1
Wat is er nieuwe op de website
Gratis artikelen
Stel je vraag via e-mail
Gratis nieuwsbrief

Winkelinterieur: een kwalitatief goed winkelinterieur

Bij het interieur van uw winkel moet u denken aan alles dat tot het binnenaanzicht van uw winkel behoort. Afhankelijk van de branche waarin u een winkel hebt, stellen klanten vaak hoge eisen aan uw interieur. Zeker als u met een speciaalzaak bent gevestigd op een zogenoemde A-lokatie, dat is in het centrum van de stad of het dorp.

Vaste/losse inventaris
Bij de inventaris van een winkel wordt onderscheid gemaakt tussen een vaste inventaris en een losse inventaris. Bij de vaste inventaris moet u denken aan zaken als het plafond, de wanden en de vloer, maar ook bijvoorbeeld paskamers. Het gaat om elementen die nagelvast aan uw winkelpand zijn bevestigd. Uw winkel kent naast een vaste inventaris ook een losse inventaris. Het gaat dan om uw winkelmeubilair zoals wand- en middenstellingen, koel- en vriesmeubelen en de overige inventaris. In dit gedeelte over winkelinterieur wordt uitsluitend ingegaan op het aspect van de losse inventaris.

Interieureisen
De eisen die u ten aanzien van uw totale interieur stelt, gaan in drie richtingen:
• Doelmatigheid / professionaliteit;
• Sfeer;
• Artikelpresentatie.

Doelmatigheid / professionaliteit
Een belangrijke eis die klanten aan uw winkel stellen, onafhankelijk van uw branche, is die van hygiëne. Dat betekent dat uw zaak er altijd schoon en opgeruimd uit moet zien. Of u nu een slagerij, een modezaak of een kapsalon hebt, deze regel gaat altijd op. De gebruikte materialen moeten daarom altijd makkelijk schoon te maken zijn.

Koel- en vriesmeubelen
Een gekoelde showvitrine wordt in veel winkels toegepast die behoren tot de food-sektor. Het gaat om een uitstal- en bewaarmeubel met een bedieningsbalie ineen.

Koel- en vriesmeubelen zijn geen \'bewaarplaatsen\' voor producten, maar vragen om een actieve presentatie. Een dergelijk meubel moet voldoen aan verschillende eisen, zowel op het gebied van stevigheid, productconservering, hygiëne en energieverbruik. Ontdooi uw koel- en vriesmeubelen regelmatig om te voorkomen dat bevroren rijp en ijskorsten de koelleidingen, die de warmte aan het te koelen materiaal moeten onttrekken, te sterk gaan isoleren. Sommige koelmeubels doen dit automatisch. Let hierop bij de aanschaf.




Vitrines
Vitrines zijn er in vele soorten en maten; bijvoorbeeld de toon- bankvitrine (juwelierszaak), wandvitrines (parfumeriezaken) of de vrijstaande vitrines (kijkshop). Ze worden veel gebruikt om de vaak wat duurdere artikelen te presenteren. Het grote voordeel van deze wijze van presenteren is dat de gevoeligheid voor diefstal klein is. Een belangrijk nadeel van vitrines is, dat een klant alleen maar kan ‘kijken’ met de ogen en niet met de handen, de neus of de oren.

Let op het gevaar voor \'rommelig overkomen\' bij onbeheerst gebruik.

Sfeer
Een klant is niet alleen maar geïnteresseerd in doelmatigheid. De consument gaat er steeds meer op uit om in winkels rond te kijken en daarna een keuze te maken. Een sfeervolle inrichting draagt ertoe bij dat de consument zich ontspannen en op zijn gemak voelt en dus langer bij u in de winkel blijft.

Hulpmiddelen
Hulpmiddelen die sfeerverhogend werken zijn onder meer:

• Vloerbedekking;
• Verlichting;
• Kleurtoepassing;
• Geluid;
• Aanwezigheid van koffie;
• Lectuur (kranten, bladen);
• Een rustige plek om even te wachten.


Advieszitje / koffiehoek
Steeds meer winkels (met name speciaalzaken) hebben een aparte hoek in de winkel waar klanten apart te woord kunnen worden gestaan of waar ze even kunnen wachten. Bijvoorbeeld omdat de partner kleding aan het passen is, een bepaald advies moet worden doorgerekend of omdat een brilmontuur moet worden bijgesteld.

Aandachtspunten
Als u besluit om ook een aparte hoek in de winkel te maken waar uw klanten op een aangename wijze kunnen worden geholpen of even kunnen wachten, let dan op de volgende aandachtspunten:

• Kies de plaats in uw zaak zo dat uw klant enige beschutting heeft. Scherm de plek enigszins af met bijvoorbeeld planten of meubilair;
• Laat uw zittende klant niet de stroom van het kopende publiek in uw winkel verstoren;
• Zorg ervoor dat de zitplaatsen schoon zijn en dat de koffie en/of thee vers is gezet. Vergeet niet om asbakken neer te zetten als uw klanten in uw winkel mogen roken. Maak deze asbakken regelmatig schoon;
• Leg wat lectuur en kranten neer om het wachten te veraangenamen. Ook brochures van uw producten kunt u hier prima neerleggen.

Hebt u een zaak waar \'het hele gezin op afkomt\', zorg dan voor een aantrekkelijke speelhoek voor de kinderen. De ouders hebben dan hun handen vrij om met u tot zaken te komen. Zorg voor speelgoed als Lego, een ballenbak, een Video-TV (met Wald Disney films) en kindertijdschriften. Let erop dat u de plaats van een dergelijke speelhoek zodanig kiest, dat de kinderen niet gemakkelijk kunnen weglopen en dit direct opvalt. De winkelende ouders moeten direct zicht hebben op deze speelhoek. Gebruik voor de speelhoek felle (primaire) kleuren die passen in uw totale interieur.

Artikelpresentatie
Artikelpresentatie is de wijze waarop uw assortiment aan producten voor de verkoop op de verkoopplaats wordt getoond. De presentatie van uw artikelen moet zodanig zijn dat de kooplust van uw klanten wordt opgewekt.

Zorg er daarom voor dat uw artikelpresentatie aan de volgende regels voldoet:

• Presenteer duidelijk herkenbare productgroepen;
• Plaats verwante artikelgroepen zoveel mogelijk bij elkaar;
• Zorg voor een efficiënte indeling en een logische routing;
• Vestig via extra verlichting (accentverlichting) de aandacht op hoogwaardige artikelen en/of aantrekkelijke aanbiedingen;
• Gebruik geen gesloten vitrines, tenzij dit absoluut noodzakelijk is in verband met een grote kans op diefstal;
• Zorg ervoor dat uw artikelen zoveel mogelijk binnen handbereik zijn;
• Presenteer uw artikelen binnen het gezichtsveld van de klant.

Wandstellingen
Er zijn diverse soorten wandstellingen in de handel. Welk soort wandstelling u gebruikt, hangt in hoge mate af van het assortiment. Bij een supermarkt bijvoorbeeld, moeten relatief grote hoeveelheden tamelijk uniforme artikelen worden gepresenteerd. Vanwege de hoge omzetsnelheid moeten de vakken relatief vaak worden bijgevuld, zodat efficiency en functionaliteit belangrijk zijn.

Bij trendy shops daarentegen, wordt veel meer gebruik gemaakt van design-stellingen. Hier is het veel belangrijker dat de klant zich aangesproken voelt door het aanbod.

Iedere formule heeft op deze manier haar eigen wandstellingen. Zo zal een jeans-shop heel goed houten magazijn-wandstellingen kunnen gebruiken, in bijvoorbeeld een fel blauwe kleur of grenen en blank-stalen meccano-achtige stellingen.

Verschillende soorten
Er zijn diverse verschillende soorten wandstellingen in de handel.
Zo kunt u kiezen voor de eenvoudige dragerrails aan de muur waaraan schapdragers worden gehangen en stalen of houten schappen worden gelegd (elementum).

Maar ook stalen zelfdragende varianten zijn mogelijk, naast bijvoorbeeld een volledig houten dragersysteem (Woodschop) of systemen waarbij de stijlen schuin zijn geplaatst voor een modischer uitstraling. 

Zowel het gebruik als de vorm en materialen van wandstellingen zijn aan verandering onderhevig. Laat u goed voorlichten door uw leverancier over vormen, materialen en gebruiksmogelijkheden en -onmogelijkheden in de praktijk in relatie tot uw branche.

Middenstellingen
In bepaalde branches, zoals de boekenbranche en de kledingbranche, worden middenstellingen veel toegepast. De verkoop van bijvoorbeeld frontaal liggende boeken uit de top-40 (de bekende ‘stapels’) blijkt nog steeds effectief te zijn als de boeken op een middenstelling zijn geplaatst. Veelal worden producten, die bijna iedere klant die uw winkel bezoekt wel moet kopen, op de middenstelling(en) geplaatst. Ook de middenstelling is drager van uw totale huisstijl, zodat ook hier de vormgeving en materiaalkeuze afstemming vereisen met uw totale winkelinterieur.

Productinformatie Voordat een klant een artikel aanschaft, oriënteert hij of zij zich eerst ten aanzien van de producteigenschappen en de gebruiksmogelijkheden van een artikel. Zorg er dus voor dat u voldoende informatie verstrekt over de producteigenschappen en gebruiksmogelijkheden van uw producten. Als u gebruik maakt van folderrekken, zet ze dan op een logische plaats neer waar iedereen ze verwacht. Namelijk uit de loop en zo dicht mogelijk bij het te verkopen product. Goed zichtbaar en bereikbaar en op een plek waar mensen nog even de tijd hebben om de folders te lezen. Bepaal verder of de folderrekken die u bestelt, passen in het totale winkelbeeld en uw huisstijl versterken. 

Checklist
Voor de beoordeling van uw winkelinterieur kunt u gebruikmaken van de Checklist Beoordeling Winkelinterieur.

• Is de vloer schoon?;
• Zijn alle artikelendragers goed en relatief eenvoudig te reinigen en/of te repareren?;
• Is de ruimte in uw winkel ordelijk, overzichtelijk en netjes?;
• Is de temperatuur goed (niet te koud, maar ook niet te warm)?;
• Heeft uw zaak bij het binnenkomen een vriendelijk aanzien?;
• Maakt uw interieur een verzorgde indruk?;
• Zijn uw artikelen overzichtelijk opgesteld?;
• Is voor alle artikelen of artikelgroepen een functionele presentatiemogelijkheid aanwezig?;
• Werkt de artikelpresentatie verkoopbevorderend?;
• Harmoniëren de artikelendragers met het interieur?;
• Zijn alle plaatsen/schappen goed bereikbaar?;
• Zijn de vakken bijgevuld?;
• Wordt er duidelijke informatie verstrekt bij de artikelen?

\"\\"\\\\"\\\\\\\\"\\\\\\\\"\\\\"\\"\"



Portals speciaal voor Ondernemers en Managers

Personeel
Wilt u met het leidinggeven aan personeel minder tijd kwijt zijn en professioneler leidinggeven? 
Kijk dan op HRM-Tools voor Leidinggevenden

Financieel
U wilt als ondernemer meer grip op uw Financiële Zaken? Uw Jaarcijfers analyseren, Prognoses en Kostenberekeningen Maken, enzovoort?
Kijk dan op Financieel Sterk Ondernemen (FSO)

Sales
U wilt met een sterkere aanpak van uw verkoop meer omzet maken? Met tools voor bijvoorbeeld het schrijven van sterke verkoopbrieven, belscripts, scorende offertes, verkoopplannen, verkoopprognoses en verkoopoverzichten?
Kijk dan op Orders en Opdrachten binnenhalen

Abonneer je op onze gratis nieuwsbrief

Dit artikel  behoort tot onze portal  Orders & Opdrachten Binnenhalen Deze portal wordt wekelijks aangevuld met nieuwe rekentools en adviezen. 

Tip
Wilt u zich niet aanmelden als gebruiker, kijk dan eens in onze webshop bij de CD-ROMS en losse software.   

CD-ROM Acquisitie

CD-ROM Offertes Schrijven
CD-ROM Offertemanager

Software Offerteberekeningen Maken (versie Zakelijke Dienstverlening, Productie en Ambacht)
Software Offerteberekeningen Maken (versie Detailhandel en Groothandel)
Software Offertes Schrijven

Software Verkoopbrief Schrijven

Software Belscript Schrijven

Vergelijkbare artikelen
zorg voor tevreden klanten in uw winkel
tevreden klanten in uw winkel: checklist winkelinterieur
tevreden klanten in uw winkel: checklist exterieur
meten van klanttevredenheid in de winkel
de etalage: wat moet u weten over uw etalage?
winkelinterieur: een kwalitatief goed winkelinterieur
zelfbediening in uw winkel



Nieuwe abonnees ontvangen geheel gratis de CD-ROM Grip op Offertes Schrijven, inclusief een handzaam boekje over het schrijven van scorende Offertes. (winkelwaarde € 69,-). Deze CD-ROM is speciaal ontwikkeld voor verkoopmedewerkers die offertes schrijven.

(*) U ontvangt het welkomstgeschenk na betaling van het abonnementsgeld. Dit aanbod is niet geldig bij het kennismakingsabonnement.