1
Wat is er nieuwe op de website
Gratis artikelen
Stel je vraag via e-mail
Gratis nieuwsbrief

Stappenplan Missie van uw bedrijf

Hoewel een korte omschrijving van het bedrijf niet echt een onderdeel van een missie is, kan het wel nuttig zijn om deze omschrijving in uw missionstatement te verwerken. Dat is met name het geval als u eigenlijk niet direct precies kunt aangeven wie uw klanten zijn en waar ze zijn gevestigd. Bijvoorbeeld voor een winkel in een branche met veel anonieme kopers, waarbij eigenlijk niet voor iedereen direct duidelijk is wat (welke producten/diensten) u aan welke doelgroep verkoopt.

De uitkomsten van een dergelijke beschrijving zijn in dat geval ondersteunend voor het formuleren van een missionstatement. Bij een beschrijving van uw bedrijf moet u met name denken aan zaken als:

• Klanten en doelgroepen (wie zijn onze klanten eigenlijk?);
• Producten en diensten (marktpositie, kwaliteit van uw producten, service, enzovoort);
• Locatie en markt (waar zitten uw klanten precies?).




Stappenplan
Via het stappenplan ‘Beschrijving van uw bedrijf’ krijgt u een helder beeld van uw bedrijf.

Stap 1
Waar zitten mijn klanten?

Bij de eerste stap probeert u te achterhalen waar uw klanten wonen. Als u in het bezit bent van de namen en adressen kunt u daarbij uw eigen administratie raadplegen. Indien u geen adressen heeft, kunt u dit met een eenvoudige techniek gemakkelijk achterhalen. Door te vragen naar hun postcode of door een plattegrond van uw omgeving in uw zaak te hangen (plakken op zachtboard) en aan uw klanten te vragen om met een speldje aan te geven waar zij wonen.

Wilt u informatie hebben over de verschillende wijken waaruit veel van uw klanten afkomstig zijn, dan kunt u deze in veel gevallen opvragen bij uw gemeente. De informatie die meestal per wijk beschikbaar is, bestaat uit:

• De leeftijdsopbouw naar geslacht;
• De woonsituatie;
• De gezinssamenstelling;
• De opleiding van de bewoners;
• Het inkomen per gezin.


Stap 2
Welke producten/diensten verkopen we aan welke klanten?

Bij deze stap somt u enerzijds zoveel mogelijk verschillende typen klanten op. Wat zijn hun verschillende kenmerken waarop ze zijn te onderscheiden van de rest van uw klanten? Bijvoorbeeld op basis van leeftijd (jong, middelbaar en oud), welstand (modaal, welgesteld en rijk) of opleiding (laag, gemiddeld of hoog opgeleid). Anderzijds somt u de producten/diensten op die u verkoopt. Zet u beide opsommingen tegen elkaar uit in een matrix (dus type klanten tegen door u verkochte producten/diensten) dan krijgt u de zogenoemde Product Markt Combinaties(PMC’s) voor uw bedrijf.

Nu is het een kwestie van selecteren. Passen de PMC’s bij elkaar en vormen ze samen een herkenbaar geheel. Op basis van het koopgedrag en kennis van de belangrijkste marktgebieden heeft u nu uw assortimentssamenstelling van uw winkel opnieuw bekeken.

Behalve nadenken over de producten die u verkoopt, denkt u in deze stap ook na over de wijze waarop u deze producten verkoopt (wat is uw promotiestrategie) en de prijs die u hiervoor wilt berekenen (wat is uw prijsstrategie?).

Bij de productpromotie komen vragen aan de orde als:

• Hoe wilt u uw producten aan uw klant presenteren?
• Wat is het belang van persoonlijke verkoop?
• Hoe klantgericht wilt u zijn?
• Welke vorm van service wilt u bieden?


Bij uw prijsstrategie komen vragen aan de orde als:

• Wilt u bekend staan om uw scherpe prijs of mag uw prijs bij deze beeldvorming geen of slechts een ondergeschikte rol spelen?
• Wilt u werken met kortingen en aanbiedingen?


Het spreekt voor zich dat u product, prijs en promotie op elkaar moet afstemmen om een consistent beeld te kunnen vormen bij de formulering van uw missionstatement van uw bedrijf.


Stap 3
Vraag het uw klanten

In deze stap gaat het erom om een bevestiging te krijgen of u op het juiste spoor zit. U vraagt een aantal klanten (bijvoorbeeld een groepje van vijf tot acht klanten) met u te komen praten over uw voorgenomen aanpak. Dat kunt u als volgt opzetten:

• U vertelt in ± 15 minuten wat u van plan bent te gaan doen;
• Daarna zijn uw klanten aan bod. Moedig ze aan om positieve dingen naar voren te brengen, maar laat ze vooral ook kritisch zijn en andere ideeën naar voren brengen. U zegt als eigenaar van de winkel bij deze sessie niets. U mag wel toelichting geven en vragen wat ze precies bedoelen, maar u mag geen zaken gaan weerleggen, of redenen aanvoeren waarom iets niet mogelijk is;
• Natuurlijk maakt u aantekeningen. Liefst op een flip-over zodat de klanten kunnen zien wat u opschrijft.

Zorg ervoor dat ook (een deel van) uw personeel bij deze sessie aanwezig is. Laat ook hen luisteren naar wat de klant te vertellen heeft. Belangrijke opmerkingen van uw klanten worden verwerkt in de PMC’s, uw promotiebeleid en prijsbeleid. Hoe ziet de klant uw bedrijf? Hoe ervaart de klant uw service? Hoe ervaart de klant de producten die uw bedrijf verkoopt? Tijdens een klantensessie krijgt u antwoord op dit soort vragen.

Het op deze wijze verkregen beeld van uw bedrijf gebruikt u vervolgens als bouwsteen voor de formulering van uw missionstatement.


Portals speciaal voor Ondernemers en Managers

Personeel
Wilt u met het leidinggeven aan personeel minder tijd kwijt zijn en professioneler leidinggeven? 
Kijk dan op HRM-Tools voor Leidinggevenden

Financieel
U wilt als ondernemer meer grip op uw Financiële Zaken? Uw Jaarcijfers analyseren, Prognoses en Kostenberekeningen Maken, enzovoort?
Kijk dan op Financieel Sterk Ondernemen (FSO)

Sales
U wilt met een sterkere aanpak van uw verkoop meer omzet maken? Met tools voor bijvoorbeeld het schrijven van sterke verkoopbrieven, belscripts, scorende offertes, verkoopplannen, verkoopprognoses en verkoopoverzichten?
Kijk dan op Orders en Opdrachten binnenhalen

Abonneer je op onze gratis nieuwsbrief

Dit artikel  behoort tot onze portal  Orders & Opdrachten Binnenhalen Deze portal wordt wekelijks aangevuld met nieuwe rekentools en adviezen. 

Tip
Wilt u zich niet aanmelden als gebruiker, kijk dan eens in onze webshop bij de CD-ROMS en losse software.   

CD-ROM Acquisitie

CD-ROM Offertes Schrijven
CD-ROM Offertemanager

Software Offerteberekeningen Maken (versie Zakelijke Dienstverlening, Productie en Ambacht)
Software Offerteberekeningen Maken (versie Detailhandel en Groothandel)
Software Offertes Schrijven

Software Verkoopbrief Schrijven

Software Belscript Schrijven

Vergelijkbare artikelen
missie van uw bedrijf: wat u moet weten over een missie
missie van uw bedrijf: hoe ontwikkel je een missie?
stappenplan missie van uw bedrijf



Nieuwe abonnees ontvangen geheel gratis de CD-ROM Grip op Offertes Schrijven, inclusief een handzaam boekje over het schrijven van scorende Offertes. (winkelwaarde € 69,-). Deze CD-ROM is speciaal ontwikkeld voor verkoopmedewerkers die offertes schrijven.

(*) U ontvangt het welkomstgeschenk na betaling van het abonnementsgeld. Dit aanbod is niet geldig bij het kennismakingsabonnement.