1
Wat is er nieuwe op de website
Gratis artikelen
Stel je vraag via e-mail
Gratis nieuwsbrief

Over kostprijs berekening: Maak regelmatig een kostprijs berekening

Uit de praktijk blijkt dat ondernemers met een productiebedrijf relatief weinig doen aan kostprijs berekening. Terwijl een goede kostprijs berekening voor een goed rendement zo belangrijk is. Sommige ondernemers hebben een kostprijs op basis van een kostprijs berekening die historisch is bepaald. Elke keer gaat er bijvoorbeeld € 0,05 of € 0,10 bij op. Dan is de kans groot dat u voor bepaalde producten te weinig vraagt en voor anderen te veel. Een correcte kostprijs berekening voorkomt dat.

Voorbeeld Kostprijs berekening
Stel u maakt een product dat volgens een goede kostprijs berekening zou moeten uitkomen op € 0,10 hoger dan vorig jaar. Bijvoorbeeld € 1,05 in plaats van € 0,95 vanwege een stijging van de grondstofprijzen. Terwijl landelijk de gemiddelde verkoopprijs van het product is blijven steken op € 0,98 gelijk aan die van vorig jaar. Het kan dus zijn dat de ondernemer uit dit voorbeeld bij een kostprijs berekening moet concluderen hierop geld te moeten toeleggen.




Kostprijs berekening regelmatig uitvoeren
Ondernemers doen er daarom verstandig aan om bij sterke prijsstijgingen van grondstoffen of andere kosten hun kostprijs berekening en de berekening van de verkoopprijs nog eens opnieuw uit te voeren. Een juiste prijsstelling is ongelooflijk belangrijk voor een goed rendement.

De oplossing hoeft overigens bij een kostprijs berekening niet altijd te liggen in een aanpassing van de verkoopprijs. Productiebedrijven die eenzelfde productaantal in veel minder dan de gestelde normtijd kunnen produceren, kunnen een andere prijs vragen. Stel een ondernemer heeft bij een charge van 900 stuks zes arbeidsuren nodig dan komt de kostprijs bijvoorbeeld op € 0,95 per producteenheid. De prijs is afhankelijk van de individuele situatie.

Ondernemers die niet aan een kostprijs berekening toekomen, zouden minimaal de moeite moeten nemen om de brutowinst per product te berekenen. Bereken dan het verschil tussen de verkoopprijs en de inkoopprijs, exclusief BTW, in een percentage van de netto verkoopprijs. Vergelijk dit met producten die u in grote charges maakt.

Prijs u met uw kostprijs berekening niet uit de markt!
Sommige ondernemers vragen een verkoopprijs die ligt ruim boven de prijs die voortvloeit uit hun kostenberekening. Bijvoorbeeld een banketbakkerij die € 1,35 of meer voor een tompouce vraagt, terwijl de gecalculeerde prijs op € 1,00 ligt (charge van 300 stuks). In de bakkerijpraktijk wordt de tompouce vaak meegenomen met het slagroomgebak, het krijgt gewoon dezelfde prijs. Los van de daadwerkelijke calculatie. Bij een dergelijke situatie moeten ondernemers ervoor waken zichzelf niet uit de markt te prijzen. Als de klant duidelijk het kwaliteitsverschil merkt is een hogere prijs zonder meer te rechtvaardigen. Maar als dat niet zo is, moet je als ondernemer oppassen!




Meer informatie over kostprijs berekening
Wilt u meer weten over verschillende soorten kostprijs berekeningen en gebruik maken van de Rekenmodellen voor Kostprijs berekeningen? Meld u dan aan als gebruiker van Financieel Sterk Ondernemen!



Abonneer je op onze gratis nieuwsbrief

Dit artikel behoort tot onze portal Financieel Sterk Ondernemen. Deze portal wordt wekelijks aangevuld met nieuwe rekentools en adviezen.

Tip
Wilt u zich niet aanmelden als gebruiker, kijk dan eens in onze webshop bij de CD-ROMS en losse software.

CD-ROMS
CD-ROM Grip op Financiele Zaken

SOFTWARE
Software Prognoses en Jaarcijfers
Software MKB Kosten Monitor
Software MKB Omzet Monitor

Vergelijkbare artikelen
bereken uw uurtarief/dagtarief op maat
welke declaratiemethode kiest u?
uren schrijven lastig voor consultants
kostprijsberekening: geen bedrijf kan zonder!
kostprijsberekeningen moet iedere ondernemer kunnen maken
maak regelmatig een kostprijsberekening voor een goed rendement
over kostprijs berekening: maak regelmatig een kostprijs berekening
urenregistratie voor uw bedrijf? zo maakt u een goede urenregistratie...
de prijs van uw product of dienst
kostprijs - hoe bepaalt u uw kostprijs?

Als nieuwe gebruiker van Financieel Sterk Ondernemen ontvangt u de software Prognoses & Jaarcijfers (ontwikkeld i.s.m. Deloitte) helemaal gratis! (winkelwaarde € 79,-)

(*) U ontvangt het welkomstgeschenk na betaling van het abonnementsgeld. Dit aanbod is niet geldig bij het kennismakingsabonnement.