1
Wat is er nieuwe op de website
Gratis artikelen
Stel je vraag via e-mail
Gratis nieuwsbrief

Personeelsadvertentie: Waarop letten bij een personeelsadvertentie?

Het maken en effectief plaatsen van een personeelsadvertentie is een lastige klus waarbij veel komt kijken. Er zijn veel vragen die u vooraf kunt stellen. Het gaat erom dat u bij uw personeelsadvertentie zorgt voor een duidelijke, herkenbare en onderscheidende lijn in alle onderdelen. Een goede advertentie is het visitekaartje van uw bedrijf. Uw sollicitanten kijken naar de uitstraling en mogelijkheden van uw bedrijf. Ze kiezen niet meer een baan voor het leven maar zoeken naar een werkgever die past bij hun ontwikkeling. En omdat de advertentie ook gezien wordt door anderen, krijgen uw (potentiele) klanten ook een beeld van uw bedrijf via uw personeelsadvertenties.

Voorbereiding voor de personeelsadvertentie
Voordat u een vacature gaat uitzetten zijn de volgende vragen van belang. 
Waar moet ik de personeelsadvertentie plaatsen? 
Hoe presenteer ik ons bedrijf het best in de personeelsadvertentie? 
Hoeveel kost een personeelsadvertentie? 
Hoe bereik ik met een personeelsadvertentie mijn doelgroep? 
Hoe kan ik internet inzetten om mijn personeelsadvertentie zo effectief mogelijk te doen zijn? 
Hoe kan ik onze eigen site inzetten voor een personeelsadvertentie?

Eisen aan een Personeelsadvertentie
Een kandidaat die op zoek is naar een vacature bekijkt in korte tijd veel verschillende media en ziet dus veel vacatures voorbij komen. U hebt dus maar weinig tijd om de aandacht te trekken. Om een kans te maken temidden van het grote aanbod, moet uw advertentie opvallen. Vervolgens moet u snel ter zake komen.




Wat is het geheim van een goede personeelsadvertentie?
Het eerste waar de lezer naar kijkt, zijn de kopregel en de functieomschrijving. Die moeten dus wervend en aantrekkelijk zijn. Verder is het belangrijk dat u de tekst opstelt vanuit het perspectief van de (potentieel) werkzoekende en niet vanuit het bedrijf. Tot slot moet de functieomschrijving voldoende concreet en onderscheidend zijn om de lezer uit te nodigen te reageren.

De praktijk van een personeelsadvertentie
De praktijk laat zien dat het opstellen van een professionele personeelsadvertentie die voldoet aan de belangrijkste eisen niet gemakkelijk is.

Veel gemaakte fouten 

1.  Het aantal uur is niet vermeld of er wordt alleen vermeldt dat het om een fulltime functie gaat. Afhankelijk van de verschillende bedrijfstakken bedraagt een fulltime werkweek 36 tot 40 uur. Voor de volledigheid van de advertentie kunt u het best het aantal uur vermelden. 

2.  Het bedrijf heeft wel een website, maar deze wordt niet vermeld in de advertentie. Bedenk dat een geïnteresseerde sollicitant zo'n beetje als eerste uw website zal bezoeken voor een eerste indruk en voor meer informatie. Uw website geeft dus informatie over uw bedrijf die de potentiële sollicitant een indruk kan geven. 

3.  Er wordt geen mogelijkheid gegeven om vragen te stellen. Beter is om de sollicitanten de mogelijkheid te geven om contact op te nemen als ze vragen hebben over de functie. Het best is om hierbij een naam van een contactpersoon te vermelden zodat de sollicitant weet naar wie hij of zij moet vragen. 

4. De sluitingsdatum is niet aangegeven. In de advertentie hoort een sluitingsdatum te staan. Dat wil zeggen dat er vermeld wordt wat de sluitingsdatum  is voor het reageren op de personeelsadvertentie. 

5. De werklocatie is niet vermeldt. Als het adres van het bedrijf niet wordt genoemd noch de standplaats voor de functie dan weet een sollicitant niet waar hij of zij komt te werken. 

6. Alleen de eisen vermelden en niet aangeven wat het bedrijf de sollicitant te bieden heeft. Er moet evenwicht zijn tussen enerzijds de eisen en anderzijds wat er tegenover staat.



Meer informatie en tool voor Arbeidscontract?
Heeft u behoefte aan juridische ondersteuning en wilt u zelf een arbeidsovereenkomst op maat kunnen samenstellen met hulp van onze arbeidsrechtadvocaat? Meld u dan aan voor
HRM-Tools voor Leidinggevenden. Speciaal ontwikkeld voor werkgevers in het MKB.

Meer weten?
Wilt u meer weten over dit onderwerp en gebruik maken van de vele handige tools en documenten op het gebied van HRM? Klik dan hier voor informatie over HRM-Tools voor leidinggevenden.


Juridisch adviseur Arbeidsrecht nodig?

Bent u als leidinggevende bezig met de voorbereiding van een besluit.

Zodat u een advies nodig heeft van een gespecialiseerd Juridisch Adviseur Arbeidsrecht?

Bijvoorbeeld op het gebied van:

- Het aannemen of ontslaan van personeel;
- Een voorgenomen reorganisatie;
- Of personeelsbeleid.

Neem dan contact op met Groenendaal, Juridisch Adviesbureau voor Arbeidsrecht te Hilversum.

Dit bureau geeft u praktisch advies gericht op concreet resultaat, tegen betaalbare tarieven.


Het eerste gesprek is altijd gratis. 

U kunt bellen met (T) 035 6 42 10 52

Meer informatie: www.groenendaal.nu

Abonneer je op onze gratis nieuwsbrief

Vergelijkbare artikelen
hoe maakt u een goede functieomschrijving bij een vacature?
zo maakt u een goede vacaturetekst
let op wettelijke regels bij het opstellen van uw vacaturetekst
personeel aannemen begint bij een goede arbeidsovereenkomst
houd rekening met een liegende sollicitant
hoe herkent u een namaakdiploma?
personeel nodig bij (door)groei van uw bedrijf?
beginsalaris bepalen: aanvangsalaris een kwestie van afwegen en vergelijken
salarisvragen die u kunt stellen als werkgever bij sollicitaties
stappenplan personeel aannemen


Leidinggevenden hebben meestal ook te maken met begrotingen, jaarcijfers, enzovoort. U ontvangt daarom als nieuwe gebruiker de software “Prognoses en Jaarcijfers” helemaal gratis! (winkelwaarde € 79,-).