1
Wat is er nieuwe op de website
Gratis artikelen
Stel je vraag via e-mail
Gratis nieuwsbrief

Hoe bepaalt u de hoogte van de verkoopprijs van uw bedrijf?

De verkoopprijs van uw bedrijf is erg belangrijk bij het tot stand komen van de transactie. Maar voor welke prijs wilt u uw bedrijf verkopen? En wat kunt u nu al doen om deze prijs te krijgen? Wat dacht u van de ondernemer die zich door een pensioenadviseur laat voorrekenen hoeveel geld nodig is voor de oude dag. Is dat de verkoopprijs van hun bedrijf? Ook u zult inzien dat dat niet het geval is. In enkele gevallen wordt het bedrijf te goedkoop van de hand gedaan, maar veel vaker is de vraagprijs gewoon te hoog. Kopers zien niet hoe zij dit bedrag op een redelijke termijn kunnen terugverdienen en haken af. Wat is een goede aanpak bij het bepalen van de verkoopprijs?

Stap 1
Bepaal hoeveel geld u nodig heeft voor uw toekomstplannen

De eerste stap is bepalen hoeveel u voor uw nieuwe plannen nodig heeft. Dat kan uw pensioen zijn, maar ook bijvoorbeeld het opstarten van nieuwe business. Maar soms willen ondernemers de beste prijs voor hun bedrijf. Wat uw beweegredenen ook zijn, het begint met het vaststellen van een ‘doelwaarde’. Daarna kunt u (laten) vaststellen wat uw bedrijf nu waard is.

Stap 2
Bepaal hoe groot het verschil is tussen waarde en prijs

Bedenk dat er een verschil is tussen de waarde en de prijs. De waarde is de uitkomst van een rekenmodel en de prijs het resultaat van onderhandeling. En hierin is de berekende waarde slechts één aspect. Voor de beste prijs moet u dus zowel aandacht aan de waardeverbetering als aan uw onderhandelingspositie besteden. Het verschil tussen de doelwaarde en de huidige waarde is het gat dat u zult moeten gaan dichten. In het algemeen geldt: “Hoe groter het gat, hoe meer u moet doen, hoe langer het duurt en hoe eerder u dus met het waarde maken zult moeten beginnen.”.

Stap 3
Breng verbeteracties aan

Wanneer u weet hoe groot uw gat is, moet u de verbeteracties in kaart brengen. Dit vraagt een goede kennis van uw business èn goede kennis van financiële waarderingsmodellen. Aan de ene kant moet u immers kunnen bepalen wat u de meeste waarde oplevert: de omzet met 3% vergroten of uw kosten met 5% omlaag brengen? Aan de andere kant moet u weten op welke manier u die omzetvergroting of kostenreductie kunt realiseren. Geen enkele ondernemer weet welke actie de grootste impact op de waarde heeft.

Waardevergroting van uw bedrijf merkt u al direct aan uw bedrijfswinst. Een sterk vereenvoudigde waardebepaling toont aan dat uw bedrijf bijvoorbeeld vijf keer de winst waard is. Dit betekent dat iedere euro aan winst u niet alleen één euro aan winst nu oplevert, maar meteen ook vijf euro aan waarde bij verkoop. Het waarde maken betaalt zich dus niet pas uit om het moment van verkoop, maar meteen al in de vorm van verbeterde winstgevendheid.
Om een betere prijs te krijgen kunt u dus twee dingen doen: uw resultaat verbeteren en uw bedrijfswaarde verhogen. Dit laatste is afhankelijk van uw onderhandelingspositie, het toekomstperspectief, uw timing en het type koper dat u aantrekt. Maar om netto meer aan de deal over te houden of uw geld eerder te krijgen, zijn fiscaliteit en de voorwaarden van de deal eveneens van belang.

Stap 4
Stippel een route uit en neem er de tijd voor

Om optimaal van de fiscale mogelijkheden te kunnen profiteren moet u tijdig acties ondernemen. Dat kan soms al zeven jaar voorafgaand aan de deal zijn. De voorwaarden van de deal zijn ook van belang. Wanneer u het geld nodig heeft om nieuwe plannen te financieren, wilt u meteen in cash worden betaald. Als het om uw pensioen gaat, hoeft het volledige bedrag niet direct op tafel te worden gelegd en is een uitkoopregeling bespreekbaar. Bovendien geeft dit een kans om nog van een verdere waardestijging mee te profiteren.

Bron: Waardemakers Overnameadviseurs

Portal Financieel Sterk Ondernemen FSO
Heeft u behoefte aan rekentools om bijvoorbeeld een begroting te maken, een analyse van uw jaarcijfers of een Financieel Plan? Meld u dan aan als gebruiker van de portal Financieel Sterk Ondernemen. Deze portal wordt wekelijks aangevuld met nieuwe rekentools en adviezen.
Klik hier voor meer informatie en aanmelden

Abonneer je op onze gratis nieuwsbrief

Dit artikel behoort tot onze portal Financieel Sterk Ondernemen. Deze portal wordt wekelijks aangevuld met nieuwe rekentools en adviezen.

Tip
Wilt u zich niet aanmelden als gebruiker, kijk dan eens in onze webshop bij de CD-ROMS en losse software.

CD-ROMS
CD-ROM Grip op Financiele Zaken

SOFTWARE
Software Prognoses en Jaarcijfers
Software MKB Kosten Monitor
Software MKB Omzet Monitor

Vergelijkbare artikelen
hoe omgaan met goodwill? zo bepaalt u de hoogte van goodwill
goodwill - waar gaat het over?
bedrijfswaardering? de waarde van uw bedrijf is afhankelijk van aannames
waardebepaling van uw bedrijf? eerst uw jaarrekening normaliseren
bedrijfsovername is een kwestie van goed voorbereiden
financiering overname aandelen: waar moet u op letten?
waardebepaling van uw bedrijf: wat is uw onderneming waard?
good will: hoe om te gaan met good will?
bedrijfsovername: adviezen bij overname van een bedrijf
waardebepaling bij overname van een bedrijf: niet alleen de prijs telt

Als nieuwe gebruiker van Financieel Sterk Ondernemen ontvangt u de software Prognoses & Jaarcijfers (ontwikkeld i.s.m. Deloitte) helemaal gratis! (winkelwaarde € 79,-)

(*) U ontvangt het welkomstgeschenk na betaling van het abonnementsgeld. Dit aanbod is niet geldig bij het kennismakingsabonnement.