1
Wat is er nieuwe op de website
Gratis artikelen
Stel je vraag via e-mail
Gratis nieuwsbrief

Guerrillamarketing: Creativiteit bij guerrillamarketing

De eerste stap die u neemt als u als een guerrilla gaat marketen, is het ontwerpen van uw eigen strategie. De volgende stap bevat het creatieve deel. Creativiteit is immers een van de belangrijkste wapens van een guerrilla. Creativiteit heeft een eigen betekenis in guerrillamarketing. Het heeft niets te maken met de creativiteit van reclamebureaus. Daar bedenken de reclamemakers prachtige advertenties en commercials. De meest creatieve vormen worden beloond met een prijs die wordt toegekend door vakbroeders en zusters. Creativiteit bij guerrillamarketing heeft eerder te maken met onorthodox denken, buiten de voor de hand liggende paden. Het gaat om het verspreiden van uw reclameboodschap via een ongebruikelijke weg.

Eerste wet
De eerste wet van creativiteit in guerillamarketing kent de insteek van effectiviteit: ‘Marketing is niet creatief, tenzij er verkoop uit voortkomt.’ Uw creativiteit hoeft dus geen prijs op te leveren die in een reclamejaarboek wordt vermeld.

Tweede wet
De tweede wet van creativiteit in de guerillamarketing is dat elke ondernemer meer dan voldoende creativiteit bezit om iets te bedenken dat precies bij zijn of haar product en doelgroep past. Daarvoor hoeft u dus niet naar een reclamebureau.




Voorbeeld
Een goed voorbeeld van creativiteit vindt u bij de ondernemers die een training in guerrillamarketing volgden. Zij kregen tijdens deze training de opdracht naar buiten te gaan en moesten binnen een halfuur terugkomen met iets wat ze daar gevonden hadden en wat de kern van hun bedrijf weergaf. Een extra aanwijzing betrof een bepaalde kleur die in het gevonden voorwerp moest voorkomen, bijvoorbeeld blauw. Ogenblikkelijk zagen de cursisten dat de wereld vol met blauw was. Vervolgens bleken alle ondernemers tot een concreet idee te kunnen komen. Met boomtakken, ladders, gevonden folders, bloemen, enzovoort werden de meest fantastische creaties gemaakt die goed verbeeldden wat de cursisten met hun bedrijf wilden bereiken.

Creatieve strategie
Een creatieve strategie lijkt op een marketingstrategie, maar beperkt zich tot de marketingmaterialen en is alleen op de inhoud gericht. Voor de vormgeving kunt u beter een professional inschakelen (dat hoeft vaak slechts eenmalig te gebeuren). Als er eenmaal basismateriaal beschikbaar is, kunt u zelf het materiaal vergroten, verkleinen, kopiëren, knippen en plakken. Op die manier kunt u tot creatief marketingmateriaal komen, want dankzij uw marketing- en creatieve strategie weet u precies wat u wilt.

Voorbeeld
Een ondernemer verkoopt gezondheidsproducten. Tot zijn assortiment behoren onder meer zogenoemde Mini-Magna’s. Dit is een speciaal soort magneten dat pijn vermindert en (verwerkt in bandages) de spieren en gewrichten van sporters ondersteunt. Zijn doelgroep is groot en bestaat uit mensen die last hebben van pijn en mensen die pijn of overbelasting willen voorkomen. Hij heeft inmiddels een marketingstrategie ontwikkeld. Nu heeft hij een creatieve strategie nodig voor zijn marketingmaterialen. In eerste instantie denkt hij aan een folder.

Met zijn actie wil deze ondernemer zijn doelgroep ervan overtuigen dat Mini-Magna’s de beste passieve pijnbestrijdings- en preventiehulpmiddelen zijn die op de markt verkrijgbaar zijn (doel van de creatieve boodschap). De ondernemer bereikt dit doel door op te geven bij welke pijnen de magneten verlichting geven en welke topsporters betere prestaties hebben als ze de magneten dragen (de benefits of de voordelen). De sfeer die de folder uitstraalt is gezondheid, energie en vitaliteit (dit komt overeen met de sfeer en identiteit van het product). 

Stappenplan
Bij het bedenken van een creatieve marketingstrategie volgt u de volgende stappen uit het stappenplan Creatieve marketing. In dit stappenplan hebben wij het voorgaande voorbeeld als referentie gebruikt.

Stap 1
Formuleer wat het interessante en opvallende van uw aanbod is

Mensen willen uw product kopen, omdat het aantrekkelijk voor hen is.
Het aantrekkelijke van de magneten is dat het lichaam wordt ondersteund om zijn eigen helende kracht uit te voeren op een heel eenvoudige en passieve wijze. Alternatieven hiervoor zijn giftige medicijnen of tijdrovende bezoekjes aan fysiotherapeuten.


Stap 2
Formuleer op grond van de interessante eigenschappen een ‘benefit’

Mensen kopen een product meestal niet omdat het bepaalde technische eigenschappen bezit. Op zich is het niet zo interessant of een computer een Pentium-III-processor heeft of een ander type. De snelheid en de status (‘ik heb de allersnelste computer’) zijn echter wel interessant voor een koper.
Een auto is niet interessant omdat hij zestien kleppen heeft, maar omdat hij een bepaalde status uitstraalt (‘zie mij eens met de allernieuwste BMW’). Belangrijke eigenschappen zijn ook de kostenbesparing (zeker bij een hoge benzineprijs) en de jaloerse of bewonderende blikken van medeweggebruikers (‘wat een fraai model en wat een lijnen’).

De magneten hebben twee belangrijke benefits: ze geven op een makkelijke manier verlichting van de pijn en ze zorgen voor extra energie.


Stap 3
Formuleer uw benefits zo geloofwaardig mogelijk

Klanten zijn eraan gewend dat reclame overdrijft en niet eerlijk is. Maar zelfs eerlijkheid is niet genoeg. Geloofwaardigheid gaat een stap verder. Tegenwoordig zijn testimonials ook niet meer voldoende. U kunt immers iedereen inhuren om stralend voor de camera over een product te vertellen dat ze zelf nooit gebruiken.

Als de ondernemer uit het voorbeeld echter in zijn folder namen opneemt van vijftig topsporters die de magneten gebruiken, dan wordt het voor veel klanten al geloofwaardiger. Of dit nu terecht is of niet. Reclame heeft nu eenmaal veel met psychologie te maken. Ook een zin als ‘magneten helpen het natuurlijk evenwicht herstellen’ is geloofwaardig en beweert niets wat niet waar te maken is.


Stap 4
Trek de aandacht, maar wel voor uw product

De meeste mensen zijn maar in één ding geïnteresseerd, namelijk in zichzelf en de eigen behoeften. De klant leest bijvoorbeeld een autoadvertentie als deze appelleert aan een gevoel voor stijl en aan opvallen. Die auto zou interessant kunnen zijn voor de behoefte aan een statussymbool. 


Let erop dat uw advertenties en folders niet te fraai en opvallend zijn. Soms zijn folders zo mooi en opvallend, dat klanten zich alleen nog de advertentie zelf herinneren en niet meer weten om welk product het eigenlijk ging. Zorg er dus voor dat in eerste instantie uw product interessant is en niet de folder of de advertentie zelf.

De folder over de magneten zou een illustratie kunnen opnemen van een sporter met een bandage om zijn of haar knie of van een magneet die stralen uitzendt naar een gewricht terwijl de ontvanger verheerlijkt slaapt.


Stap 5
Vraag de klanten onmiddellijk iets te doen nadat ze de folder of de advertentie hebben gelezen

Vraag de klanten bijvoorbeeld om:

• u te bellen;
• een demonstratie bij te wonen;
• naar uw winkel te komen;
• een cadeautje op te halen;
• een proefrit te maken.


Vertel precies wat de ontvangers van uw folder moeten doen.

De ondernemer uit het voorbeeld zou in de folder een bon kunnen opnemen die naar een gratis antwoordnummer gestuurd kan worden. In de bon staat dan: ‘Stuur vandaag deze bon op en u ontvangt binnen vijf dagen een uitnodiging voor een gratis en vrijblijvende demonstratie. Inclusief koffie/thee.’


Stap 6
Stel uw folder of advertentie samen

Stel de inhoud van uw folder of advertentie samen, met behulp van de informatie die u in de stappen 1 tot en met 5 hebt verzameld.


Een folder voor de magneten uit het voorbeeld zou er als volgt kunnen uitzien:

Kop:
‘Diepe ontspanning voor uw pijnlijke spieren en gewrichten terwijl u slaapt!’


Illustratie:
Een magneet, die vastgeplakt op een gewricht stralen uitzendt, terwijl de persoon in kwestie ontspannen slaapt.


Tekst:
Verhaal over een topsporter die de magneten gebruikt en vertelt hoezeer ze hem helpen om betere prestaties te leveren en te herstellen van pijnlijke spieren.


Afsluiting:
‘Mini-Magna’s helpen om het natuurlijk evenwicht van het lichaam te herstellen.’


Bon:
Aansporing om vandaag de bon in te sturen, met de beloning die daarbij hoort.


Voor het maken van de folder schakelt de ondernemer een ontwerper in en eventueel een tekstschrijver, maar hij geeft zelf precies aan wat er in de folder moet en hoe die eruit moet zien. Vervolgens maakt hij er met knip- en plakwerk een poster van.


Stap 7
Controleer uw folder of advertentie

Als u een concept hebt voor bijvoorbeeld een advertentie, dan kunt u die het beste laten lezen door een aantal mensen. Voor u zullen de inhoud en de bedoeling kristalhelder zijn. Maar is dat ook zo voor mensen die nog nooit van uw product hebben gehoord? Begrijpen zij uw boodschap wel? Het zou jammer zijn als bijvoorbeeld tien procent van de ontvangers uw boodschap niet begrijpt.

De folder over de magneten uit het voorbeeld wordt in een kleine stad verspreid (30 000 adressen). Tien procent begrijpt de inhoud en de bedoeling niet. Dat wil zeggen dat de ondernemer te maken heeft met een verspilling van 3 000 folders. Misschien zijn dat juist de mensen die zijn product het hardst nodig hebben. Voor uw product of dienst geldt natuurlijk hetzelfde!

Creativiteit in guerrillamarketing gaat dus niet om mooie folders of fraaie advertenties. De creativiteit is erop gericht om de benefits van uw product of dienst aan uw publiek over te brengen zodat zij contact met u opnemen.

Creatieve uitvoering Stel dat de ondernemer uit het voorbeeld over folders, brochures en een poster beschikt. Allemaal hebben ze dezelfde boodschap. De ondernemer kan die materialen netjes in de brievenbussen in zijn buurt stoppen. Maar bij de bezorging kan hij ook creatief zijn, zonder altijd origineel te hoeven wezen. De volgende voorbeelden laten dit zien.


Voorbeeld 1
De ruitenwisser

Het gebruikmaken van het idee van een ander kunt u beschouwen als een hommage (eerbetoon) aan de bedenker. Een inmiddels steeds bekender idee is het verspreiden van folders onder de ruitenwissers van auto’s. Dit is op zich geen slecht idee. Folders vallen dan meer op dan een folder temidden van het dagelijkse pak reclamemateriaal. De ondernemer gaat hier zover mee, dat hij zijn folder achter de ruitenwissers steekt van bezoekers van een bedrijfsevenement van zijn concurrenten, bijvoorbeeld tijdens een Paravisie-beurs. Op de winkelzaterdag als iedereen met pijnlijke spieren zware tassen met weekeindboodschappen loopt te sjouwen, laat hij zijn folders achter onder ruitenwissers op parkeerplaatsen.


Voorbeeld 2
Uitdelen op de passende plaatsen

Het voorbeeld van de ruitenwisser kan misschien te ver gaan. Maar de ondernemer legde zijn folders ook uit bij sportscholen en sportverenigingen neer. Verder waren zijn folders te vinden in de wachtkamers van huisartsen en fysiotherapeuten (uiteraard na hun toestemming).


Voorbeeld 3
Posters ophangen

Er zijn veel creatieve varianten te bedenken voor het reclamebord bij het bushokje (de abri). De ondernemer uit het voorbeeld hing posters op bij supermarkten of bij de lokale gezondheidswinkel. Voor andere producten zou agressiever gewerkt kunnen worden. Bijna alles wat u buiten op straat tegenkomt, is als reclameruimte op de openbare weg te gebruiken. Illegaal/wild plakken is strafbaar, maar soms is het risico van een boete de moeite waard.

Bijvoorbeeld:
• putdeksels. Een bekend roddelblad plakte ooit reclamestickers op putdeksels met de tekst ‘riooljournalistiek’;
• glasbakken. Een bekende slijter steekt een reclamevlag met logo en adres in de glasbakken van zijn verzorgingsgebied;
• stoeptegels. Een financieel adviesbureau in een winkelstraat lijmt voor een bedrag van twaalfhonderd gulden aan echte bankbiljetten op de trottoirtegels. De niet meer te verwijderen biljetten vormen zo een spoor van honderd meter naar de ingang van het adviesbureau.


Voorbeeld 4
Demonstraties

Tijdens een aantal koopavonden liet de ondernemer folders uitdelen door zijn krasse grijze ooms en tantes. Vervolgens beloonde hij hen met een behandeling van hun stijve spieren (en een borrel). Hij maakte ze zelfs partner in zijn onderneming door hen een percentage te geven van de klanten die ze aanbrachten. Daartoe zou hij ze een paar magneten uitlenen met de vraag die te gebruiken in hun kennissenkring.


Voorbeeld 5
Free publicity door ludieke acties

De ondernemer bedacht een (al dan niet ludieke) actie die hem lokale publiciteit opleverde. Hij bood een magneet aan aan de wethouder die over gezondheid en sportzaken gaat. Tegelijkertijd stuurde hij een persbericht naar de lokale media.
Hij had natuurlijk ook een demonstratieavond in een bejaardenhuis kunnen organiseren waarbij alle deelnemers magnetische bandages kunnen uitproberen. Uiteraard zou hij hierover ook de plaatselijke media inlichten, zowel vooraf door een aankondiging als achteraf door een verslag van een succesvolle en interessante avond.

Zolang het gaat om reclame op ludieke plaatsen zullen de marketingacties free publicity trekken. Succesvolle voorbeelden die landelijke bekendheid hebben opgeleverd zijn de volgende:

• in januari 1997 deelde de worstenfabrikant Unox gratis oranje ijsmutsen uit tijdens de elfstedentocht. Deze opvallende mutsen domineerden bijna 12 uur lang de tv-uitzending van de ‘tocht der tochten’;

• de bekende Mitsubishi Carisma-posters werden medio 1997 in een zeer groot aantal bevestigd aan de Nederlandse huiskamerramen. De pers heeft aan deze actie ruimschoots aandacht besteed.


Voorbeeld 6
Een plaatselijke mailing en een gefrankeerde antwoordenveloppe

De ondernemer stuurde alle alternatieve genezers in zijn woonplaats een aanbiedingsbrief en een monster van zijn magneten. Bij zijn brief had hij een gefrankeerde antwoordenveloppe ingesloten met de vraag om een visitekaartje terug te sturen.. Hij legde er in zijn brief het accent op dat zijn magneten aanvullend zouden kunnen zijn op hun behandelwijze en dat het bovendien een extra inkomen voor hen zou kunnen betekenen.


Zoals u in deze voorgaande zes voorbeelden kunt zien, kent creativiteit bij guerillamarketing geen grenzen. Wanneer u eenmaal ontdekt hebt dat creativiteit het tegenovergestelde is van het voor de hand liggende, breidt het aantal bruikbare ideeën vanzelf uit. Geen reclamebureau kan zulke ludieke ideeën voor u bedenken. U zult het voor uw concrete situatie en met uw eigen mogelijkheden en middelen zelf moeten doen. Weinig reclamebureaus denken als guerrilla’s en het druist tegen hun eigen belang in (denken ze) om erop gericht te zijn het zo goedkoop mogelijk voor de klant te maken.


Gratis marketingwapens
De ondernemer uit het voorbeeld is met zijn magneten relatief weinig geld kwijt aan zijn promotieacties. Het enige wat hij moet inkopen zijn de folders/brochures en de posters. Daarnaast heeft hij een scala goedkope of gratis marketingwapens (marketingmethoden) ter beschikking. De volgende tien marketingwapens (marketingmethoden) zijn het meest bekend en voor de hand liggend. Maar als u beschikt over een creatieve geest, kunt u er wellicht veel meer bedenken!


1. Bijzondere openingsuren

Veel mensen werken van negen tot vijf uur en hebben dus (inclusief reistijd) nauwelijks tijd van acht tot zes uur. Guerrilla’s spelen daarop in en zijn ook in de avonduren bereikbaar. En uiteraard minstens zes dagen per week. Opdrachten komen immers binnen vaak tijdens deze bijzondere openingstijden.


2. Gratis telefoonnummer

Als zoveel ondernemers en helpdesks de klanten laten betalen voor telefoontjes, valt een gratis 0800-nummer op. Klanten zullen er graag gebruik van maken. Per klant kost u zo’n service u gemiddeld een paar dubbeltjes. U vraagt uzelf misschien af of de tijd van de ondernemer dan geen geld kost. Voor vrijwel de meeste kleine ondernemers, zeker als ze net begonnen zijn, geldt dat ze tijd genoeg hebben. Ze hebben geen kapitaal om te investeren maar wel tijd.


3. Follow-up

Als de ondernemer uit het voorbeeld een serie bandages heeft verkocht, belt hij na twee weken naar de betreffende klant en vraagt naar de resultaten. Dat is dan tegelijk een goede gelegenheid om iets over andere producten te vertellen. Een van de marketingwetten is dat de werkelijke verkoop pas na de eerste verkoop komt. Klanten die tevreden zijn, komen terug en kopen meer. De kosten om een nieuwe klant te werven zijn meestal hoog omdat deze pas komt nadat hij of zij bij herhaling geconfronteerd is met het bedrijf.

Voorbeeld
Een leverancier van kantoormeubilair gaat nadat alle meubels zijn geïnstalleerd nog even langs bij de klant. Tijdens de evaluatie gebeurt het regelmatig dat een klant direct nog bepaalde meubels of onderdelen bijbestelt.


4. Een opvallende service

U zult er alles aan doen om uw klanten het gevoel te geven dat ze heel belangrijk zijn. Dat doet u door vriendelijkheid en interesse te tonen, zorg te besteden aan de verpakking van het product, de producten eventueel thuis te laten bezorgen en voldoende garantie te geven. En het is leuk om het klanten naar de zin te maken. Zo’n service komt bij lang niet alle bedrijven in Nederland voor en valt dus extra op. Klanten praten erover bij hun kennissen. Als dat gebeurt, hoeft u niet veel meer te adverteren. De mond-tot-mondreclame doet zijn werk wel.

Sommige kaasboeren, kleine groentezaken en warme bakkers hebben een innemende uitstraling. Het is er altijd weer een vreugde er te komen. Ze kennen de naam van hun klanten, laten hen iets proeven, geven hen een vriendelijke begroeting bij binnenkomst, tonen echt gemeende betrokkenheid als er iets mis is met hun producten en zorgen dan direct voor vervanging. Zoals een gastvrouw of gastheer het als een uitdaging ervaart om de gasten een topavond te bezorgen, zetten deze ondernemers zich in voor hun klanten.


5. Geven en ontvangen

Een guerrilla is vrijgevig. Bijvoorbeeld door het weggeven van kleine cadeautjes of een gratis product bij aankoop ter waarde van een bepaald bedrag. Hij of zij zal ook met liefde extra service geven. Niet als een aangeleerde truc. Dat hebben klanten immers snel door. Maar wel vanuit de overtuiging dat geven goed en plezierig is.


6. Lidmaatschap van verenigingen

De ondernemer uit het voorbeeld is bewust lid geworden van een beperkt aantal clubs en verenigingen. Hij zet zich ook voor deze clubs en verenigingen in. Pas dan leert hij de juiste mensen kennen en vice versa.

Niet alleen breidt hij daardoor zijn relatie- en klantenkring uit, maar hij profileert zich ook als een maatschappelijk betrokken persoon. Daardoor is hij een aantrekkelijk iemand om mee om te gaan en versterkt hij zijn imago van betrouwbaarheid.


7. Eenmalige grote advertentie

Als hij het geld ervoor heeft, zal de ondernemer eenmalig een forse advertentie zetten in de regionale editie van een bekend(e) krant of een bekend tijdschrift. Dat straalt betrouwbaarheid uit. Daarna kan hij die advertentie eindeloos kopiëren en bijsluiten bij zijn mailings en vergroot als poster gebruiken. Een advertentie in de Arnhem-editie van ‘De Gelderlander’ komt betrouwbaarder over dan een advertentie in het lokale wijkblad.



8. Opvallend visitekaartje

Het kost bijna niets extra om van uw visitekaartje een soort minibrochure te maken. Maak een visitekaartje die de ontvanger kan openvouwen. Plaats een foto van uzelf op het kaartje, zodat de ontvangers uw gezicht veel beter kunnen onthouden en u dus sneller zullen herkennen. Of kies voor een piepklein boekje. Zet daar de ‘boodschap’ in die u in uw creatieve strategie hebt geformuleerd. Bij elk contact profileert u zo niet alleen uzelf maar ook uw onderneming.


9. (Rommel)markten

Heel wat succesvolle ondernemers halen al hun omzet en winst uit een kraampje op markten, rommelmarkten en braderieën. Voor de ondernemer uit het voorbeeld zijn dit uitstekende plaatsen, gezien het grote aantal kraampjes dat gezondheidsproducten verkoopt. De mensen die dit soort gelegenheden bezoeken, komen meestal om iets te kopen en ze staan open voor iets nieuws. De charme van een markt is immers dat een klant onverwachts iets leuks, goeds of goedkoops tegen kan komen. Het is een ideale plaats voor impulsaankopen.


10. Testimonials

De magnetenverkoper heeft gegarandeerd een aantal klanten die laaiend enthousiast zijn over de producten. Ze hebben ervaren dat hun pijn verdween of dat ze na het gebruik meer energie hadden. Het is makkelijker iemand te vragen zijn/haar ervaringen op te schrijven en te gebruiken als marketingwapen. 


Let bij een testimonial op een goede ondertekening. Een voorbeeld van een goede ondertekening is:

Rob D. de Vries, RA
Nijmegen

Een vorm die u beter niet kunt hanteren is de volgende:

R.D. de V.
Noord-Brabant

Sommige guerrilla’s verzamelen dit soort brieven en maken er een map van die ze steeds bij zich hebben als ze op bezoek gaan bij nieuwe klanten. Anderen leggen ze op een opvallende plaats in hun showroom of ontvangstruimte.

Creativiteit in de planning en bij de uitvoering van marketingactiviteiten is een van de belangrijkste wapens van een guerrillamarketeer. Het kost niets en levert veel op.

Literatuur
Dit artikel is gebaseerd op:
Jay Conrad Levinson, Guerrilla Marketing. Secrets for Making Big Profits from Your Small Business, Houghton Mifflin, Boston, 1998
Jay Conrad Levinson, Guerrilla Marketing Weapons, New York, 1990
John Marks Templeton, Discovering the Laws of Life, Continuum Publishing Group, New York, 1995



Portals speciaal voor Ondernemers en Managers

Personeel
Wilt u met het leidinggeven aan personeel minder tijd kwijt zijn en professioneler leidinggeven? 
Kijk dan op HRM-Tools voor Leidinggevenden

Financieel
U bent ondernemer en wilt u meer grip op uw Financiële Zaken? Uw Jaarcijfers analyseren, Prognoses en Kostenberekeningen Maken, enzovoort?
Kijk dan op Financieel Sterk Ondernemen (FSO)

Sales
U wilt met een sterkere aanpak van uw verkoop meer omzet maken? Met tools voor bijvoorbeeld het schrijven van sterke verkoopbrieven, belscripts, scorende offertes, verkoopplannen, verkoopprognoses en verkoopoverzichten?
Kijk dan op Orders en Opdrachten binnenhalen

Abonneer je op onze gratis nieuwsbrief

Dit artikel  behoort tot onze portal  Orders & Opdrachten Binnenhalen Deze portal wordt wekelijks aangevuld met nieuwe rekentools en adviezen. 

Tip
Wilt u zich niet aanmelden als gebruiker, kijk dan eens in onze webshop bij de CD-ROMS en losse software.   

CD-ROM Acquisitie

CD-ROM Offertes Schrijven
CD-ROM Offertemanager

Software Offerteberekeningen Maken (versie Zakelijke Dienstverlening, Productie en Ambacht)
Software Offerteberekeningen Maken (versie Detailhandel en Groothandel)
Software Offertes Schrijven

Software Verkoopbrief Schrijven

Software Belscript Schrijven

Vergelijkbare artikelen
guerrillamarketing: wat u over guerrillamarketing moet weten
strategie voor guerrillamarketing ontwikkelen
guerrillamarketing: praktijktips voor guerillamarketing
guerrillamarketing: creativiteit bij guerrillamarketing



Nieuwe abonnees ontvangen geheel gratis de CD-ROM Grip op Offertes Schrijven, inclusief een handzaam boekje over het schrijven van scorende Offertes. (winkelwaarde € 69,-). Deze CD-ROM is speciaal ontwikkeld voor verkoopmedewerkers die offertes schrijven.

(*) U ontvangt het welkomstgeschenk na betaling van het abonnementsgeld. Dit aanbod is niet geldig bij het kennismakingsabonnement.