1
Wat is er nieuwe op de website
Gratis artikelen
Stel je vraag via e-mail
Gratis nieuwsbrief

Ruilen zonder Huilen

Klanten die iets bij u kopen zullen eerder tot aanschaf overgaan als zij weten dat het gekochte product altijd weer kan worden geruild. Als winkelier bent u niet echter niet verplicht om goederen die bij nader inzien niet bevallen te ruilen. Ruilen is algemeen gesteld een gunst, tenzij ondeugdelijke goederen zijn geleverd. Ruilen is een service die u als winkelier aan uw klanten kunt leveren. Hiermee verlaagt u de drempel om (verschillende producten) bij u te kopen.

Ruilen gebeurt veel in bijvoorbeeld de kleding- en schoenenbranche, bij cadeau-artikelen en boeken of cd's. Als u besluit om uw klanten de mogelijkheid van het ruilen aan te bieden, let dan op de volgende aandachtspunten.

• Leg de voorwaarden voor het ruilen kort schriftelijk vast op bijvoorbeeld uw kassabonnen en/of op een apart bordje bij de kassa.

Uw klanten weten dan waar zij aan toe zijn en zullen eerder meer artikelen kopen dan ze van plan waren. Bijvoorbeeld twee overhemden in plaats van een, om thuis te kunnen kiezen. In veel gevallen zal de klant uiteindelijk besluiten om ze beide maar te houden. En dat was ook de bedoeling!

• Stel als voorwaarde dat de klant kan aantonen dat het product bij u is gekocht.

Een product is bij u gekocht door bijvoorbeeld het tonen van een kassabon of door een aangebracht prijskaartje of verzegeling (bij cd's). Tenzij u uw klanten natuurlijk persoonlijk kent, dan is er wellicht meer mogelijk. Het kan natuurlijk gebeuren dat klanten hun kassabon vergeten of kwijt zijn geraakt. Wilt u voor deze mensen een uitzondering maken dan kunt u er in dat geval voor kiezen om een legitimatie te vragen en de naam van degene die komt ruilen vast te leggen. U voorkomt hiermee dat bepaalde klanten te vaak hun gekochte producten komen ruilen.

• Geef bij ruilen bij voorkeur geld terug of verstrek eventueel een tegoedbon.




U kunt uw klanten natuurlijk verplichten om bij ruilen direct iets anders te kiezen. Het komt nog wel eens voor dat klanten niet direct bij uw winkel een alternatief treffen. In dat geval kunt u een tegoedbon geven of het geld teruggeven. Bedenk dat klanten niet erg happig zullen zijn op uw tegoedbon. Ze raken nog wel eens zoek en het dwingt klanten om weer naar dezelfde winkel terug te gaan. Grootwinkelbedrijven geven dan ook over het algemeen cash retour. Bij kleinere bedrijven komen beide varianten voor.

• Bepaal van te voren welke van uw producten om hygiënische redenen niet worden geruild. Communiceer dit ook duidelijk met uw klant.

Niet alle producten zijn geschikt om te worden geruild. Aan persoonsgebonden producten als bijvoorbeeld lipsticks, haarborstels of huidcrème kunt u later niet meer zien of ze al dan niet zijn gebruikt. Stel in dat geval duidelijk van te voren dat dergelijke artikelen in het belang van de klant niet meer kunnen worden geruild.

Uw omzet vergroten?
Wilt u meer omzet? Bent u op zoek naar Verkooptools (Maken van een scorende offerte, Schrijven van een sterke verkoopbrief of een handzaam Belscript) of wilt u meer gaan verkopen via Internet? Meld u dan aan voor
Orders & Opdrachten Binnenhalen. Veel professionele ondernemers en verkopers werken er al mee!  

Abonneer je op onze gratis nieuwsbrief

Dit artikel  behoort tot onze portal  Orders & Opdrachten Binnenhalen Deze portal wordt wekelijks aangevuld met nieuwe rekentools en adviezen. 

Tip
Wilt u zich niet aanmelden als gebruiker, kijk dan eens in onze webshop bij de CD-ROMS en losse software.   

CD-ROM Acquisitie

CD-ROM Offertes Schrijven
CD-ROM Offertemanager

Software Offerteberekeningen Maken (versie Zakelijke Dienstverlening, Productie en Ambacht)
Software Offerteberekeningen Maken (versie Detailhandel en Groothandel)
Software Offertes Schrijven

Software Verkoopbrief Schrijven

Software Belscript Schrijven

Vergelijkbare artikelen
waar laat u uw klanten wachten?
ruilen zonder huilen
wat doet u met de meest gestelde klantvragen?
duidelijke gebruiksaanwijzingen vergroten uw service
wees klantgericht: zorg voor een goede telefonische bereikbaarheid
welke gegevens wel en welke niet vragen van uw prospects?
verkoop en service via e-mail
klanttevredenheid: klanten aan de telefoon
klantenservice: stappenplan bepalen van uw klantenservice
klachten van klanten: hoe gaat u er goed mee om?



Nieuwe abonnees ontvangen geheel gratis de CD-ROM Grip op Offertes Schrijven, inclusief een handzaam boekje over het schrijven van scorende Offertes. (winkelwaarde € 69,-). Deze CD-ROM is speciaal ontwikkeld voor verkoopmedewerkers die offertes schrijven.

(*) U ontvangt het welkomstgeschenk na betaling van het abonnementsgeld. Dit aanbod is niet geldig bij het kennismakingsabonnement.