1
Wat is er nieuwe op de website
Gratis artikelen
Stel je vraag via e-mail
Gratis nieuwsbrief

Nieuwe klanten zoeken: Benader nieuwe klanten op een originele manier!

Ondernemers zijn altijd op zoek naar nieuwe klanten. Maar hoe bereik je nieuwe klanten als je ze niet kent? Er zijn altijd ondernemers die er niet tegenop zien om vanwege het zoeken van nieuwe klanten op een bijzondere manier een eerste contact met klanten te leggen. Beschikt u over voldoende lef en flair, bedenk dan eens een originele manier om bij nieuwe klanten binnen te komen. U zult bij uw nieuwe klanten een blijvend positieve indruk maken, mits u het goed uitvoert.

Voorbeeld van zoeken naar klanten
De heer Van Zetten, een verkoper bij een handelsonderneming, was ook op zoek naar nieuwe klanten. Hij had al een tijdje een goed florerend bedrijf op het oog om persoonlijk met zijn aanbod te benaderen. Het enige probleem was hoe hij op een effectieve manier bij deze klant binnen kon komen. Bellen voor een afspraak werkt meestal niet zo goed. Een druk bezette directeur heeft zijn secretaresse vaak goed geïnstrueerd om zulke afspraken zoveel mogelijk af te houden. En dat geldt overigens voor de meeste nieuwe klanten.

Gegevens van klanten via KvK
Via de Kamer van Koophandel heeft Van Zetten eerst de oprichtingsdatum van het bedrijf achterhaald. Vervolgens stuurde hij het bedrijf een dag voor het jubileum een feestkoker die allerlei feestelijke artikelen bevatte, zoals slingers, ballonnen en confetti. Natuurlijk deed hij er een leuke aanbiedingsbrief bij, gesteld in goed en begrijpelijk Nederlands.

In deze brief vroeg Van Zetten of hij bij het bedrijf mocht langskomen om de directeur persoonlijk de hand te drukken en het jubileum van het bedrijf te vieren.

Een dag na ontvangst van dit verrassende pakketje belde Van Zetten de directeur voor een afspraak. Deze vond het een leuk initiatief en maakte bij uitzondering ruimte vrij in zijn agenda voor een afspraak.

Van Zetten was binnen en kon zijn aanbod doen... Klanten benaderen op een originele manier werkte in dit geval goed!



Met klanten telefonisch een eerste verkoopafspraak maken
Natuurlijk is het maken van een afspraak met klanten die u al kent gemakkelijker dan met klanten die u nog helemaal niet kent. Soms kan het niet anders en moet u zelf ‘de boer op’. Vaak maakt u telefonische het eerste contact met nieuwe klanten. Waar moet u bij het benaderen van nieuwe klanten allemaal op letten?

Richtlijnen Benaderen nieuwe klanten
Een eerste afspraak voor een bezoek bij nieuwe klanten maakt u aan de hand van de volgende richtlijnen. 

Gebruik aan de telefoon altijd een glimlach; Dit is een voorwaarde voor succes bij commercieel telefoongebruik. Iemand aan de andere kant van de lijn kan ‘horen’ hoe u zich voelt. Dat geldt zeker voor nieuwe klanten. 

Start altijd met een controlevraag, waarmee u klanten als het ware op een voetstuk plaatst.
‘Spreek ik met de heer Van Dam, verantwoordelijk voor de inkoop van…..?’ 

Stel uzelf herhaald voor als u te werven klanten voor het eerst spreekt.
‘U spreekt met De Jong, Bert de Jong van Snelservice schoonmaakdiensten uit Warmond’ 

Geef klanten een duidelijke reden om u te ontvangen, een reden die voordeel of winst voor de klant suggereert.
‘Wij hebben een systeem ontwikkeld dat uw bedrijf grote voordelen biedt. Graag wil ik dat u laten zien. U bepaalt zelf hoelang het gesprek gaat duren’. 

Stel voor deze winst of dat voordeel samen met uw klanten te onderzoeken. Elke klantsituatie is immers specifiek en vraagt om een toegesneden aanbod van uw dienst. 

Sluit af met een voorstel volgens de alternatiefmethode: u geeft zelf een aantal mogelijkheden en laat uw klanten kiezen. De kans is dan kleiner dat de ander reageert met ‘het schikt mij niet’.
‘Wanneer schikt u de afspraak, maandagmiddag om 15.15 uur of liever woensdag in de ochtend?’ 

Zorg dat u op de standaardbezwaren van klanten van ‘geen tijd’, ‘u belt veel te vroeg’ of ‘u bent te duur’ een passend antwoord hebt voorbereid.

Voorbeeld
‘Geen interesse’
‘Dat is begrijpelijk, u kunt slechts interesse hebben voor iets wat u kent. Het kost u slechts twintig minuten om te beslissen of ons product u iets te bieden heeft’

‘Geen tijd’
‘Ik beloof u dat het gesprek niet langer zal duren als ons aanbod u na twintig minuten nog niet interesseert’

‘Uw concurrent is onze leverancier’
‘U zult toch altijd willen kunnen vergelijken voordat u een optimale keuze kunt maken. Wij bieden u graag de mogelijkheid om te kunnen vergelijken.’

‘Niets nodig’
‘Zoals u weet worden beslissingen vaak onder tijdsdruk genomen. Wij willen u juist bijtijds informeren zodat u in alle rust de juiste beslissing kunt nemen’

Ondersteuning nodig bij het werven van nieuwe klanten?
Wilt u nieuwe klanten gaan werven en heeft u behoefte aan digitale hulpmiddelen waarmee het werven van nieuwe klanten veel gemakkelijker gaat? Klik dan hier voor meer informatie over Orders & Opdrachten Binnenhalen

Abonneer je op onze gratis nieuwsbrief

Dit artikel  behoort tot onze portal  Orders & Opdrachten Binnenhalen Deze portal wordt wekelijks aangevuld met nieuwe rekentools en adviezen. 

Tip
Wilt u zich niet aanmelden als gebruiker, kijk dan eens in onze webshop bij de CD-ROMS en losse software.   

CD-ROM Acquisitie

CD-ROM Offertes Schrijven
CD-ROM Offertemanager

Software Offerteberekeningen Maken (versie Zakelijke Dienstverlening, Productie en Ambacht)
Software Offerteberekeningen Maken (versie Detailhandel en Groothandel)
Software Offertes Schrijven

Software Verkoopbrief Schrijven

Software Belscript Schrijven

Vergelijkbare artikelen
tips voor uw offerte
verkoop tips: tip voor het werven van nieuwe klanten
wijziging van uw klantgegevens
op de markt is uw euro...
checklist order verkrijgen
checklist nazorg na een verkregen order
let op de verkoopsignalen van uw klanten!
beter zaken doen via een netwerk
hoe goed omgaan met twijfelende klanten?
valkuilen bij prijsonderhandelingen



Nieuwe abonnees ontvangen geheel gratis de CD-ROM Grip op Offertes Schrijven, inclusief een handzaam boekje over het schrijven van scorende Offertes. (winkelwaarde € 69,-). Deze CD-ROM is speciaal ontwikkeld voor verkoopmedewerkers die offertes schrijven.

(*) U ontvangt het welkomstgeschenk na betaling van het abonnementsgeld. Dit aanbod is niet geldig bij het kennismakingsabonnement.