1
Wat is er nieuwe op de website
Gratis artikelen
Stel je vraag via e-mail
Gratis nieuwsbrief

Klanttevredenheid: Klanten aan de telefoon

Klantgericht telefoneren is het begin van een goed imago voor uw bedrijf en daarmee tevredenheid van uw klanten. Een slechte telefoniste kan uw bedrijf imagoschade toebrengen. Daarom deze acht klantgerichtheidstips waarmee u uw bedrijfstelefoon op een goede manier inzet voor uw bedrijfsimago en voor uw klanten.


Klantgerichtheidstip 1
Laat uw telefoon niet te vaak overgaan

Laat de telefoon nooit te lang overgaan voordat u opneemt. Drie tot vijf keer over laten gaan is echt het maximum.|


Klantgerichtheidstip 2
Neem correct op

Neem de telefoon altijd op met een vriendelijke stem:  'Goedemorgen, u spreekt met ' gevolgd door uw naam en de bedrijfsnaam. Op deze manier krijgt de klant eventjes de kans aan uw stem te wennen.


Klantgerichtheidstip 3 
Noteer de juiste klantgegevens
 
Noteer bij inkomende gesprekken altijd de naam van de klant en spreek de klant af en toe met zijn naam aan tijdens het gesprek. Heeft u het niet goed verstaan? Zeg het direct tegen de klant ('sorry ik heb uw naam niet goed verstaan') en vraag of de klant zijn naam herhaalt. Laat de klant desnoods zijn naam spellen. 




Klantgerichtheidstip 4
Bied aan om terug te bellen als uw zoektijd voor het antwoord te lang gaat duren.

Kunt u de klant niet direct helpen? Laat de klant niet te lang wachten. Aarzel niet en maak een 'terugbelafspraak'. Vermeld het precieze tijdstip waarop u gaat terugbellen en kom uw terugbelafspraak ook na!
 

Klantgerichtheidstip 5
Voorkom dat de klant zijn verhaal na doorverbinden opnieuw moet vertellen

Moet u toch doorverbinden? Vertel dan altijd aan degene die het gesprek overneemt wat het onderwerp is en om welke klant het gaat. Op deze manier hoeft een klant niet steeds zijn hele verhaal opnieuw te vertellen.


Klantgerichtheidstip 6
Houd uw klant op de hoogte bij lang wachten

Is het noodzakelijk om de klant eventjes in de 'wacht' te zetten, keer dan regelmatig terug en houd uw klant op de hoogte van de voortgang.


Klantterichtheidstip 7
Beperk zoveel mogelijk uw achtergrondgeluiden

Het spreekgedeelte van uw telefoon pikt allerlei geluiden op, zoals geroezemoes op de achtergrond of een radio. Beperk achtergrondgeluiden.

Klantgerichtheidstip 8
Laat uw gesprekspartner uitspreken

Wacht even met antwoorden. Op deze manier toont u de klant dat u nadenkt over wat deze zojuist heeft gezegd. Wacht met het verbreken van de verbinding totdat de klant dit heeft gedaan. Hiermee voorkomt u dat u de verbinding verbreekt terwijl de klant nog iets wil zeggen.


Portals speciaal voor Ondernemers en Managers

Personeel
Wilt u met het leidinggeven aan personeel minder tijd kwijt zijn en professioneler leidinggeven? 
Kijk dan op HRM-Tools voor Leidinggevenden

Financieel
U wilt als ondernemer meer grip op uw Financiële Zaken? Uw Jaarcijfers analyseren, Prognoses en Kostenberekeningen Maken, enzovoort?
Kijk dan op Financieel Sterk Ondernemen (FSO)

Sales
U wilt met een sterkere aanpak van uw verkoop meer omzet maken? Met tools voor bijvoorbeeld het schrijven van sterke verkoopbrieven, belscripts, scorende offertes, verkoopplannen, verkoopprognoses en verkoopoverzichten?
Kijk dan op Orders en Opdrachten binnenhalen

Abonneer je op onze gratis nieuwsbrief

Dit artikel  behoort tot onze portal  Orders & Opdrachten Binnenhalen Deze portal wordt wekelijks aangevuld met nieuwe rekentools en adviezen. 

Tip
Wilt u zich niet aanmelden als gebruiker, kijk dan eens in onze webshop bij de CD-ROMS en losse software.   

CD-ROM Acquisitie

CD-ROM Offertes Schrijven
CD-ROM Offertemanager

Software Offerteberekeningen Maken (versie Zakelijke Dienstverlening, Productie en Ambacht)
Software Offerteberekeningen Maken (versie Detailhandel en Groothandel)
Software Offertes Schrijven

Software Verkoopbrief Schrijven

Software Belscript Schrijven

Vergelijkbare artikelen
waar laat u uw klanten wachten?
ruilen zonder huilen
wat doet u met de meest gestelde klantvragen?
duidelijke gebruiksaanwijzingen vergroten uw service
wees klantgericht: zorg voor een goede telefonische bereikbaarheid
welke gegevens wel en welke niet vragen van uw prospects?
verkoop en service via e-mail
klanttevredenheid: klanten aan de telefoon
klantenservice: stappenplan bepalen van uw klantenservice
klachten van klanten: hoe gaat u er goed mee om?



Nieuwe abonnees ontvangen geheel gratis de CD-ROM Grip op Offertes Schrijven, inclusief een handzaam boekje over het schrijven van scorende Offertes. (winkelwaarde € 69,-). Deze CD-ROM is speciaal ontwikkeld voor verkoopmedewerkers die offertes schrijven.

(*) U ontvangt het welkomstgeschenk na betaling van het abonnementsgeld. Dit aanbod is niet geldig bij het kennismakingsabonnement.