1
Wat is er nieuwe op de website
Gratis artikelen
Stel je vraag via e-mail
Gratis nieuwsbrief

Beter Zaken doen via een Netwerk

Als u producten of diensten verkoopt, kan een netwerk heel handig zijn. Het kennen van mensen is bijna een eerste voorwaarde om uw producten en diensten goed te kunnen verkopen. Als mensen u kennen en aardig vinden, is het voor hen gemakkelijker om een voor u zo belangrijke aankoopbeslissing te nemen. Ze weten immers met wie ze zaken doen.

U moet niet alleen eerst mensen leren kennen, u moet ook investeren in het onderhouden van uw relaties. Relaties met andere mensen onderhouden en behouden heet ook wel ‘netwerken’. Niet iedereen ziet het direct zitten om lid te worden van een netwerk. Het beeld dat sommigen van een zakennetwerk hebben (in een keurig mantelpakje of een net pak een onderhoudend gesprek voeren met volslagen onbekenden) is hiervan wellicht mede de oorzaak.

Bedenk u echter wel dat een netwerk er ook heel anders uit kan zien. Zo is bijvoorbeeld een sportclub, een hobbyclub, een belangengroepering of een politieke partij ook een netwerk. Deze hebben voor u wellicht een wat lagere drempel dan bijvoorbeeld serviceclubs of ondernemerssociëteiten die veelal met een ballotagesysteem werken. Dat betekent dat een speciale commissie binnen zo’n club zich over uw mogelijke lidmaatschap buigt.

Wellicht wilt ook u gebruikmaken van een netwerk en uw ervaringen en vragen delen met andere ondernemers. Ze hebben wellicht voor u een nuttige tip of ze beschikken over contacten die u goed kunt gebruiken. Als u besluit om lid te worden van een netwerk, let dan op de volgende aspecten:





• Netwerken vraagt om uw inzet

Als u naar de andere leden toe de indruk wekt van een netwerkcontact alleen zelf beter te willen worden, werkt netwerken niet. Wees oprecht en aardig en stel u open voor de ander. Bent u daar niet toe in staat, dan zal een netwerk voor u nooit werken. Investeer dus tijd en aandacht in uw netwerkrelatie en ga ervan uit dat u meer moet geven dan u in eerste instantie zult ontvangen. Vroeg of laat krijgt u vanzelf uw deel terug.


• Een netwerk is geen vriendenclubje

Het doel van een netwerkcontact is een gelijkwaardige relatie waarmee de leden hun voordeel kunnen doen. Bij een succesvol netwerkcontact hebben beide partijen altijd het gevoel er beter van te worden. Dat betekent dus dat het zakelijke motief voorop staat. U hoeft een netwerkcontact dan ook niet perse als een vriendencontact te beschouwen. Netwerkcontacten hoeven niet perse dezelfde interesses of achtergrond te hebben.


• Een netwerk bouwt u in de loop van de tijd op

Netwerken is een lange termijnactiviteit. Netwerkrelaties zijn gebaseerd op vertrouwen. Voor het winnen van vertrouwen is tijd nodig. Een hechte relatie bouwt u dus niet even in een weekje op. Verwacht niet te snel een goed resultaat. Begin met het geven van aandacht aan de ander en neem de tijd om aan een goede relatie met de ander op te bouwen. Laat regelmatig iets van u horen en houd uw netwerkcontact zelf gaande.

Introductie
Als u voor het eerst deelneemt aan een bepaald netwerk, denk dan van te voren eens na over de manier waarop u uzelf zou willen introduceren. Zoek een formulering waarbij u zich prettig voelt. Zorg dat u visitekaartjes en een pen bij de hand hebt. Schrijf korte boodschappen op de kaartjes die u uitdeelt en die u ontvangt.

Tot slot: Doe geen zaken terwijl u aan het netwerken bent. Maak liever een afspraak om elkaar op een later tijdstip in een rustiger omgeving te ontmoeten voor zaken.

Adressen
Om u te helpen bij het zoeken naar een passend netwerk geven wij u de volgende mogelijkheden:

Allereerst zijn er de vele plaatselijke en regionale ondernemersclubs waar u lid van kunt worden. Wilt u weten welke ondernemersclubs er in uw plaats en regio zijn, neem dan contact op met de Kamer van Koophandel in uw regio.

Verder zijn er verschillende landelijk opererende ondernemersclubs die veelal ook regionale afdelingen hebben. Een voorbeeld hiervan is Jong MKB. Dit is een vereniging voor ondernemers die nog niet zo lang bezig zijn met hun bedrijf. Deze vereniging beschikt over een groot aantal regionale afdelingen. U kunt op de site van JongMKB kijken of in uw regio ook zo’n Jong MKB actief is. Kijk hiervoor op www.jongmkb.nl.

Kijk voor een overzicht van de diverse netwerkorganisaties (van Junior Kamer tot Rotary) op http://www.serviceclubs.org

Hulp nodig en meer informatie? 
Meld u dan aan als gebruiker van de portal Orders & Opdrachten Binnenhalen. Klik hier voor meer informatie en aanmelden

 

Abonneer je op onze gratis nieuwsbrief

Dit artikel  behoort tot onze portal  Orders & Opdrachten Binnenhalen Deze portal wordt wekelijks aangevuld met nieuwe rekentools en adviezen. 

Tip
Wilt u zich niet aanmelden als gebruiker, kijk dan eens in onze webshop bij de CD-ROMS en losse software.   

CD-ROM Acquisitie

CD-ROM Offertes Schrijven
CD-ROM Offertemanager

Software Offerteberekeningen Maken (versie Zakelijke Dienstverlening, Productie en Ambacht)
Software Offerteberekeningen Maken (versie Detailhandel en Groothandel)
Software Offertes Schrijven

Software Verkoopbrief Schrijven

Software Belscript Schrijven

Vergelijkbare artikelen
tips voor uw offerte
verkoop tips: tip voor het werven van nieuwe klanten
wijziging van uw klantgegevens
op de markt is uw euro...
checklist order verkrijgen
checklist nazorg na een verkregen order
let op de verkoopsignalen van uw klanten!
beter zaken doen via een netwerk
hoe goed omgaan met twijfelende klanten?
valkuilen bij prijsonderhandelingen



Nieuwe abonnees ontvangen geheel gratis de CD-ROM Grip op Offertes Schrijven, inclusief een handzaam boekje over het schrijven van scorende Offertes. (winkelwaarde € 69,-). Deze CD-ROM is speciaal ontwikkeld voor verkoopmedewerkers die offertes schrijven.

(*) U ontvangt het welkomstgeschenk na betaling van het abonnementsgeld. Dit aanbod is niet geldig bij het kennismakingsabonnement.