Benchmarking: Succesfactoren van Benchmarking
De praktijk van benchmarking kent een aantal belangrijke succesfactoren waarvan u kunt kennisnemen.
Belangrijke succesfactor De stappen in het stappenplan uit A.16.2 lijken allemaal even belangrijk. Bij een goed resultaat van een benchmarkproject zijn echter de eerste drie stappen in de planningsfase een belangrijke succesfactor:
• Bepaal wat te benchmarken; • Bepaal wie te benchmarken; • Bepaal de methode van dataverzameling.
In de praktijk blijken deze drie stappen het lastigste deel van het benchmarkproces te zijn. Hier gaat voor u veel tijd en inspanning in zitten. Bent u hier eenmaal uit dan gaan de overige stappen relatief veel sneller. Een bezoek aan de benchmarkingpartner kost in verhouding veel minder tijd kost.
Bestede tijd In de praktijk blijkt dat de meeste benchmarkingprojecten al snel meer dan een jaar in beslag nemen. Grote projecten hebben veel meer tijd nodig. Als een bedrijf besluit tot een benchmarkingonderzoek, moet eerst bepaald worden of de middelen (tijd en geld) wel aanwezig zijn voor een benchmarkproject.
Geen bedrijfsspionage Benchmarking is als instrument een nuttig hulpmiddel om uw bedrijf beter te laten presteren. Bij de meeste bedrijven staat benchmarking echter nog bekend als bedrijfsspionage. Dit is een onterecht beeld, aangezien benchmarking zowel voor het voorbeeldbedrijf als voor het bedrijf dat zichzelf wil verbeteren voordelig kan zijn. Zolang de gegevensverzameling legaal en met medeweten van het betreffende voorbeeldbedrijf gebeurt, is geen sprake van bedrijfsspionage.
Portals speciaal voor Ondernemers en Managers
Personeel Wilt u met het leidinggeven aan personeel minder tijd kwijt zijn en professioneler leidinggeven? Kijk dan op HRM-Tools voor Leidinggevenden
Financieel U bent ondernemer en wilt u meer grip op uw Financiële Zaken? Uw Jaarcijfers analyseren, Prognoses en Kostenberekeningen Maken, enzovoort? Kijk dan op Financieel Sterk Ondernemen (FSO)
Sales U wilt met een sterkere aanpak van uw verkoop meer omzet maken? Met tools voor bijvoorbeeld het schrijven van sterke verkoopbrieven, belscripts, scorende offertes, verkoopplannen, verkoopprognoses en verkoopoverzichten? Kijk dan op Orders en Opdrachten binnenhalen
Abonneer je op onze gratis nieuwsbrief
Dit artikel behoort tot onze portal Orders & Opdrachten Binnenhalen. Deze portal wordt wekelijks aangevuld met nieuwe rekentools en adviezen.
Tip
Wilt u zich niet aanmelden als gebruiker, kijk dan eens in onze webshop bij de CD-ROMS en losse software.
CD-ROM Acquisitie
CD-ROM Offertes Schrijven CD-ROM Offertemanager
Software Offerteberekeningen Maken (versie Zakelijke Dienstverlening, Productie en Ambacht) Software Offerteberekeningen Maken (versie Detailhandel en Groothandel) Software Offertes Schrijven
Software Verkoopbrief Schrijven
Software Belscript Schrijven
|