Beurzen aflopen voor uw bedrijf: bereid u goed voor!
Beurzen aflopen voor uw bedrijf kan voor uw bedrijfsgroei en omzet uiterst nuttig zijn. U heeft bij bezoek aan beurzen uw doelgroep bij elkaar. Niet alleen contacten met de bezoekers van beurzen is belangrijk, minstens zo belangrijk is contact met medestandhouders van beurzen. Daar komt nog wel eens een nuttige samenwerking uit voort.
Als u besluit om voor uw producten of diensten beurzen te gaan bezoeken als standhouder, let dan bij de voorbereiding op de volgende praktische zaken.
Registratiesysteem onmisbaar op beurzen Zorg dat er in uw stand een goed werkend registratiesysteem aanwezig is om alle contacten in vast te leggen. Er zijn verschillende pakketten beschikbaar dus inventariseer welke gegevens u achteraf nodig heeft voor een goede follow-up.
Contacten van beurzen vastleggen Maak na ieder gesprek (indien mogelijk) een gespreksrapportage. Stel de rapportage op alsof u een briefing maakt voor een collega. Iedereen binnen uw bedrijf moet uit uw gespreksverslag kunnen opmaken wat het gesprek inhield en welke vorm van follow-up (en met welke documentatie) nodig is. Waarschijnlijk neemt u uw laptop mee naar beurzen. Neem dan ook een USB-stick mee en zorg altijd voor een back-up van uw aantekeningen en rapportages van de beurzen waaraan u heeft deelgenomen. Voor het geval er iets misgaat met uw laptop.
Tip voor deelname aan beurzen Vraag de prospects die uw beurzen bezoeken altijd hoe en wanneer hij of zij het liefst wordt benaderd. Vermeldt dit in uw rapportage.
Veel beurzen kennen een eigen registratiesysteem Check bij de beursorganisator of u via hem of haar een registratiesysteem kunt huren of aanschaffen. Afhankelijk van uw budget en doelstellingen kunt u een simpel danwel zeer uitgebreid systeem aanschaffen.
Beurzen draaien om visitekaartjes Zonder visitekaartjes is het effect van veel beurzen minder groot. Vraag uw prospects dus altijd om een visitekaartje en geef hem of haar ook uw visitekaartje. Maak aantekeningen op uw visitiekaartje. De meeste beurzen worden druk bezocht zodat u na afloop van de beurs niet meer weet wie nou wie was.
Beurzen van een paar dagen? Houd contact met uw bedrijf Neemt u deel aan meerdaagse beurzen deel, houd dan contact met uw bedrijf als thuishaven. Koppel de gegevens van de beurscontacten tussentijds terug aan uw zakelijke thuisbasis. Er kan eventueel dan al actie worden ondernomen. De meeste beurzen duren langer dan een dag.
Gelegde contacten op beurzen: Wees er zuinig op! Houdt rekening met het feit dat een prospect (bezoeker aan beurzen) veel informatie krijgt tijdens bezoek aan beurzen en dat u vaak één van de vele bedrijven bent waar de bezoeker informatie vergaart. Neem dus binnen één en maximaal twee weken contact op met uw prospects. Wanneer u later contact opneemt is de kans groot dat hij of zij uw bedrijf niet meer kan herinneren.
Beurzen zorgen voor veel werk na afloop Bereid de follow-up van uw deelname aan beurzen alvast voor. Zorg dat er voorafgaand aan de beurs al standaardbrieven zijn gemaakt voor de follow-up. Dat is zeker aan te bevelen als u per jaar deelneemt aan verschillende meerdaagse beurzen.
Bezoekers van beurzen kennen allen een bepaalde commerciële waarde Hang tijdens de beurs al een label aan uw prospect (bijvoorbeeld lead, cold prospect, warm prospect, et cetera). Door in deze fase al prioriteiten in te bouwen kunt u in de follow-up makkelijker keuzes maken.
Ondersteuning nodig? Heeft u de behoefte aan verschillende Tools en vakinformatie om het rendement van uw marketing en verkoopinspanningen te vergroten? Bijvoorbeeld aan een Modelplan Beursdeelname om alle aspecten van een goede voorbereiding van deelname aan beurzen goed te organiseren en regelen? Ga dan naar Orders & Opdrachten Binnenhalen. Met de heer beschikbare Tools en Rekenmodellen voor Marketing & Sales kunt u werken aan een Verbeterde en Meetbare Marketing & Sales voor een hogere winst. Klik hier voor meer informatie
Abonneer je op onze gratis nieuwsbrief
Dit artikel behoort tot onze portal Orders & Opdrachten Binnenhalen. Deze portal wordt wekelijks aangevuld met nieuwe rekentools en adviezen.
Tip
Wilt u zich niet aanmelden als gebruiker, kijk dan eens in onze webshop bij de CD-ROMS en losse software.
CD-ROM Acquisitie
CD-ROM Offertes Schrijven CD-ROM Offertemanager
Software Offerteberekeningen Maken (versie Zakelijke Dienstverlening, Productie en Ambacht) Software Offerteberekeningen Maken (versie Detailhandel en Groothandel) Software Offertes Schrijven
Software Verkoopbrief Schrijven
Software Belscript Schrijven
|
Vergelijkbare artikelen weggevertjes voor uw beursstand meer service met een draagtas beurzen aflopen voor uw bedrijf: bereid u goed voor! als ondernemer een beurs bezoeken?
|