1
Wat is er nieuwe op de website
Gratis artikelen
Stel je vraag via e-mail
Gratis nieuwsbrief

Autobelettering: Adviezen voor een goed Autobelettering

Bij autoreclame moet het passanten in één flits duidelijk zijn waarom uw bedrijfsauto zich op de weg bevindt. De kleur, het bedrijfslogo, uw bedrijfsnaam en een mogelijke afbeelding laten dat direct en duidelijk zien. Waar moet u allemaal op letten voordat u uw autoreclame laat aanbrengen?

Niet alle autobelettering die u op de weg ziet is even goed uitgevoerd. Bijvoorbeeld een vrachtwagen met een reclameboodschap die er voor de helft door weer en wind is afgesleten. Of een bestelauto beplakt met sierlijke gouden letters die op een directieauto niet zouden misstaan.

Signmakers
Autoschilders en beletteraars noemen zich tegenwoordig signmakers. Vroeger werd de reclame op de bedrijfsauto geschilderd. Dit was echt handwerk en vereiste relatief weinig technische voorbereiding. Het enige waar het op aankwam was een vaste hand van de schilder.

Teksten en afbeeldingen worden uit een zelfklevende folie gesneden. Deze folie wordt vervolgens op de auto aangebracht met behulp van speciaal tape (overdrachtstape). Dit vereist behalve een goede technische voorbereiding ook kwalitatief vakmanschap.

Het volgen van de vele vormen van uw bedrijfsauto met zelfklevende folie vraagt veel vak- en productkennis. Zo moet de folie voor de vervormbaarheid enerzijds zo dun mogelijk zijn en anderzijds stevig hechten om het ontwerp tot zijn recht te laten komen. Tevens dient rekening te worden gehouden met het type bedrijfsauto en de vorm van de auto. Ronde vormen zijn in het algemeen lastig te beletteren. Ook moet worden rekening gehouden met bepaalde onderdelen aan de buitenkant van uw bedrijfsauto. Zoals deurgrepen en een geleiderail. Het gebruikte lettertype moet natuurlijk bij uw branche passen en aansluiten op uw huisstijl.




Technieken
U kunt tegenwoordig kiezen uit de volgende technieken.

Computergesneden letters en tekeningen

Teksten en logo’s worden digitaal in de computer ingebracht. Een automatische snijmachine (plotter) snijdt de letters uit zelfklevende kleurfolie waarna ze via een bepaald aanbrengsysteem op uw bedrijfswagen worden gemonteerd.

Naast letters kunnen ook logo’s en/of beeldmerken worden uitgesneden die op de computer zijn gemaakt of ingescand.
Deze oplossing is relatief goedkoop terwijl de letters relatief eenvoudig zijn te verwijderen. Dit is vooral handig als u uw bedrijfswagen na een aantal jaren wilt verkopen.

U kunt kiezen uit vele lettertypen en foliekleuren. In de letters zelf zijn ook bepaalde effecten mogelijk, zoals een speciaal perspecief of versmalling/verbreding van de letter.


Printen op folie (Full Colour)

Letters en logo’s die op de computer worden gemaakt of ingescand kunnen worden geprint op folie. Het voordeel van deze methode is dat zeer scherpe afbeeldingen tot zelfs foto-realistische afbeeldingen op uw bedrijfswagen kunnen worden aangebracht. Deze methode is relatief iets duurder dan computergesneden teksten en logo’s. Dit verandert echter snel, de prijzen van beide technieken verschillen steeds minder.


Spuiten

Het spuiten van kleurrijke en levendige beelden op uw bedrijfswagen is mogelijk met een airbrush, een soort spuitpistool voor het fijnere werk. Afbeeldingen kunnen daarmee uiterst verfijnd worden afgewerkt. Ook het laten spuiten van teksten is mogelijk. De spuittechniek wordt nog wel eens gebruikt bij belettering waarbij de nadruk wordt gelegd op een artistieke invulling. Deze techniek wordt overigens steeds minder toegepast.


Schilderen

Het ambachtelijk schilderen blijft natuurlijk altijd mogelijk, al gebeurt dit in de praktijk niet zoveel meer. In het gebruik is folie sterker dan verf. Het voordeel van verf is dat dit goed kan worden aangebracht op lastige plaatsen als scharnieren.


Fouten
Bij het maken en aanbrengen van autoreclame kan veel mis gaan. Dit ontdekt u pas enige tijd na het aanbrengen vanwege
de volgende symptomen.

Vuilranden en kleurverschillen
Door weersinvloeden en hiermee gepaard gaande grote temperatuurverschillen krimpt verkeerd gebruikte folie. Er komt dan een lijmrand vrij waarop zich vuil hecht. Dit blijft zichtbaar als een zwarte rand.

Lelijke vormgeving en domme fouten
De vormgeving van bedrijfsreclame dient in overeenstemming te zijn met uw huisstijl. Het gebruik van een totaal ander lettertype of een vloekende kleurencombinatie kan het effect van uw bedrijfsreclame sterk doen verminderen. De vorm van de auto moet aansluiten op de vorm van de reclame. Regels moeten goed passen, zodat ze niet over deurgrepen of zijknipperlichten lopen waardoor ze slecht leesbaar worden. De regels moeten zijn uitgelijnd terwijl uw telefoonnummer goed leesbaar moet zijn. In het algemeen geldt: hoe kleiner de tekst, des te groter het probleem.

Verkeerde toepassing van folie

Verkrijten
Bij een verkeerde foliekeuze laten de afbeeldingen en/of de teksten los bij de randen. Er kan verkleuring optreden vanwege weersinvloeden. Ook kan het lijken alsof er allemaal kleine scheurtjes door de folie heenlopen. Dit wordt ook wel ‘het verkrijten’ van de folie genoemd.

Blaasjes onder de folie
Blaasjes kunnen onder de folie ontstaan doordat de ondergrond onvoldoende vetvrij is gemaakt of verkeerde folie wordt gebruikt. Het kan ook zijn dat de beletteraar niet genoeg kwaliteit in huis heeft om moeilijke (ronde) vormen goed te kunnen beletteren. Een andere oorzaak kan zijn dat er te snel na het spuiten van de auto een belettering wordt aangebracht. Er komen na het spuiten bepaalde gassen vrij (het uitgassen van verse lakken) die de oorzaak kunnen zijn van blaasjes.

Aandachtspunten
Voordat u de opdracht geeft voor een autobelettering, let dan in elk geval op de volgende punten.

• Zorg ervoor dat direct duidelijk is wat uw bedrijf doet en in welke branche u actief bent. Bijvoorbeeld via een kernachtige tekst of een duidelijk logo.
• Zorg voor een goede leesbaarheid. Gebruik dus geen te kleine lettertjes.
• Zet een doordacht ontwerp op uw auto en zorg dat de belangrijkste informatie op uw bedrijfswagen goed in beeld komt: uw naam en logo, uw activiteit/specialiteit, adres, telefoonnummer en mogelijk een slogan. Eventueel ook uw webadres als u beschikt over een eigen Internetpagina. Want voorbijgangers hebben niet voldoende tijd om lange teksten te lezen.
• Gebruikt u een beeld, zorg er dan voor dat het beeld direct voor iedereen duidelijk is. Dat u bijvoorbeeld loodgieter, bakker of stucadoor bent.
• Wilt u zo min mogelijk op uw auto vermelden, vermeld dan in elk geval naast uw bedrijfsnaam en telefoonnummer uw bedrijfsactiviteit. Een veel gemaakte fout is de vermelding van naam en telefoonnummer zonder dat duidelijk is wat het bedrijf doet.
• Houd uw bedrijfsautoreclame in uw huisstijl. Dit scheelt aanzienlijk in de herkenbaarheid van uw bedrijf. Hetzelfde geldt voor het gebruik van lettertypen en kleuren.
• Let er bij de vormgeving van uw logo of huisstijl op dat deze past bij de vorm van uw bedrijfswagen.

Checklist
U de kunt de checklist Autobelettering gebruiken om uw belettering op kwaliteit te beoordelen.

• Wordt uit de belettering duidelijk in welke branche u actief bent?
• Vanaf welke afstand moet de tekst goed leesbaar zijn?
• Is dit in de praktijk ook zo?
• Wordt direct duidelijk wat er in uw bedrijfsauto wordt vervoerd?
• Zijn uw bedrijfsadres, telefoon- en faxnummer duidelijk vermeld? Eventueel ook uw webadres als u beschikt over een eigen Internetpagina?
• Is de reclameboodschap voor andere weggebruikers direct duidelijk te lezen in het voorbijrijden?
• Maakt uw bedrijfsauto deel uit van het geheel aan reclameboodschappen waarmee u uw omgeving confronteert?
• Is dezelfde huisstijl gehanteerd (lettertypes en kleuren)?

Portals speciaal voor Ondernemers en Managers

Personeel
Wilt u met het leidinggeven aan personeel minder tijd kwijt zijn en professioneler leidinggeven? 
Kijk dan op HRM-Tools voor Leidinggevenden

Financieel
U wilt als ondernemer meer grip op uw Financiële Zaken? Uw Jaarcijfers analyseren, Prognoses en Kostenberekeningen Maken, enzovoort?
Kijk dan op Financieel Sterk Ondernemen (FSO)

Sales
U wilt met een sterkere aanpak van uw verkoop meer omzet maken? Met tools voor bijvoorbeeld het schrijven van sterke verkoopbrieven, belscripts, scorende offertes, verkoopplannen, verkoopprognoses en verkoopoverzichten?
Kijk dan op Orders en Opdrachten binnenhalen

Abonneer je op onze gratis nieuwsbrief

Dit artikel  behoort tot onze portal  Orders & Opdrachten Binnenhalen Deze portal wordt wekelijks aangevuld met nieuwe rekentools en adviezen. 

Tip
Wilt u zich niet aanmelden als gebruiker, kijk dan eens in onze webshop bij de CD-ROMS en losse software.   

CD-ROM Acquisitie

CD-ROM Offertes Schrijven
CD-ROM Offertemanager

Software Offerteberekeningen Maken (versie Zakelijke Dienstverlening, Productie en Ambacht)
Software Offerteberekeningen Maken (versie Detailhandel en Groothandel)
Software Offertes Schrijven

Software Verkoopbrief Schrijven

Software Belscript Schrijven

Vergelijkbare artikelen
bedrukking van enveloppen
alles over enveloppen
autobelettering: adviezen voor een goed autobelettering
papiersoorten en enveloppen
faxreclame
hofleveranciers: wat zijn hofleveranciers?
streepjescode of barcode
winkeldiefstal in uw bedrijf?
bartering als methode om meer omzet te genereren



Nieuwe abonnees ontvangen geheel gratis de CD-ROM Grip op Offertes Schrijven, inclusief een handzaam boekje over het schrijven van scorende Offertes. (winkelwaarde € 69,-). Deze CD-ROM is speciaal ontwikkeld voor verkoopmedewerkers die offertes schrijven.

(*) U ontvangt het welkomstgeschenk na betaling van het abonnementsgeld. Dit aanbod is niet geldig bij het kennismakingsabonnement.