1
Wat is er nieuwe op de website
Gratis artikelen
Stel je vraag via e-mail
Gratis nieuwsbrief

Eventmarketing: toepassen van eventmarketing

Een sterk argument voor het inzetten van eventmarketing is dat een bepaald merk van een product zich niet meer voldoende kan onderscheiden van andere. Dit is vaak het geval in situaties waarbij de productvoordelen van verschillende merken zeer sterk op elkaar lijken en verschillen alleen nog kunnen worden aangebracht op het gebied van marketing. Met een evenement kan een producent zich dan onderscheiden van zijn concurrentie. De mogelijkheid bestaat zelfs om een hechte langdurige relatie aan te knopen met een zeer gerichte groep.

Om succes te hebben met eventmarketing is het van belang dat uw evenement voldoet aan een aantal eisen. Een aantal van deze vereisten is:

• Uw evenement moet een duidelijke relatie hebben met uw product;
• Uw evenement moet voldoende vermaak bieden voor uw doelgroep;
• Uw evenement moet een goede afstemming kennen tussen thema, evenement, communicatie en follow-up.


Eerste vereiste
Het evenement moet een duidelijke relatie hebben met uw product




Effectief is een evenement als reclamemiddel alleen als het een duidelijke relatie heeft met het product of de uitstraling die bij het product hoort. Een fabrikant van kantoorartikelen die een zweefvliegshow organiseert voor klanten, slaat vermoedelijk de plank mis. Er bestaat een onvoldoende sterke relatie tussen een avontuurlijke happening als een zweefvliegshow en het gebruik van kantoorartikelen.
Sowieso is eventmarketing voor kantoorartikelen als product waarschijnlijk minder geschikt.

Een adviesbureau dat pretendeert met uiterst snelle en creatieve adviezen te komen zou voor haar klanten bijvoorbeeld een puzzeltocht kunnen organiseren in bijzondere gehuurde auto’s waarbij een sterk beroep wordt gedaan op creativiteit. De snelste deelnemer met de meest creatieve oplossingen wint.

Voorbeeld
Een bekend en succesvol voorbeeld is de Camel Trophy, die de avontuurlijke sfeer uitstraalt die volgens de fabrikant past bij de smaak van zijn filtersigaretten. Inmiddels ook bekend zijn de Heineken Night of the Proms-concerten. Een ander voorbeeld is de Coebergh Womens World, een manifestatie in de Beurs van Berlage voor zelfbewuste vrouwen.

Tweede vereiste
Het betreffende evenement moet voldoende vermaak bieden

Zowel voor consumenten als voor zakelijke relaties zijn evenementen ideaal. Op voorwaarde dat u uw doelgroep voldoende vermaak biedt. Uw doelgroep moet het evenement de moeite waard vinden om er naar toe te gaan. En na afloop moeten bezoekers een tevreden gevoel hebben. Organiseert u een evenement waarvoor uw doelgroep (niet meer) warm loopt, dan heeft eventmarketing weinig zin.

Zo organiseerde een fabrikant van geneesmiddelen onlangs een vliegtocht vanaf een klein vliegveld in Nederland onder het motto: ‘Vlieg mee de lucht in met ons nieuwe farmaceutische product …’. Dit evenement was bedoeld voor artsen die dit nieuwe geneesmiddel moesten gaan voorschrijven. De opkomst was echter zodanig laag, dat de meeste passagiers niet tot de directe doelgroep behoorden. Dat waren de vrienden en kennissen van de organisator van het evenement die op het laatste moment nog waren uitgenodigd om de lege plaatsen op te vullen.

Een dergelijk evenement heeft uit marketingoogpunt geen enkele zin. Zorg er dus voor dat u iets biedt waar uw doelgroep zeker op af zal komen.

Ook zakelijke relaties, zoals bezoekers van vakbeurzen, houden van een verzetje. Zo kunt u bijvoorbeeld op de beursstand een complete theatershow opvoeren met mimespeler en dansgroep, die samen zorgen voor een live televisiecommercial.

Derde vereiste
De afstemming tussen thema, evenement, communicatie en follow-up luistert nauw

Thema, evenement en inzet van communicatiemiddelen moeten goed op elkaar aansluiten om optimaal rendement op te leveren. Een optimaal samenspel van deze elementen moet ervoor zorgen dat de consument trouw zal worden aan uw product.

Door naam-adres-woonplaats gegevens van de deelnemers te verzamelen is er de mogelijkheid om ook later met deze doelgroep in contact te blijven.

Een goed evenement is op maat gemaakt, heeft een herkenbare afzender, past qua stijl bij de klant en heeft door de creatieve opzet een sterke aantrekkingskracht.

Voorbeeld
Toen loopschoenenfabrikant Nike de ‘Nike Ladies Run’ organiseerde, werden de NAW-gegevens van de deelnemers verzameld. Daardoor kende Nike de groep skaters en sporters heel goed. In een aparte database werden de namen van de skaters verzameld naast gegevens over waar ze skaten, hoeveel en op welke skates. Op die manier kon dit event naadloos worden opgevolgd met een heel gerichte direct-mail campagne.

Uitvoering
Bij eventmarketing zijn vrijwel altijd professionals betrokken die zich geen fouten kunnen permitteren. Het is immers geen ‘liefdewerk oud papier’, maar serieuze business; Het gaat om het resultaat van de geïnvesteerde reclamegulden.

Het organiseren van een evenement is een vak apart. Bij grote bedrijven die zogenoemde A-merken verkopen zijn hiervoor speciale event-managers aangetrokken. Zij coördineren de nodige kennis, ervaring en het daarbij behorende netwerk tot een succesvol evenement. Ze kopen advies in bij reclame- en mediabureaus. Kleinere bedrijven zullen zelf meer het voortouw moeten nemen en moeten samenwerken met externe bureaus die hen begeleiden bij eventmarketing.

Bureaus
Verschillende bureaus die voorheen zich toelegden op het organiseren van evenementen voor bedrijven zonder daarbij te letten op bepaalde marketingaspecten, richten zich de laatste tijd meer op eventmarketing. Daarbij gaat het dan niet meer om het organiseren van een bepaald evenement op zich, maar wordt een evenement georganiseerd op basis van een bepaald marketingprincipe met een bepaald marketingdoel.

Dus gaat het niet meer om het uitsluitend organiseren van bijvoorbeeld een bedrijfsfeest voor klanten maar om het bereiken van een bepaald marketingdoel via een te organiseren evenement. Zo’n bureau dient in dat geval behalve goed te kunnen organiseren ook te kunnen adviseren over marketingaspecten in relatie tot het betreffende evenement.

Deze nieuwe ontwikkeling rond evenementen vereist een andere manier van denken, met een geheel eigen jargon. Voor de traditionele organisatoren van evenementen betekent dit dat zij hun klanten nu vanuit een marketingperspectief moeten adviseren en begeleiden.

Keuze event
Als u als relatief klein bedrijf ook aan eventmarketing wilt doen en een leuk evenement wilt bedenken voor uw klanten, is de keuze moeilijk. Aan wat voor evenement denkt u dan? Naast creativiteit en een gestroomlijnde organisatie is er vooral denkwerk nodig om de inhoud van het evenement goed te laten aansluiten op uw bedrijfs- en communicatiedoelstellingen. Want de hamvraag bij elk evenement moet namelijk zijn: wat willen we precies en waarom?

Het is verstandig om eerst na te gaan wat de achterliggende reden is voor het opzetten van een evenement. Waarom moet er iets worden georganiseerd? Deze vraag heeft betrekking op de doelstelling van waaruit het evenement inhoudelijk kan worden ingevuld. Bijvoorbeeld bij een jong dynamisch bedrijf dat in een groeifase zit, bestaat het gevaar dat de klant door de groei- en organisatieperikelen op de tweede plaats komt. Dan is het gewenst om de emotionele binding met die klanten te verstevigen. Ook voor de medewerkers van het bedrijf zelf kan het belangrijk zijn om klanten eens in levende lijve te ontmoeten.

In het algemeen is het zinvol om ook de eigen medewerkers te betrekken bij ‘het verwennen van uw klanten’. Daarmee geeft u aan dat ook zij belangrijk zijn voor het commerciële resultaat. Uit oogpunt van personeelsmotivatie is dat goed te verdedigen. De doelstellingen zijn afhankelijk van de communicatiestrategie, die bepaald wordt door de marketing- en bedrijfsstrategie. De invulling van ieder evenement zal daarom voor ieder bedrijf verschillend zijn.

Om u een beetje op weg te helpen, geven we u hierna een lijst van mogelijke evenementen die u in het kader van eventmarketing zou kunnen organiseren. U hebt de keuze uit evenementen die uiteenlopen van ‘voorzichtig’ naar ‘gedurfd’ of van ‘passief’ naar ‘actief’.

• Tennis-, voetbal- en andere sportevenementen;
• Wijnreis, -proeverij en/of –feest;
• Vliegen (rondvlucht);
• Zeilen in kleine viermansboten of met z\'n allen met een klipper;
• Paardrijden;
• Golfen (golfles, golftoernooi);
• Autorally\'s.

Risico’s
Let bij het organiseren van evenementen op de volgende risico’s

• Organisatierisico’s;
• Uitvoeringsrisico’s.

Organisatierisico’s
De evenementenbranche bestaat voor een groot gedeelte uit ongeveer 1500 kleine bedrijven (vaak eenmanszaken of bedrijven met een paar mensen) en ongeveer 500 grotere bedrijven. Als u besluit om door een extern bureau een evenement te organiseren, let er dan goed op met welk bureau u in zee gaat. Het vak van het organiseren van evenementen is een marketingvak bij uitstek.

Als u met een klein evenementenbureau in zee gaat, bedenk dan dat hier bepaalde risico’s aan kunnen zitten:

• Al uw goede relaties komen op het feest. Als het door u ingehuurde kleine bureau er niks van bakt, wordt u hier als opdrachtgever op aangekeken en daarmee wordt uw bedrijf in een slecht daglicht gesteld.

• Wat is het risico van de continuïteit? Als de externe organisator van het evenement iets overkomt of plotseling ziek wordt, moet er iemand zijn die dit over kan nemen. Vraag dus naar garanties ten aanzien van de continuïteit.

Uitvoeringsrisico’s
Aan sommige evenementen zijn meer dan gemiddelde risico’s verbonden. Om uw klanten en prospects niet aan relatief grote risico’s bloot te stellen, kunt u dit soort evenementen maar beter niet organiseren in het kader van eventmarketing.

Zo is een middagje paintball voor bepaalde klanten het summum van spanning en actie. Als incentive voor relaties of als sales promotion blijkt dit fenomeen echter wat minder geschikt. Relaties en klanten kunnen een vervelende nasmaak overhouden aan een mogelijk opgelopen oogblessure.

Voorbeeld
Zo organiseerde een bekend zakenblad enige tijd geleden een leuke actie voor de lezers. Deze konden korting krijgen op parachutespringen op Texel. Bij de introductie van deze actie hoort natuurlijk een mooi verhaal over Paracentrum Texel. De joint promotion tussen Paracentrum Texel en het betreffende zakenblad werd echter geen succes. Kort na het begin van dit evenement viel er namelijk een dode te betreuren.

Keurmerk
Inmiddels hanteert de DMSA (Nederlandse Associatie voor Direct Marketing, Distance Selling en Sales Promotion) een erkenningsregeling voor de organisator van evenementen. Alleen bedrijven die aan bepaalde criteria voldoen, kunnen een soort keurmerk krijgen. Het gaat om een erkenningsregeling voor evenementenorganisatiebureaus die lid zijn van de brancheorganisatie DMSA.

In de erkenningsregeling zijn zaken opgenomen als:

• Leveringsvoorwaarden;
• Solvabiliteit;
• Liquiditeit;
• Administratie;
• Referenties.

Voor u als opdrachtgevers is dit een graadmeter voor de betrouwbaarheid van uw partner in de organisatie van een evenement.

Op zoek naar een evenement?
Als u op zoek bent naar een specifiek evenement of meer wilt weten over een evenement, kunt u een kijkje nemen op de website van respons.nl. Op deze site kunt u terecht voor de gegevens van ongeveer tienduizend evenementen waarover u (tegen betaling) kunt beschikken. www.respons.nl.



Portals speciaal voor Ondernemers en Managers

Personeel
Wilt u met het leidinggeven aan personeel minder tijd kwijt zijn en professioneler leidinggeven? 
Kijk dan op HRM-Tools voor Leidinggevenden

Financieel
U bent ondernemer en wilt u meer grip op uw Financiële Zaken? Uw Jaarcijfers analyseren, Prognoses en Kostenberekeningen Maken, enzovoort?
Kijk dan op Financieel Sterk Ondernemen (FSO)

Sales
U wilt met een sterkere aanpak van uw verkoop meer omzet maken? Met tools voor bijvoorbeeld het schrijven van sterke verkoopbrieven, belscripts, scorende offertes, verkoopplannen, verkoopprognoses en verkoopoverzichten?
Kijk dan op Orders en Opdrachten binnenhalen

Abonneer je op onze gratis nieuwsbrief

Dit artikel  behoort tot onze portal  Orders & Opdrachten Binnenhalen Deze portal wordt wekelijks aangevuld met nieuwe rekentools en adviezen. 

Tip
Wilt u zich niet aanmelden als gebruiker, kijk dan eens in onze webshop bij de CD-ROMS en losse software.   

CD-ROM Acquisitie

CD-ROM Offertes Schrijven
CD-ROM Offertemanager

Software Offerteberekeningen Maken (versie Zakelijke Dienstverlening, Productie en Ambacht)
Software Offerteberekeningen Maken (versie Detailhandel en Groothandel)
Software Offertes Schrijven

Software Verkoopbrief Schrijven

Software Belscript Schrijven

Vergelijkbare artikelen
eventmarketing: wat u moet weten over eventmarketing
eventmarketing: toepassen van eventmarketing



Nieuwe abonnees ontvangen geheel gratis de CD-ROM Grip op Offertes Schrijven, inclusief een handzaam boekje over het schrijven van scorende Offertes. (winkelwaarde € 69,-). Deze CD-ROM is speciaal ontwikkeld voor verkoopmedewerkers die offertes schrijven.

(*) U ontvangt het welkomstgeschenk na betaling van het abonnementsgeld. Dit aanbod is niet geldig bij het kennismakingsabonnement.