1
Wat is er nieuwe op de website
Gratis artikelen
Stel je vraag via e-mail
Gratis nieuwsbrief

Omzetprognose: Hoe maakt u een gedetailleerde Omzetprognose?

Een omzetraming of omzetprognose maken is voor bedrijven vaak een lastige klus. Want hiervoor moet u inzicht hebben in uw omzethistorie. Wat zijn uw omzetresultaten en op basis waarvan schat u uw in de toekomst te behalen omzet in? Daarvoor is een goede verdeling nodig in omzetcategorieën en per categorie in verschillende producten en/of diensten.

Een voorbeeld
Een voorbeeld uit de horeca van een restaurant/bar met vergaderruimte ter verduidelijking. De omzet die wordt gerealiseerd met de bar is omzetcategorie nummer een. De omzet van het restaurant vormt omzetcategorie nummer twee. Samen met extra faciliteiten die de verhuur ondersteunen, zoals een beamer, vormen de vergaderruimtes de derde omzetcategorie. Een vierde omzetcategorie is die uit sociaal-culturele activiteiten en incidentele evenementen, zoals een afhuur van het gehele bedrijf vanwege een voorlichtingsavond, een bruiloft of een bedrijfsfeest. Binnen deze omzetcategorieën zijn verschillende producten te onderscheiden. Zoals verschillende dranken en snacks voor de bar, menu's voor het restaurant en arrangementen voor de vergaderruimtes. Pas als uw totale assortiment goed is ingedeeld in categorieën en per categorie producten en/of diensten zijn toegekend, kunt u aan de slag met uw omzetprognose. De principes uit dit voorbeeld kunt u toepassen op alle andere soorten bedrijven.

                             




Waarom is een gedetailleerde omzetprognose nodig?

1. Sturen van omzet en kosten 
De geprognostiseerde omzet wordt, als het goed is, regelmatig vergeleken met de gerealiseerde omzet. Wijken de resultaten af dan kan er eventueel worden bijgestuurd. Hetzij door de omzet te vergroten, bijvoorbeeld met speciale acties, of door de met de omzet samenhangende kosten te verminderen. Aan het einde van het boekjaar wordt de behaalde omzet samen met andere opbrengsten en kosten in de jaarrekening verantwoord. Die cijfers vinden we allemaal terug in de resultatenrekening.

2. Onderbouwing voor de bank bij uitbreiding of nieuwbouw
Ook bij nieuwbouw of uitbreiding van het bedrijf uit bovenstaand voorbeeld speelt de omzetprognose een belangrijke rol. Subsidiënten, banken en andere financiers zullen willen weten of er in de nieuwe accommodatie sprake is van een gezonde en realistische exploitatieopzet. De raming van de omzet is daarbij een belangrijk gegeven. Ook verzekeringsmaatschappijen kunnen om verschillende redenen vragen om een geschatte omzet.

Zelf een gedetailleerde omzetprognose maken?
Met de software Omzet-Monitor kunt u een omzetprognose of omzetraming maken voor de verschillende omzetcategorieën van uw bedrijf. Het programma is voorzien van een duidelijke instructie. Het maken van een gedetailleerde omzetprognose is met deze software goed te doen als u uw omzet van de afgelopen periode goed heeft bijgehouden.

Kijk in onze webshop voor de software MKB-Omzet Monitor. Met deze software maakt u gemakkelijk en snel een nuttige omzetanalyse zodat u de juiste maatregelen kunt nemen voor een hogere omzet.

 

 

Abonneer je op onze gratis nieuwsbrief

Dit artikel behoort tot onze portal Financieel Sterk Ondernemen. Deze portal wordt wekelijks aangevuld met nieuwe rekentools en adviezen.

Tip
Wilt u zich niet aanmelden als gebruiker, kijk dan eens in onze webshop bij de CD-ROMS en losse software.

CD-ROMS
CD-ROM Grip op Financiele Zaken

SOFTWARE
Software Prognoses en Jaarcijfers
Software MKB Kosten Monitor
Software MKB Omzet Monitor

Vergelijkbare artikelen
branche informatie vinden op internet: een aantal tips
omzet analyse: ken de samenstelling van uw omzet!
inzicht in uw verkopen, hoe krijgt u dat?
omzetprognose: hoe maakt u een gedetailleerde omzetprognose?
wapen uw bedrijf tegen slechte tijden: zorg voor omzet vergroting
groeien met uw bedrijf: hoe doet u dat?
winstvergroting: negen tips voor meer winst en hoger rendement

Als nieuwe gebruiker van Financieel Sterk Ondernemen ontvangt u de software Prognoses & Jaarcijfers (ontwikkeld i.s.m. Deloitte) helemaal gratis! (winkelwaarde € 79,-)

(*) U ontvangt het welkomstgeschenk na betaling van het abonnementsgeld. Dit aanbod is niet geldig bij het kennismakingsabonnement.