijvoorbeeld gaf een gratis les weg aan zijn leerlingen als die een nieuwe leerling aanbrachten. Dat werkte perfect, vooral bij de groep 18- en 19-jarigen, want die storten zich massaal op rijles en ze kennen elkaar. Een verkoopactie in de vorm van een gratis rijles is dan voor de aanbrenger een bruikbare en welkome beloning, die de rijschoolhouder niet zoveel kost. Een ander voorbeeld van een dergelijke verkoopactie is die van een internetprovider die de aangevers van nieuwe klanten een maand gratis internettoegang biedt.

Naar een succesvolle en beter meetbare sales?
Wilt u uw verkoopactiviteiten versterken. Via bijvoorbeeld DM-tools, Commerciële Rekenmodellen en vele adviezen en tips voor een betere verkoop? Meld u dan aan bij Orders & Opdrachten binnenhalen. Klik hier voor meer informatie 

Speciale software voor Offerte Berekeningen
Maakt u regelmatig offertes, prijsopgaven of prijsberekeningen en wilt u zeker weten dat alles erin zit en dat uw offerteprijs geen rekenfouten bevat? Kijk dan eens naar de handige Software Offerteprijs Maken.

Klik hier voor de 
versie Zak.Dienstverlening/Productie/Ambacht

Klik hier voor de versie voor Detailhandel/Groothandel.

Abonneer je op onze gratis nieuwsbrief

Dit artikel  behoort tot onze portal  Orders & Opdrachten Binnenhalen Deze portal wordt wekelijks aangevuld met nieuwe rekentools en adviezen. 

Tip
Wilt u zich niet aanmelden als gebruiker, kijk dan eens in onze webshop bij de CD-ROMS en losse software.   

CD-ROM Acquisitie

CD-ROM Offertes Schrijven
CD-ROM Offertemanager

Software Offerteberekeningen Maken (versie Zakelijke Dienstverlening, Productie en Ambacht)
Software Offerteberekeningen Maken (versie Detailhandel en Groothandel)
Software Offertes Schrijven

Software Verkoopbrief Schrijven

Software Belscript Schrijven

Vergelijkbare artikelen
verkoop via de muur
verkoopactie: maak uw verkoopactie winstgevend



Nieuwe abonnees ontvangen geheel gratis de CD-ROM Grip op Offertes Schrijven, inclusief een handzaam boekje over het schrijven van scorende Offertes. (winkelwaarde € 69,-). Deze CD-ROM is speciaal ontwikkeld voor verkoopmedewerkers die offertes schrijven.

(*) U ontvangt het welkomstgeschenk na betaling van het abonnementsgeld. Dit aanbod is niet geldig bij het kennismakingsabonnement.