1
Wat is er nieuwe op de website
Gratis artikelen
Stel je vraag via e-mail
Gratis nieuwsbrief

Verkoop via de Muur

Uw klant wil tegenwoordig steeds meer geheel volgens eigen wens worden geholpen. En graag op het moment dat de klant daar behoefte aan heeft. Dus niet alleen tijdens gebruikelijke openingstijden, maar 24 uur per dag: ‘s avonds, in het weekend en voor sommigen zelfs ‘s nachts. Het is van het nieuwe medium Internet dan ook een krachtig punt dat dit mogelijk is via de website. Maar niet alleen geldt dit voor Internet. De eerste 24-uurs verkooppunten waar u fysiek terecht kunt voor een product, zonder dat personeel ter plaatste aanwezig is, zijn inmiddels geïnstalleerd. Ook blijkt het mogelijk om via dezelfde muur service te kunnen verlenen aan klanten. De voordelen zijn evident. Bij verkoop geen kosten van personeel, energie etc. terwijl de verkoop altijd doorgaat. En bij ‘serviceverlening via de muur’ kunnen klanten veel persoonlijker worden geholpen.

Pizza
Een voorbeeld van zo’n vorm van non-stop verkoop is de ‘pizza uit de muur’. Hoe werkt dit? U spreekt uw bestelling in, rekent af met uw pinpas en anderhalve minuut later komt er een dampende Margharite uit de automaat. De Spaanse pizzaketen Telepizza met pizza-restaurants en pizza-corners in Spanje werkt zo. De automaat werkt met een zogenoemd spraakherkenningsysteem. waardoor een stukje audio-reclame mogelijk is. Een niets vermoedende klant die langs een pizza-automaat loopt wordt aangesproken met ‘Hallo. hebt u zin in een pizza?’. Voorlopig kan een klant kiezen uit twee verschillende soorten. Maar de techniek wordt steeds beter, zodat het binnen afzienbare tijd minder dan een minuut duurt voordat de pizza klaar is, terwijl de menukaart steeds uitgebreider zal worden. Als deze verkoopmethode aanslaat zijn vele landen over de gehele wereld zo’n zesduizend pizza-automaten rijker.

Supermarkt
Niet alleen pizza’s en snacks zijn via de muur te koop. De ‘Grootgrutter die op de kleintjes blijft letten’ heeft een 24-uurs winkelautomaat. Nu nog een experiment, maar bij gebleken succes iets dat ongetwijfeld op vele plaatsen in ons land zal verschijnen. Een klant die onverwachts tijdens sluitingstijd bij Albert Heijn bijvoorbeeld een pak koffie of een pak melk nodig heeft, grijpt nooit meer mis. Deze winkelautomaat werkt elektronisch en is bedoeld voor iedereen die buiten de gebruikelijke openingstijden boodschappen wil doen. Bovendien is een dergelijke automaat ook tijdens openingstijden van de supermarkt handig voor mensen die maar één of twee dingen nodig hebben. Sommige producten zijn via de automaat iets duurder, maar de benodige tijd om het te kopen moet dit weer goed maken.

Hoe werk het? Voor de grote boodschappen kunt u deze winkelautomaat beter niet gebruiken. Want u kunt slechts zeven bestellingen tegelijk doen. Het werkt alsvolgt. U tikt de code van het betreffende artikel in en gooit vervolgens papieren geld of muntgeld in de automaat. Het artikel van uw keuze komt vervolgens in een bak terecht waar u het uit kunt pakken. Er wordt niet gewerkt met een betaalpasje omdat het meestal om heel kleine bedragen gaat. In totaal kan een klant kiezen uit een aanbod van ca. 200 verschillende relatief kleine artikelen, zoals snoep, frisdranken, koffie en kant-en-klaar maaltijden.




Klantenservice
Het is op deze wijze niet alleen mogelijk om 24 uur per dag te leveren, maar ook 24 uur per dag service te verlenen. Een voorbeeld van het verlenen van ‘service via de muur’ is het bedrijf KPN dat bij een aantal postkantoren in Nederland zogenoemde Telecom Direct Kiosken aan de muur hebben geschroefd. U kent ze wel, de traditionele draaistandaarden met brochures en formulieren op postkantoren. Om bijvoorbeeld uw telefoonaansluiting of verhuizing te regelen. Wie op een beeldscherm tikt en daarbij de juiste vakjes activieert, ziet daarachter een KPN-informatrice verschijnen. Een klant kan zijn of haar vraag stellen, terwijl de betreffende KPN-medewerker op maat het antwoord kan geven. Bij voorbeeld op vragen als: ‘Wat zijn de aansluitkosten van een tweede telefoonlijn?’ of ‘Kan de monteur volgende week in de ochtend langskomen?’. De medewerker kan bijvoorbeeld direct drie mogelijke nieuwe telefoonnummers laten zien en de klant laten kiezen welke hij of zij het liefst wil hebben.

Advies
Verkoopt u producten die geschikt zijn om via een automaat te verkopen dan is het belangrijk dat u voor uzelf nagaat of deze verkoopmethode tot uw mogelijkheden behoort. Hetzelfde geldt voor het verlenen van service aan uw klanten via de muur. Behalve KPN zouden diverse andere bedrijven dit kunnen toepassen die hun klanten op deze wijze meer service kunnen leveren. Het is in principe mogelijk om verschillende bedrijven vanuit één en hetzelfde kastje oproepbaar te maken. Bijvoorbeeld postorderbedrijven of zakelijke dienstverlening. Misschien ervaart u het nu nog als een ‘ver van mijn bed show’, morgen kan dit zijn veranderd. Goed dus om er kennis van te nemen en het in de gaten te houden! 

Uw omzet vergroten?
Wilt u meer omzet? Bent u op zoek naar Verkooptools (Maken van een scorende offerte, Schrijven van een sterke verkoopbrief of een handzaam Belscript) of wilt u meer gaan verkopen via Internet? Meld u dan aan voor Orders & Opdrachten Binnenhalen. Veel professionele ondernemers en verkopers werken er al mee!  

Abonneer je op onze gratis nieuwsbrief

Dit artikel  behoort tot onze portal  Orders & Opdrachten Binnenhalen Deze portal wordt wekelijks aangevuld met nieuwe rekentools en adviezen. 

Tip
Wilt u zich niet aanmelden als gebruiker, kijk dan eens in onze webshop bij de CD-ROMS en losse software.   

CD-ROM Acquisitie

CD-ROM Offertes Schrijven
CD-ROM Offertemanager

Software Offerteberekeningen Maken (versie Zakelijke Dienstverlening, Productie en Ambacht)
Software Offerteberekeningen Maken (versie Detailhandel en Groothandel)
Software Offertes Schrijven

Software Verkoopbrief Schrijven

Software Belscript Schrijven

Vergelijkbare artikelen
verkoop via de muur
verkoopactie: maak uw verkoopactie winstgevend



Nieuwe abonnees ontvangen geheel gratis de CD-ROM Grip op Offertes Schrijven, inclusief een handzaam boekje over het schrijven van scorende Offertes. (winkelwaarde € 69,-). Deze CD-ROM is speciaal ontwikkeld voor verkoopmedewerkers die offertes schrijven.

(*) U ontvangt het welkomstgeschenk na betaling van het abonnementsgeld. Dit aanbod is niet geldig bij het kennismakingsabonnement.