Hoe voorkomt u Advertentiefraude?
Advertentiefraude is schadelijk voor uw bedrijf. Een externe aanbieder dringt u een advertentie op die u helemaal niet wilde plaatsen en waarvoor u ook nooit de opdracht heeft gegeven. De volgende tips kunt u opvolgen om minder snel slachtoffer te worden van malafide advertentieverkopers.
Tip 1 Vraag om een schriftelijke aanbieding
Als u een advertentie wilt plaatsen, doe dit alleen bij uitgevers die bereid zijn u een schriftelijke aanbieding te sturen met daarop alle informatie over het tijdschrift, de advertentie zelf (uitvoering en prijs), het formaat van de advertentie en de oplage van de betreffende uitgave.
Tip 2 Houd zelf altijd het initiatief
Bepaal zelf welke advertentie u wilt plaatsen, wanneer en in welk blad. Laat u niet opjagen of dwingen tot een overhaaste beslissing. Wees dubbel op uw hoede als men u drukproeven per fax of per koerier wil laten retourneren. Die haast is nergens voor nodig. Een bonafide, serieuze uitgever werkt met een planning en zal u genoeg tijd geven voor gegevenscontrole.
Tip 3 Vraag om een beoordelingsexemplaar
Als het gaat om een gids of een blad dat u niet kent, vraag dan altijd eerst om een beoordelingsexemplaar. U kunt dan vooraf rustig beoordelen of u daarin wilt adverteren. Laat u schriftelijk berichten over de exacte oplage. Vraag een behoorlijk bewijs dat deze verspreiding inderdaad plaatsvindt (bijvoorbeeld door een accountantsverklaring).
Tip 4 Ga na of de prijs redelijk is
Ga na of de prijs van de advertentie acceptabel is in verhouding tot de oplage en kwaliteit van het blad (let hierbij tevens op de kleine lettertjes, bijvoorbeeld: ‘p/m, minimale looptijd één jaar, per mm, enzovoort’).
Tip 5 Maak een aparte advertentiemap voor uw opdrachtbevestigingen
Kopieer alle opdrachtbevestigingen en bewaar alles goed bij elkaar (bijvoorbeeld in een advertentiemap). Mocht u een proefdruk ontvangen per fax met het verzoek de gegevens te controleren, dan kunt u gemakkelijk nagaan of u voor deze plaatsing opdracht heeft gegeven.
Tip 6 Spreek af wie het advertentiebeleid uitvoert
Spreek binnen uw bedrijf duidelijk af wie zich met de advertenties bezighoudt. Zorg ervoor dat uw medewerkers zich allen daaraan houden. Laat u nooit onder druk zetten door 'tijdgebrek' van de advertentieverkoper ('drukker wacht op uw bevestiging!'). Zet nooit uw handtekening onder een opdrachtbevestiging als u ook maar enige twijfel heeft of u wel met de juiste advertentie (met dezelfde specificaties) en met het juiste bedrijf te maken heeft.
bron: www.advertentiefraude.nl
Hulp nodig en meer informatie? Meld u dan aan als gebruiker van de portal Orders & Opdrachten Binnenhalen. Klik hier voor meer informatie en aanmelden
Abonneer je op onze gratis nieuwsbrief
Dit artikel behoort tot onze portal Orders & Opdrachten Binnenhalen. Deze portal wordt wekelijks aangevuld met nieuwe rekentools en adviezen.
Tip
Wilt u zich niet aanmelden als gebruiker, kijk dan eens in onze webshop bij de CD-ROMS en losse software.
CD-ROM Acquisitie
CD-ROM Offertes Schrijven CD-ROM Offertemanager
Software Offerteberekeningen Maken (versie Zakelijke Dienstverlening, Productie en Ambacht) Software Offerteberekeningen Maken (versie Detailhandel en Groothandel) Software Offertes Schrijven
Software Verkoopbrief Schrijven
Software Belscript Schrijven
|