1
Wat is er nieuwe op de website
Gratis artikelen
Stel je vraag via e-mail
Gratis nieuwsbrief

Rendement op uw Marketing - Bepalen leidt tot meer winst!

Meer rendement op uw marketing activiteiten betekent dat uw winst omhoog gaat. Heeft uw bedrijf kennis van de marketing inspanningen, heeft daarmee een belangrijk instrument in handen om verbeteringen door te voeren. Totdat u maximale marketingresultaten behaalt tegen minimale kosten. Gezien de centrale rol die marketing vervult binnen elk bedrijf, ligt het voor de hand dat bedrijven veel aandacht hebben voor het rendement van hun marketing. Het rendement van marketing blijkt echter lang niet altijd veel belangstelling te genieten.

Rendement op marketing en Meetbaarheid
Een belangrijk probleem bij het bepalen van het rendement van marketing inspanningen is vooral het probleem van de meetbaarheid. Het is bijzonder moeilijk het rendement op marketing te meten. Marketing heeft vele, vaak onvoorziene effecten die het rendement van marketing aan alle kanten kunnen beïnvloeden.

Het rendement van marketing, zo lijkt het soms, hangt met name af van grillige zaken. Soms leidt marketing tot omzetverhoging, soms niet; soms tot naambekendheid, soms blijft deze achterwege.

Rendement op marketing en de vele marketingactiviteiten
Een bijkomend probleem bij het bepalen van het rendement van marketing is dat marketing talrijke activiteiten beslaat, die vaak gelijktijdig worden uitgevoerd. Voor het rendement van marketing moet u zowel kijken naar marktonderzoek,reclame, distributie en 'sales promotion'. Zowel het bepalen van het rendement per marketing activiteit afzonderlijk als het rendement van marketing activiteiten samen, is lastig.




Rendement op marketing: wat als we dat niet doen?
Laat u het bepalen van het rendement van uw marketing achterwege dan laat u een belangrijke optimaliseringslag links liggen. De prestaties van uw marketingafdeling blijven in dat geval in het ongewisse. Er zijn methoden en technieken en tools ontwikkeld waarmee iedereen die actief is in de marketing zijn voordeel kan doen. Het analyseren van het rendement van marketing levert op deze manier wellicht geen haarscherpe analyseresultaten op. Het zorgt wel voor resultaten op hoofdlijnen. Dit levert tenminste enige kennis op van het rendement van marketing met een praktische waarde.

Rendement op marketing bepalen: Begin bij uw Marketing Plan
Het bepalen van het rendement van uw marketing begint bij het vastleggen van marketingdoelstellingen in een marketingplan. Pas dan kunnen de activiteiten hieraan worden getoetst teneinde het rendement van de marketing te kunnen bepalen. U kunt dan kijken naar de effectiviteit van de resultaten: in hoeverre zijn de beoogde resultaten gerealiseerd. Ook de efficiency kunt u dan analyseren: in hoeverre is de verhouding tussen de gerealiseerde resultaten en de benodigde inspanning optimaal. Eventueel kunt u op basis van het analyseren van het rendement van uw marketing uw plan of de activiteiten zelf bijstellen. Zodat u hiermee meer haalt uit uw marketing.



Ondersteuning nodig?
Heeft u de behoefte aan verschillende Tools en vakinformatie om het rendement van uw marketing en verkoopinspanningen te vergroten? Om snel en gemakkelijk een goede marketingbegroting te maken? Om uw marketingresultaten te meten? Ga dan naar Orders & Opdrachten Binnenhalen. Met de heer beschikbare Tools en Rekenmodellen voor Marketing & Sales kunt u werken aan een Verbeterde en Meetbare Marketing & Sales voor een hogere winst. Klik hier voor meer informatie.

Abonneer je op onze gratis nieuwsbrief

Dit artikel  behoort tot onze portal  Orders & Opdrachten Binnenhalen Deze portal wordt wekelijks aangevuld met nieuwe rekentools en adviezen. 

Tip
Wilt u zich niet aanmelden als gebruiker, kijk dan eens in onze webshop bij de CD-ROMS en losse software.   

CD-ROM Acquisitie

CD-ROM Offertes Schrijven
CD-ROM Offertemanager

Software Offerteberekeningen Maken (versie Zakelijke Dienstverlening, Productie en Ambacht)
Software Offerteberekeningen Maken (versie Detailhandel en Groothandel)
Software Offertes Schrijven

Software Verkoopbrief Schrijven

Software Belscript Schrijven

Vergelijkbare artikelen
over merkbeleving
rendement op uw marketing - bepalen leidt tot meer winst!
stappenplan sales: adviezen voor nieuwe sales
productintroductie: hoe introduceert u een nieuw product op de markt?
productintroductie: hoe introduceert u uw product op de markt?



Nieuwe abonnees ontvangen geheel gratis de CD-ROM Grip op Offertes Schrijven, inclusief een handzaam boekje over het schrijven van scorende Offertes. (winkelwaarde € 69,-). Deze CD-ROM is speciaal ontwikkeld voor verkoopmedewerkers die offertes schrijven.

(*) U ontvangt het welkomstgeschenk na betaling van het abonnementsgeld. Dit aanbod is niet geldig bij het kennismakingsabonnement.