1
Wat is er nieuwe op de website
Gratis artikelen
Stel je vraag via e-mail
Gratis nieuwsbrief

Faxreclame

Als u overweegt om direct mail via de fax te versturen, is het belangrijk om de voordelen van het gebruik van faxreclame af te wegen tegen de nadelen. Want laat enerzijds het gebruik van uw fax voor reclamedoeleinden u ongetwijfeld bepaalde voordelen opleveren, anderzijds kent het ook belangrijke nadelen. Het is daarom heel goed mogelijk dat u in uw specifieke situatie de fax hier maar beter niet voor kunt gebruiken. Soms is het wel aan te bevelen.

De faxreclame wordt in Nederland op grote schaal toegepast. Vele miljoenen faxen worden jaarlijks met een commercieel doel verstuurd. Enerzijds door de vele kleine ondernemers, die zich bepaalde kosten willen besparen en zelf faxnummers van prospects hebben verzameld en eigenhandig faxmailings verzenden.

Maar reclamefaxen worden ook op grote schaal verstuurd door hierin gespecialiseerde faxbedrijven. Een klant kan namelijk ook in zee gaan met een faxbedrijf dat met geavanceerde computers maximaal ongeveer 150 000 faxen per dag kan versturen.



Voordelen
Reclame per fax heeft vele voordelen. Hierna volgen de belangrijkste.

• Een reclamefax is snel

Meestal worden reclamefaxen verstuurd door bedrijven die zogenoemde \'laatste moment aanbiedingen\' doen tegen zeer gunstige prijzen en voor een kleine kring van ontvangers. Voor veel ontvangers is deze informatie bijzonder interessant.

U kunt als verzender dan snel uw doelgroep bereiken. Denkt u bijvoorbeeld aan last-minute aanbiedingen door een reisbureau, sterk in prijs verlaagde computeronderdelen of zeer goedkope kantoorartikelen.

Er zijn branches waarin de prijzen van dag tot dag tot stand komen. Bijvoorbeeld bij groenten, fruit, vlees of vis etcetera. Hier is de fax een goede mogelijkheid om afnemers snel te informeren over de laatste stand van zaken, zonder uw relaties direct te irriteren met uw faxreclame.


• Een reclamefax heeft een hoge attentiewaarde

Als een bedrijf een reclamefax ontvangt, wordt ervan uitgegaan dat het om een boodschap gaat van enig belang. Alvorens een fax al dan niet wordt weggegooid wordt er op zijn minst een blik op geworpen. Gaat het om een aantrekkelijke aanbieding, dan zal de fax zeker niet in alle gevallen direct in de prullenbak verdwijnen.

Bovendien is het met een fax mogelijk om gepersonaliseerde (persoonsgerichte) reclame te sturen, wat mede zorgt voor een relatief hoge attentiewaarde.


• Een reclamefax is gemakkelijk te retourneren

De ervaring met de reclamefax geeft aan dat de respons op gefaxte reclame in de regel hoog is. Soms nog veel hoger dan dezelfde reclame-uiting die per post is verzonden.
Het is bovendien voor de ontvanger relatief eenvoudig om de meegefaxte antwoordcoupon even in te vullen en de fax direct weer terug te faxen.


• Een reclamefax kost u relatief weinig tijd en geld

Indien u zelf een relatief kleine mailing wilt versturen, zijn de kosten van de faxreclame aanzienlijk lager dan die van de papieren direct mail. Bovendien kost het u niet veel tijd. Zeker niet als u de faxen door een gespecialiseerd bedrijf laat versturen.


Nadelen
De faxreclame is bij lang niet alle ontvangers een graag gezien papieren bericht. Bezwaren tegen de faxreclame zijn onder meer dat de faxlijn van de ontvanger onnodig wordt bezet en dat het faxpapier hierdoor onnodig snel opraakt.

Behalve deze bezwaren tegen de faxreclame zijn er nog een paar belangrijke nadelen aan verbonden.

• Alleen business to business

De meeste particuliere huishoudens beschikken niet over een faxapparaat, zodat de reclamefax alleen is toe te passen bij business to business reclame.


• Beperkte communicatiemogelijkheden

De fax is alleen geschikt voor het overbrengen van tekst en beeld. Het is daarom niet mogelijk om uw boodschap te ondersteunen met bijvoorbeeld een meegestuurde gimmick of via een afwijkende en opvallende vorm van het papier. Ook het meesturen van een productmonster behoort niet tot de mogelijkheden.


• Niet geschikt voor elk product of elke dienst

Een belangrijk nadeel van faxreclame is dat het lang niet geschikt is voor elk product of elke dienst. Verkoopt u een standaard product tegen een zeer scherpe prijs of hebt u een spectaculaire aanbieding, dan kunt u goed gebruikmaken van de reclamefax. 

Verkoopt u echter een product of dienst met een bepaald imago en het daarbij behorende relatief hoge prijskaartje, dan kunt u de fax beter niet gebruiken voor uw reclame-activiteiten.

Zo kan een trainingsbureau dat een training wil verkopen van bijvoorbeeld € 2 000,- hiervoor de fax beter niet gebruiken. Een training met een dergelijke prijs zullen niet veel bedrijven via de fax kopen, vanwege de verkeerde uitstraling die het daardoor krijgt. Een kwalitatief goede en opvallende (en dus veel duurdere!) mailing is hier in dat geval verreweg te prefereren.


Negatieve reacties
Als u gebruikmaakt van de fax voor uw reclame, dan zult u als verzender behalve een relatief hoge respons ook veel negatieve reacties ontvangen.

Bekend zijn de inmiddels gepubliceerde \'maatregelen\' tegen de faxreclame. Zoals de maatregel die een ondernemer bedacht en in een blad liet publiceren. \'Stop twee A-viertjes in de fax en plak ze aan elkaar vast. Schrijf er vervolgens een boze reactie op. Er ontstaat op deze wijze een rol in de fax die continu blijft doorlopen. In korte tijd is vervolgens bij de ontvanger (tevens verzender van de faxreclame) het faxpapier op. Hij kan dan geen orders meer ontvangen en zal de betreffende geadresseerde snel van zijn adressenlijst verwijderen. 

Als u besluit om ondanks de bestaande weerstand toch een faxmailing te versturen, doe dit dan in elk geval buiten de normale kantooruren. Op deze wijze vermijdt u dat u de faxlijn van de ontvanger onnodig bezet en bespaart u zich de ergernis van een groot gedeelte van uw prospects. 

Als u dus reclamefaxen verstuurt, zorg dan in elk geval voor de nodige maatregelen om de grootste ergernissen op te vangen. U kunt het volgende doen en daarmee te kennen geven dat u alles hebt gedaan om onnodige overlast te voorkomen.

• Vermeld op elke verstuurde fax onderaan het bericht een aparte regel waarin u aangeeft wat de ontvanger kan doen indien hij of zij uw fax niet langer wenst te ontvangen.

\'Indien u geen fax van ons bedrijf meer wenst te ontvangen, laat ons dit dan weten zodat wij u uit ons bestand kunnen halen.\'

Vermeld dan ook duidelijk het telefoonnummer waar deze mensen vervolgens naartoe kunnen bellen.


• U kunt als verzender gebruikmaken van een bepaald protocol (het Vidicode Protocol Reclame per Fax) dat is ontwikkeld door het bedrijf Vidicode Datacommunicatie BV om ongewenst gebruik van faxreclame tegen te gaan.

Net zoals huis-aan-huisreclame wordt tegengegaan met een sticker op de brievenbus kan ook reclame per fax worden tegengegaan met een eenvoudig in iedere fax aan te brengen markering. Deze markering is direct effectief omdat ze de verzending al tijdens de verbindingsopbouw stopt. Vanzelfsprekend hebt u als reclamemaker de taak om u aan de spelregels te houden en geen reclame te verzenden wanneer deze markering aanwezig is.

Zoals duidelijk zal zijn is het de bedoeling van het protocol om te voorkomen dat reclame per fax overlast veroorzaakt en eventueel wordt verboden. In verschillende landen zijn er wettelijke regelingen die reclame per fax tegengaan.
Wanneer de branche die zich bezighoudt met reclame per fax zich vrijwillig aan dit protocol houdt dan wordt daarmee voorkomen dat er een regelgeving ontstaat die reclame per fax onmogelijk maakt. 

Vermeld als u gebruik maakt van dit protocol dit op uw reclamefax. Het geeft aan dat u als ondernemer alles hebt gedaan om onnodige overlast te voorkomen. Voor meer informatie over dit protocol kunt u bellen: tel.               079 3617181       .

Ingebouwde fax
Bepaalde ondernemers beschikken over een fax die is ingebouwd in de computer. Dit biedt een goede oplossing tegen faxvervuiling en het biedt ook nog andere mogelijkheden. Want zonder dat dit direct papier kost, is het mogelijk voor de ontvanger om alle binnengekomen faxen even door te bladeren en uitsluitend die pagina\'s uit te printen die van belang zijn. Ongewenste informatie is op deze wijze met één druk op de knop te verwijderen, zonder dat dit de faxlijn bezet houdt en onnodig papier kost.



Portals speciaal voor Ondernemers en Managers

Personeel
Wilt u met het leidinggeven aan personeel minder tijd kwijt zijn en professioneler leidinggeven? 
Kijk dan op HRM-Tools voor Leidinggevenden

Financieel
U wilt als ondernemer meer grip op uw Financiële Zaken? Uw Jaarcijfers analyseren, Prognoses en Kostenberekeningen Maken, enzovoort?
Kijk dan op Financieel Sterk Ondernemen (FSO)

Sales
U wilt met een sterkere aanpak van uw verkoop meer omzet maken? Met tools voor bijvoorbeeld het schrijven van sterke verkoopbrieven, belscripts, scorende offertes, verkoopplannen, verkoopprognoses en verkoopoverzichten?
Kijk dan op Orders en Opdrachten binnenhalen

Abonneer je op onze gratis nieuwsbrief

Dit artikel  behoort tot onze portal  Orders & Opdrachten Binnenhalen Deze portal wordt wekelijks aangevuld met nieuwe rekentools en adviezen. 

Tip
Wilt u zich niet aanmelden als gebruiker, kijk dan eens in onze webshop bij de CD-ROMS en losse software.   

CD-ROM Acquisitie

CD-ROM Offertes Schrijven
CD-ROM Offertemanager

Software Offerteberekeningen Maken (versie Zakelijke Dienstverlening, Productie en Ambacht)
Software Offerteberekeningen Maken (versie Detailhandel en Groothandel)
Software Offertes Schrijven

Software Verkoopbrief Schrijven

Software Belscript Schrijven

Vergelijkbare artikelen
Bedrukking van Enveloppen
Alles over Enveloppen
Autobelettering
Papiersoorten en enveloppen
Faxreclame
Hofleveranciers: Wat zijn Hofleveranciers?
Streepjescode of Barcode
Winkeldiefstal in uw bedrijf?
Bartering als methode om meer Omzet te genereren