1
Wat is er nieuwe op de website
Gratis artikelen
Stel je vraag via e-mail
Gratis nieuwsbrief

Zorg voor een Optimale Verkoopprijs van uw Bedrijf

Het is mogelijk de verkoopprijs van uw bedrijf te optimaliseren. Dat kan u veel meer opleveren dan u op het eerste gezicht zou denken. Let hierbij op de volgende adviezen voor het optimaliseren van de verkoopprijs van uw bedrijf.

Advies 1
Ga op zoek naar een strategische koper en achterhaal wat deze belangrijk vindt

Strategische kopers zoeken bedrijven die in de eigen organisatie kunnen worden geïntegreerd. De waarde zit ‘m in de aanvulling op zijn eigen business. En hoe eerder de nieuwe aankoop in de nieuwe setting functioneert, des te eerder en beter deze koper zijn strategische ambities zal realiseren. Investeerders zien het liefst stabiele resultaten en stabiele groeipatronen zien. Deze kopers maken hun afweging op basis van rendement en risico. Ook de zelfredzaamheid van het bedrijf speelt een belangrijke rol. Investeerders willen zich liever niet teveel met de dagelijkse gang van zaken bemoeien, al willen ze wel veel invloed op de gang van zaken. Ze willen niet teveel betalen, rendementen incasseren en voor een hoger bedrag doorverkopen aan een andere koper.

Waarschuwing
Voorkom dat u zaken doet met een opkoper. Opkopers willen bedrijven voor de laagste prijs kopen en zoeken bedrijven met flink verbeterpotentieel. Zij knappen het bedrijf vervolgens op en verkopen het voor een fors hogere prijs door aan een ander type koper. Opkopers hebben niet veel voor uw bedrijf over en zoeken de koopjes uit de markt. U zult dus flink moeten afprijzen om de deal te sluiten.

Advies 2
Optimaliseer uw bedrijf alvorens tot verkoop over te gaan
Uw bedrijf moet passen in de strategie van de koper. Kijk bijvoorbeeld naar de prijs van uw producten of diensten, want die zijn belangrijk voor de waarde van uw bedrijf. En de praktijk leert dat op dit gebied bijzonder veel te verbeteren is. Overigens is dat niet gemakkelijk en het vergt tevens enige aanpassing van het verkoopapparaat.

Voor financiële kopers gelden de strategische criteria op korte termijn minder. Zij zien uw bedrijf meer als een geldmachine die zelfstandig uitstekende rendementen produceert. De strategische criteria spelen pas een rol als zij uw bedrijf weer willen doorverkopen. Optimaliseren voor opkopers heeft niet veel zin, behalve dat u kunt proberen de krenten uit de pap los te verkopen en het restant voor de opkoper achter te laten. Maar erg spannend is dat niet.

Advies 3
Kijk kritisch naar uw kosten
U hebt wellicht de neiging om vlak voor de verkoop  fors te bezuinigen en investeringen uit of af te stellen. Bij verkoop van uw bedrijf komt het immers erop aan uw cijfers zo gunstig mogelijk te presenteren. Stop hiermee zodra bezuinigen tot achterstallig onderhoud leiden. Kopers kopen een bedrijf omdat zij er in de toekomst geld mee willen verdienen. En dan is het gunstig als de noodzakelijke investeringen zijn gedaan. Immers, financiële kopers willen niet zelf investeren maar zoeken een bedrijf dat zelfstandig goed rendeert. En strategische kopers zoeken bedrijven die meteen meedraaien in het grotere geheel. Die hebben dus geen tijd om eerst investeringen te gaan doen.

Advies 4
Zoek groeimarkten op
De waarde van uw bedrijf ligt in de toekomst. Daarom is het verstandig om voor uw afscheid groeimarkten op te zoeken. Het is niet voldoende dat u grote mogelijkheden ziet. Het gaat er om dat u dit kunt bewijzen. Bovendien wordt uw bedrijf door aanwezigheid in de groeimarkt voor meer kopers interessant. Niet alleen strategische kopers krijgen meer interesse, ook de financiële kopers krijgen dat. Een groeiende markt belooft immers ook goede rendementen.




Advies 5
Zorg voor een goed alternatief als directe verkoop ongunstig voor u uitpakt
Onderhandel niet met de rug tegen de muur. Als u druk voelt om uw bedrijf te verkopen, zal zich dat tegen u keren. Kopers verdiepen zich in uw situatie en begrijpen al snel dat u van uw bedrijf af moet. Zorg dus voor een serieus en geloofwaardig alternatief. Zodat u niet hoeft te verkopen en met een gerust hart ‘nee’ kunt zeggen. U moet uiteraard wel bereid zijn om voor dit alternatief te kiezen. Anders verliest u aan geloofwaardigheid.

Advies 6
Maak uzelf overbodig
De meeste bedrijven worden door de ondernemer zelf geleid. Hij heeft het bedrijf opgebouwd tot wat het nu is en heeft de relaties met de leveranciers en klanten. Bovendien neemt deze ondernemer vaak alle belangrijke beslissingen zelf. Maar als de ondernemer afscheid neemt, moeten deze taken wel worden overgedragen. En daar kunt u maar beter tijdig mee beginnen.

In de eerste plaats kunt u een bedrijfsleider of managementteam aanstellen en deze bij uw werkzaamheden betrekken. Introduceer hen bij belangrijke contacten en delegeer een deel van uw beslissingsbevoegdheid. Ga vervolgens eens wat langer op vakantie en kijk wat er gebeurt. U zult zien dat uw bedrijf zich prima zonder u kan redden. Verder doet u er verstandig aan in een relatiebeheersysteem te investeren. Hierin kunt u klantgegevens bijhouden en krijgt u een goed beeld van het koopgedrag en onderliggende contracten. Omdat kopers ook het klantenbestand overnemen, kunt u hiermee ook de waarde goed onderbouwen.

Advies 7
Bereid de overdracht voor door uw bedrijf verkoopklaar te maken
Het is verstandig om uw bedrijf ‘verkoopklaar’ te maken. Hierdoor is uw bedrijf gemakkelijker verkoopbaar. Zaken waar u aan kunt denken is het ‘lichter maken van de balans’ door het eventueel aanwezige onroerend goed uit uw bedrijf te halen. Ook rekening courant posities met aandeelhouders of groepsmaatschappijen moeten worden afgelost.

Daarnaast moet u rekening houden met de fiscale mogelijkheden. Het kan ook raadzaam zijn de aanvraag van de financiering voor de overname voor te bereiden. Als verkoper bent u immers verantwoordelijk voor de verkoop van uw bedrijf. Zeker in de huidige tijd. U kunt de financiering van de overname niet langer aan de koper overlaten en zult dus zelf aan de slag moeten. Hiervoor kunt u vooraf met uw bank overleggen. Nog voordat een koper zelfs maar in beeld is. Uw bank kent uw bedrijf, weet wat de verdiencapaciteit is en welke zekerheden er in zitten. Bovendien kennen zij u ook. Samen met de bank kunt u een financieringsplan opstellen en dit aan de koper aanbieden. Het grote voordeel hiervan is dat kopers meteen zien dat ze de deal kunnen financieren. Bovendien spreekt er vertrouwen uit dat de bank wil financieren. En dat heeft weer een positieve invloed op de verkoopprijs van uw bedrijf.

Advies 8
Zorg voor een goed boekenonderzoek
Wanneer u door de bril van de koper naar uw bedrijf kijkt, wilt u ook weten wat de risico’s zijn en of er nog mogelijke claims kunnen volgen. Ook wilt u dan een beeld van de betrouwbaarheid van de verstrekte informatie vormen. Boekenonderzoek geeft antwoord op deze vragen. Steeds vaker kiezen verkopers ervoor om het boekenonderzoek zelf te laten uitvoeren. Dat heet ‘vendor due dilligence’

Kopers doen vaak pas boekenonderzoek op het moment dat de onderhandelingen gevoerd zijn en de prijs overeengekomen is. ‘Conveniërende uitkomsten’ van het boekenonderzoek vormen dan nog een laatste voorbehoud. Vaak komt er iets uit het boekenonderzoek wat de prijs naar beneden doet bijstellen. Of dat de verkoper extra garanties moet geven. Maar als er echt ‘lijken uit uw kast’ komen, is dat vaak een ‘deal breaker’. Het ketst dan af op gebrek aan vertrouwen.

Advies 9
Wees alert op pogingen om de prijs van uw bedrijf omlaag te krijgen
Afdingen gebeurt overal, zeker bij de onderhandelingen over bedrijfsovername. Zorg dat u heel goed begrijpt waarom de koper uw bedrijf wil kopen, wat hij hier in de toekomst mee kan gaan verdienen en welke alternatieven de koper heeft. U moet vertrouwen hebben in de waarde van uw bedrijf. Als kopers al proberen af te dingen op de verkoopprijs, zorg er dan voor dat u hier iets tegenover stelt. Bijvoorbeeld dat dan bepaalde garanties komen te vervallen, dat u dan geen non-concurrentiebeding tekent, dat u in dat geval het recht op de merknaam behoudt. Of bedenk iets anders dat voor de koper werkelijke waarde vertegenwoordigt.

Bron: Waardemakers Overnameadviseurs

Portal Financieel Sterk Ondernemen FSO
Heeft u behoefte aan rekentools om bijvoorbeeld een begroting te maken, een analyse van uw jaarcijfers of een Financieel Plan? Meld u dan aan als gebruiker van de portal Financieel Sterk Ondernemen. Deze portal wordt wekelijks aangevuld met nieuwe rekentools en adviezen.
Klik hier voor meer informatie en aanmelden

Abonneer je op onze gratis nieuwsbrief

Dit artikel behoort tot onze portal Financieel Sterk Ondernemen. Deze portal wordt wekelijks aangevuld met nieuwe rekentools en adviezen.

Tip
Wilt u zich niet aanmelden als gebruiker, kijk dan eens in onze webshop bij de CD-ROMS en losse software.

CD-ROMS
CD-ROM Grip op Financiele Zaken

SOFTWARE
Software Prognoses en Jaarcijfers
Software MKB Kosten Monitor
Software MKB Omzet Monitor

Vergelijkbare artikelen
hoe omgaan met goodwill? zo bepaalt u de hoogte van goodwill
goodwill - waar gaat het over?
bedrijfswaardering? de waarde van uw bedrijf is afhankelijk van aannames
waardebepaling van uw bedrijf? eerst uw jaarrekening normaliseren
bedrijfsovername is een kwestie van goed voorbereiden
financiering overname aandelen: waar moet u op letten?
waardebepaling van uw bedrijf: wat is uw onderneming waard?
good will: hoe om te gaan met good will?
bedrijfsovername: adviezen bij overname van een bedrijf
waardebepaling bij overname van een bedrijf: niet alleen de prijs telt

Als nieuwe gebruiker van Financieel Sterk Ondernemen ontvangt u de software Prognoses & Jaarcijfers (ontwikkeld i.s.m. Deloitte) helemaal gratis! (winkelwaarde € 79,-)

(*) U ontvangt het welkomstgeschenk na betaling van het abonnementsgeld. Dit aanbod is niet geldig bij het kennismakingsabonnement.