Ruilen zonder Huilen
Klanten die iets bij u kopen zullen eerder tot aanschaf overgaan als zij weten dat het gekochte product altijd weer kan worden geruild. Als winkelier bent u niet echter niet verplicht om goederen die bij nader inzien niet bevallen te ruilen. Ruilen is algemeen gesteld een gunst, tenzij ondeugdelijke goederen zijn geleverd. Ruilen is een service die u als winkelier aan uw klanten kunt leveren. Hiermee verlaagt u de drempel om (verschillende producten) bij u te kopen.
Ruilen gebeurt veel in bijvoorbeeld de kleding- en schoenenbranche, bij cadeau-artikelen en boeken of cd's. Als u besluit om uw klanten de mogelijkheid van het ruilen aan te bieden, let dan op de volgende aandachtspunten.
• Leg de voorwaarden voor het ruilen kort schriftelijk vast op bijvoorbeeld uw kassabonnen en/of op een apart bordje bij de kassa.
Uw klanten weten dan waar zij aan toe zijn en zullen eerder meer artikelen kopen dan ze van plan waren. Bijvoorbeeld twee overhemden in plaats van een, om thuis te kunnen kiezen. In veel gevallen zal de klant uiteindelijk besluiten om ze beide maar te houden. En dat was ook de bedoeling!
• Stel als voorwaarde dat de klant kan aantonen dat het product bij u is gekocht.
Een product is bij u gekocht door bijvoorbeeld het tonen van een kassabon of door een aangebracht prijskaartje of verzegeling (bij cd's). Tenzij u uw klanten natuurlijk persoonlijk kent, dan is er wellicht meer mogelijk. Het kan natuurlijk gebeuren dat klanten hun kassabon vergeten of kwijt zijn geraakt. Wilt u voor deze mensen een uitzondering maken dan kunt u er in dat geval voor kiezen om een legitimatie te vragen en de naam van degene die komt ruilen vast te leggen. U voorkomt hiermee dat bepaalde klanten te vaak hun gekochte producten komen ruilen.
• Geef bij ruilen bij voorkeur geld terug of verstrek eventueel een tegoedbon.
U kunt uw klanten natuurlijk verplichten om bij ruilen direct iets anders te kiezen. Het komt nog wel eens voor dat klanten niet direct bij uw winkel een alternatief treffen. In dat geval kunt u een tegoedbon geven of het geld teruggeven. Bedenk dat klanten niet erg happig zullen zijn op uw tegoedbon. Ze raken nog wel eens zoek en het dwingt klanten om weer naar dezelfde winkel terug te gaan. Grootwinkelbedrijven geven dan ook over het algemeen cash retour. Bij kleinere bedrijven komen beide varianten voor.
• Bepaal van te voren welke van uw producten om hygiënische redenen niet worden geruild. Communiceer dit ook duidelijk met uw klant.
Niet alle producten zijn geschikt om te worden geruild. Aan persoonsgebonden producten als bijvoorbeeld lipsticks, haarborstels of huidcrème kunt u later niet meer zien of ze al dan niet zijn gebruikt. Stel in dat geval duidelijk van te voren dat dergelijke artikelen in het belang van de klant niet meer kunnen worden geruild.
Uw omzet vergroten? Wilt u meer omzet? Bent u op zoek naar Verkooptools (Maken van een scorende offerte, Schrijven van een sterke verkoopbrief of een handzaam Belscript) of wilt u meer gaan verkopen via Internet? Meld u dan aan voor Orders & Opdrachten Binnenhalen. Veel professionele ondernemers en verkopers werken er al mee!
Abonneer je op onze gratis nieuwsbrief
Dit artikel behoort tot onze portal Orders & Opdrachten Binnenhalen. Deze portal wordt wekelijks aangevuld met nieuwe rekentools en adviezen.
Tip
Wilt u zich niet aanmelden als gebruiker, kijk dan eens in onze webshop bij de CD-ROMS en losse software.
CD-ROM Acquisitie
CD-ROM Offertes Schrijven CD-ROM Offertemanager
Software Offerteberekeningen Maken (versie Zakelijke Dienstverlening, Productie en Ambacht) Software Offerteberekeningen Maken (versie Detailhandel en Groothandel) Software Offertes Schrijven
Software Verkoopbrief Schrijven
Software Belscript Schrijven
|