1
Wat is er nieuwe op de website
Gratis artikelen
Stel je vraag via e-mail
Gratis nieuwsbrief

Bedrijfspresentatie bij eerste kennismaking

Wilt u zaken doen met een nieuwe opdrachtgever? Een bedrijfspresentatie is dan vaak de eerste stap waarin u uw bedrijf moet presenteren. Uw toekomstige opdrachtgever wil immers weten met wie hij in zee gaat. Hoe pakt u het voorbereiden en uitvoeren van een bedrijfspresentatie aan?

Hoe uitgebreid zo’n presentatie is, hangt af van de opdracht: bij langlopende projecten pakt u in de regel groter uit dan wanneer het om een eenmalige klus van een week gaat. Laat de grootte en inhoud van uw bedrijfspresentatie dus afhangen van de grootte van de mogelijke opdracht.

Bedrijfspresentatie advies 1 
Leef u bij het voorbereiden van uw bedrijfspresenatie in in uw gesprekspartners

Pas zowel de vorm als de inhoud van uw bedrijfspresentatie aan aan uw toehoorders. Ga van tevoren na in hoeverre uw gesprekpartner bekend is met uw vakgebied. Kunt u jargon gebruiken of moet u tijdens uw bedrijfspresentatie juist spaarzaam zijn met vaktermen? Denk bij het voorbereiden en samenstellen van uw bedrijfspresentatie vanuit uw toekomstige klant: wat wil de klant? Stem de inhoud af op zijn wensen: weid uit over bedrijfsaspecten die bij zijn situatie aansluiten. Wees tijdens uw bedrijfspresentatie kort en bondig over zaken die niet op hem van toepassing zijn. Ook uw woordkeus, stemgebruik en hulpmiddelen zoals een flip-over, stemt u tijdens uw bedrijfspresentatie af op uw toekomstige klant waar u bij aan tafel zit.




Bedrijfspresentatie advies 2
Ga na in wat voor een situatie u uw bedrijfspresentatie wordt gepresenteerd. Informeer als het even kan naar de mogelijkheden bij het bedrijf om iets te presenteren en te vertellen. Is er bijvoorbeeld een beamer aanwezig of een flipover? Kunt u uw laptop gemakkelijk aansluiten? Is er een internetverbinding? Allemaal praktische zaken rond uw bedrijfspresentatie.

Hoeveel tijd krijgt u om iets te vertellen of presenteren? Wellicht heeft de ander haast en weinig tijd. Als u voor verschillende personen uw bedrijf en uw aanbod moet presenteren en u de tijd krijgt om uitgebreid te vertellen, is het verstandig om uw bedrijfspresentatie te ondersteunen met Powerpoint of met sheets. Is dit in beperkte mate het geval, deel dan tijdens uw bedrijfspresentatie een paar A-viertjes uit met wat kernwoorden. Dat presenteert sneller.

Tip
Houd u tijdens uw bedrijfspresentatie aan de spreektijd die u heeft gekregen. Of nog beter: stop uw bedrijfspresentatie een paar minuten vóór de afgesproken eindtijd. Dat maakt een efficiënte indruk.


Bedrijfspresentatie advies 3
Maak de volgorde van uw bedrijfspresentatie kenbaar

Voor de helderheid van uw verhaal is het raadzaam om uw bedrijfspresentatie n kleine blokken op te delen. Wat doet uw bedrijf en welke oplossingen biedt u aan. Welke klanten heeft u reeds? Verwerk referenties, testimonials, keurmerken en andere kwalificaties voor het vertrouwen. Zorg dat uw bedrijfspresentatie niet langer duurt dan 5 a 10 minuten. U kunt bijvoorbeeld eerst iets vertellen over uw ervaring met de sector waarin de klant opereert. Vervolgens over de aanpak die u wilt voorstellen en uw expertise daarin. En ten slotte over de ervaring die u heeft opgedaan in vergelijkbare projecten. Op deze manier sluit uw bedrijfspresenatie optimaal aan op de opdracht die u met uw bedrijfspresentatie wilt binnenhalen.

Bedrijfspresentatie advies 4
Bedenk een pakkende opening van uw bedrijfspresentatie

De opening en inleiding van uw bedrijfspresentatie is hét moment waarop u de aandacht van uw gesprekspartners kunt trekken. Zoek naar een opening die goed valt bij de anderen. Begin bijvoorbeeld met een anekdote of een actuele gebeurtenis die iets te maken heeft met de opdracht die u graag zou willen binnenhalen. Als u in uw opening op een leuke manier iets over het bedrijf van uw mogelijke opdrachtgevers verwerkt, scoort u altijd. Al is het maar het vermelden van het logo van het bedrijf van uw toekomstige opdrachtgever op uw sheets of handout.

Specifieke Bedrijfspresentatie
Hebt u al een inventarisatie gehouden of weet u wat de klant wenst? Maak dan een zo specifiek mogelijke bedrijfspresentatie geheel toegespitst op de oplossing. Gebruik alle informatie die heeft gekregen van de klant. Het komt wel eens voor dat er een aantal verschillende oplossingen mogelijk zijn. Werk alle scenario's uit en geef elk scenario een duidelijke aanduiding. Bijvoorbeeld A, B, C en D. Klanten willen vaak kunnen kiezen. Het is dan beter om die keuzemogelijkheden zelf al te bepalen en te presenteren.

Nog een paar tips voor een krachtige bedrijfspresentatie
- Bouw tijdens uw bedrijfspresentatie een bruggetje tussen het product en de prospect. Geef bijvoorbeeld een sample af of laat ze iets ervaren.
- Richt u op hoofdzaken en oefen uw bedrijfspresentatie op het presenteren en het verwoorden van deze belangrijkste punten.
- Wees levendig! Monotoon praten is saai om naar te luisteren. Gebruik tijdens de bedrijfspresentatie uw stem hard en zacht, hoog en laag. Gebruik ook bewust non-verbale communicatie en let op uw houding.
- Zorg in uw bedrijfspresentatie voor een showelement waarbij uw product een rol speelt. Een verkoper van antwoordapperatuur liet eens expres halverwege het gesprek een antwoordapparaat afgaan met een ludieke ingesproken boodschap. Tot groot vermaak van de aanwezigen.
- Maak een visuele presentatie. Vertel niet alleen maar laat ook dingen zien of werk ze uit op een whiteboard. Gebruik van een mini flipover voor op tafel kan ook heel handig zijn.

Meer informatie en digitale ondersteuning?
Wilt u een een bedrijfspresentatie goed voorbereiden en heeft u behoefte aan ondersteuning in de vorm van Tools, Praktische Adviezen, Modelplannen, Stappenplannen en Vakinformatie? Meld u dan aan als gebruiker van Orders & Opdrachten Binnenhalen

Abonneer je op onze gratis nieuwsbrief

Dit artikel  behoort tot onze portal  Orders & Opdrachten Binnenhalen Deze portal wordt wekelijks aangevuld met nieuwe rekentools en adviezen. 

Tip
Wilt u zich niet aanmelden als gebruiker, kijk dan eens in onze webshop bij de CD-ROMS en losse software.   

CD-ROM Acquisitie

CD-ROM Offertes Schrijven
CD-ROM Offertemanager

Software Offerteberekeningen Maken (versie Zakelijke Dienstverlening, Productie en Ambacht)
Software Offerteberekeningen Maken (versie Detailhandel en Groothandel)
Software Offertes Schrijven

Software Verkoopbrief Schrijven

Software Belscript Schrijven

Vergelijkbare artikelen
tips voor uw offerte
verkoop tips: tip voor het werven van nieuwe klanten
wijziging van uw klantgegevens
op de markt is uw euro...
checklist order verkrijgen
checklist nazorg na een verkregen order
let op de verkoopsignalen van uw klanten!
beter zaken doen via een netwerk
hoe goed omgaan met twijfelende klanten?
valkuilen bij prijsonderhandelingen



Nieuwe abonnees ontvangen geheel gratis de CD-ROM Grip op Offertes Schrijven, inclusief een handzaam boekje over het schrijven van scorende Offertes. (winkelwaarde € 69,-). Deze CD-ROM is speciaal ontwikkeld voor verkoopmedewerkers die offertes schrijven.

(*) U ontvangt het welkomstgeschenk na betaling van het abonnementsgeld. Dit aanbod is niet geldig bij het kennismakingsabonnement.