1
Wat is er nieuwe op de website
Gratis artikelen
Stel je vraag via e-mail
Gratis nieuwsbrief

Testimonial van een Tevreden Klant

Om nieuwe klanten binnen te halen kunt u natuurlijk uzelf aanprijzen in uw periodieke nieuwsbrief, folders, brochures en op uw website. Maar het komt bij prospects beter over als derden dit voor u doen. Namelijk uw tevreden klanten die vanuit een betrekkelijk onafhankelijke positie hun tevredenheid over u uiten. Zo\'n schriftelijke of mondelinge uiting van tevredenheid noemt men ook wel een testimonial. U bent het ongetwijfeld wel eens tegengekomen. Bijvoorbeeld in een mailing of op een website. Maar hoe zorgt u voor een goede testimonial?

Misschien hebt u het hen nooit gevraagd. Maar veel van uw afnemers zijn waarschijnlijk graag bereid anderen deelgenoot te maken van hun positieve ervaringen met uw producten of diensten. Daarom zijn testimonials zo\'n effectief medium, met name in de business-to-businessreclame.

De kracht van een testimonial zit met name in de overtuigingskracht. Want prospects hechten veel waarde aan de mening van tevreden klanten.

Daarom zijn testimonials belangrijk in de strijd om nieuwe klanten. Voor de lezer van uw mailing of de bezoeker van uw website vormen testimonials het bewijs dat het waar is wat u vertelt en dat ze u kunnen vertrouwen. Die geloofwaardigheid en dat vertrouwen hebt u nodig om te kunnen verkopen. Zeker als u verkoopt via direct-mail of via het Internet. In het algemeen geldt: hoe moeilijker het voor uw klanten en prospects is om te controleren wat u zegt, hoe meer voordeel u haalt uit het gebruik van testimonials. Daarom aan u de vraag: 'Wat doet u precies met tevreden reacties van uw klanten?'




Toepassing
Testimonials kunt u op verschillende manieren gebruiken. Bijvoorbeeld als bijlage bij uw offertes of als onderdeel van uw brochure- of foldertekst. Of als vast onderdeel van uw periodiek verschijnende nieuwsbrief. Ook kunt u ze op uw website onder de noemer \'Tevreden klanten\' plaatsen.

(Laten) maken
U kunt een testimonial dan ook op allerlei manieren (laten) maken. Daarbij kunt u twee soorten testimonials onderscheiden:

• kleine testimonials;
• grote testimonials.

Testimonials van zeer beperkte omvang kunt u tamelijk snel zelf verzamelen. Let bijvoorbeeld eens op de inhoud van brieven, faxberichten en e-mailberichten die u van tevreden klanten ontvangt. Laten zij hierin blijken dat ze tevreden zijn, vraag hen dan of u hun brief(tekst) mag gebruiken voor acquisitie. Waarschijnlijk zullen ze er geen moeite mee hebben! Een andere methode is het direct opschrijven van positief commentaar van uw klanten die u persoonlijk aanspreken of telefonisch benaderen. Vraag uw klanten onmiddellijk of zij hun positieve reactie even in een brief willen vastleggen en opsturen. Hier geldt het spreekwoord: 'U moet het ijzer smeden als het heet is'. U kunt ook testimonials uitlokken door de mening van uw klanten te vragen. Bijvoorbeeld via een evaluatieformulier of via een kleine enquête. Dit kunt u realiseren door een mailing, maar ook door op uw website een evaluatietoepassing op te nemen.

Het maken van een grotere testimonial vraagt de nodige inspanning. Ook eist het van u een goede aanpak. Want als uw testimonial meer moet zijn dan een paar door de klant opgeschreven regels, dan moet u uw klant (laten) interviewen. En dat moet uiteraard op een professionele wijze gebeuren. De interviewer moet in staat zijn op te treden als gesprekspartner van mensen die op hoog niveau denken en communiceren.

Hulp nodig en meer informatie? 
Meld u dan aan als gebruiker van de portal Orders & Opdrachten Binnenhalen. Klik hier voor meer informatie en aanmelden

 

Abonneer je op onze gratis nieuwsbrief

Dit artikel  behoort tot onze portal  Orders & Opdrachten Binnenhalen Deze portal wordt wekelijks aangevuld met nieuwe rekentools en adviezen. 

Tip
Wilt u zich niet aanmelden als gebruiker, kijk dan eens in onze webshop bij de CD-ROMS en losse software.   

CD-ROM Acquisitie

CD-ROM Offertes Schrijven
CD-ROM Offertemanager

Software Offerteberekeningen Maken (versie Zakelijke Dienstverlening, Productie en Ambacht)
Software Offerteberekeningen Maken (versie Detailhandel en Groothandel)
Software Offertes Schrijven

Software Verkoopbrief Schrijven

Software Belscript Schrijven

Vergelijkbare artikelen
tips voor uw offerte
verkoop tips: tip voor het werven van nieuwe klanten
wijziging van uw klantgegevens
op de markt is uw euro...
checklist order verkrijgen
checklist nazorg na een verkregen order
let op de verkoopsignalen van uw klanten!
beter zaken doen via een netwerk
hoe goed omgaan met twijfelende klanten?
valkuilen bij prijsonderhandelingen



Nieuwe abonnees ontvangen geheel gratis de CD-ROM Grip op Offertes Schrijven, inclusief een handzaam boekje over het schrijven van scorende Offertes. (winkelwaarde € 69,-). Deze CD-ROM is speciaal ontwikkeld voor verkoopmedewerkers die offertes schrijven.

(*) U ontvangt het welkomstgeschenk na betaling van het abonnementsgeld. Dit aanbod is niet geldig bij het kennismakingsabonnement.