1
Wat is er nieuwe op de website
Gratis artikelen
Stel je vraag via e-mail
Gratis nieuwsbrief

Salespromotion Actie: de Communicatie van uw Salespromotion Actie

Het is van groot belang dat uw actie eerst intern en daarna pas extern wordt meegedeeld. Naast het feit dat afnemers en wederverkopers op de hoogte gebracht moeten worden van een promotie, is het heel belangrijk dat u eerst alle interne betrokkenen informeert. Zowel de productieafdeling, die o.a. verantwoordelijk is voor verpakkingen of een sterk verhoogde vraag, als de boekhoudafdeling, die actievoordelen verwerkt in de te verzenden nota’s.

Maar het geldt bovenal voor degenen die contact hebben met klanten. De verkopers en de medewerkers van de afdeling verkoopbinnendienst moeten werkelijk alles \'van top tot teen\' weten van de actie. Zij moeten namelijk de actie kunnen toelichten aan de klanten. Memo’s en (geplande) verkoopbijeenkomsten zijn bij deze interne communicatie heel belangrijk, omdat via deze hulpmiddelen de intern betrokkenen op de hoogte raken van de betreffende actie.

Als u uw interne medewerkers op de hoogte gaat stellen van uw promotieactie, geef dan vooral informatie over de volgende zaken.

• De reden van een promotie;
• Verkoopdoel/ doelstelling van de promotie;
• Doelgroep;
• Inhoud van de promotie;
• Budget;
• Verloop van de eventuele afhandeling van de promotie;
• Verwachtingen/ evaluatie van de verkopers van de promotie.





Externe betrokkenen
Nadat uw promotieactie eenmaal intern onder de aandacht is gebracht, wordt het tijd ditzelfde te doen voor alle externe betrokkenen. U zult daarbij veel aandacht en tijd moeten besteden aan de selectie van de juiste media om promoties te ondersteunen.

Let bij het inschakelen van de (massa)media vooral op de volgende aspecten:


Actueel bereik

Welke doelgroep bereikt u precies met het door u in te schakelen medium?


Kwalitatieve rol van het medium

Past het betreffende medium bij uw promotieactie? Wat is de uitstraling van het medium? Is deze uitstraling in lijn met datgene wat u met uw actie wilt bereiken?


De deadlines

Wanneer moet u uw actie-informatie uiterlijk hebben aangeleverd om de beoogde reclame-uitingen nog gerealiseerd te kunnen krijgen?


Doelgroep
Als u besloten hebt een promotie te houden dan is het belangrijk om uw actie goed bij uw doelgroep bekend te maken. Want een actie die onvoldoende bekend wordt bij de juiste mensen, is gedoemd om te mislukken. Voor het bekend worden van uw actie hebt u de media nodig.

De belangrijkste media waarvan u gebruik kunt maken zijn onder meer:


• Via dagblad of huis-aan-huis krant;

Een dagblad of een huis-aan-huis krant is een prima medium om te gebruiken voor een snelle actie. Het voordeel hiervan is dat u in een keer een grote wijk in uw vestigingsplaats bereikt. Bovendien bent u in staat om uw bereik geografisch gezien scherp af te bakenen. De aanlevertijden van een advertentie voor een dergelijke krant zijn relatief kort, wat goed uitkomt bij een last-minute-actie.


• Advertenties in vakbladen en relatietijdschriften;

Als uw actie wat langer duurt (minimaal enige weken), dan kunt u gebruik maken van een advertentie in een vakblad of relatietijdschrift. Een abonnee ontvangt een dergelijk blad veelal wekelijks of maandelijks en zal uw aanbod wellicht niet direct lezen. Voor snelle kortdurende acties zijn dergelijke advertenties derhalve minder geschikt.


• Mailings;

Met het adressenbestand van uw klanten kunt u een pakkende mailing de deur uitdoen. Maak een opvallende enveloppe, zodat uw mailing in elk geval opvalt tussen de overige post. Doe bij uw aanbiedingsbrief een aantrekkelijke waardebon met een beperkte geldigheidsduur.


• Internet;

Internet is een uitstekend medium om uw actieaanbod op een directe manier met uw doelgroep te communiceren. Hierbij kunt u een keuze maken voor het versturen van een e-mailtje, waarbij uw klant alleen een \'reply-mailtje\' hoeft terug te sturen om van uw aanbod gebruik te maken. Ook is het mogelijk om uw aanbod op de openingspagina van uw website te plaatsen en op andere veel bezochte websites een digitale advertentie (banner) te plaatsen. Vergeet in elk geval niet duidelijk aan te geven hoe u voor klanten snel bent te bereiken en naar wie klanten moeten vragen als ze bellen.


• Fax-actie;

Hebt u een zeer aantrekkelijke actie-aanbod, dan kunt u overwegen om van uw fax gebruik te maken om uw prospects op uw actie te wijzen. Zorg er in dat geval voor dat uw aanbod zodanig aantrekkelijk is voor een brede doelgroep, dat ze de moeite zullen nemen om kennis te nemen van uw aanbod. En zich niet zullen ergeren aan het feit dat u gebruik maakt van hun fax en faxpapier om uw actieboodschap over te brengen.

Kijk voor meer informatie over het gebruik van de fax voor reclamedoeleinden in deel 3 van deze uitgave onder \'Marketing van A tot Z, Faxreclame\'.


• Telemarketing;

Hebt u een klanten- en prospectenbestand voor uw actie van een beperkte omvang (maximaal een paar honderd), dan is het wellicht een aanrader om een belactie te (laten) organiseren. Wel is een voorwaarde dat u beschikt over een kwalitatief goed adressenbestand. Zorg ervoor dat de voordelen voor de klant van uw actie-aanbod tijdens het korte telefonische gesprek direct duidelijk worden.


• Mondeling via verkopers;

Als uw vertegenwoordigers toch al bij de klanten komen, laten ze dan een folder of brochure van uw aanbod achterlaten en het aanbod kort introduceren. Een persoonlijke toelichting (en aanbeveling) werkt vaak zeer goed!


• Op de plaats van verkoop;

Uw actie kunt u op de plaats van verkoop communiceren als u een winkel hebt waar uw klanten persoonlijk hun inkopen komen doen. Of als u gebruik maakt van de tussenhandel om uw producten te verkopen. Via het plaatsen van een display kunt u uw aanbod uitgebreid en opvallend etaleren.


• Buitenreclame.

Buitenreclame is een vorm die flink de aandacht trekt en al heel lang bestaat. De affiches en billboards (aanplakborden/aanplakzuilen) zijn bekend en uiteraard te gebruiken voor uw actie. Maar denk ook aan minder direct voor de hand liggende vormen, zoals de zogenoemde \'sandwichman\'. U vraagt bijvoorbeeld een aantal scholieren/studenten om met een reclamebord op hun rug en borst de straat op te gaan en in een bepaalde drukke winkelstraat actiefolders (flyers met een kortingsbon) uit te delen. Denk in dit verband ook eens aan het plaatsen van reclameborden op bijvoorbeeld auto\'s.


Keuzecriteria
Bij het kiezen van een bepaalde communicatievorm, is het belangrijk dat u in elk geval het volgende goed in de gaten houdt:


Advies 1
Communiceer \'een tijdelijk aantrekkelijk aanbod\'

Een promotie is in de praktijk vaak het tijdelijk aantrekkelijker maken van uw reguliere aanbod. Dit dient dan ook vooraf aangekondigd te worden om zo een maximaal rendement uit een actie te halen. Een belangrijke stap om tot een effectieve communicatie te komen, is het in kaart brengen met welke middelen u normaal communiceert met uw doelgroep en hoe de aandacht getrokken kan worden om de actie bekendheid te geven.


Advies 2
Laat uw keuze van het communicatiemedium afhangen van uw doel en uw doelgroep

De keuze van media hangt af van wat u met wie en wanneer wilt communiceren. Een actie kan betrekking hebben op bestaande klanten of een gedeelte hiervan (bijvoorbeeld klanten met een hoog bestedingspatroon) of juist op een doelgroep die nog geen klant bij u is.

Kiest u bestaande klanten als doelgroep, dan zult u bijvoorbeeld eerder gebruik maken van telemarketing, e-mail of een fax-actie. Wilt u nieuwe klanten bereiken, dan komt een direct-mail of een advertentie eerder in beeld.

Maak in dit verband ook een onderscheid tussen media met een groot bereik, maar minder gericht en media met een kleiner, maar zeer gericht bereik, zoals vakbladen.


Voorbeeld
Een bedrijf dat zich met een bepaald aanbod wil richten op de zakelijke beslissers overweegt om radioreclame in te zetten tijdens de ochtendspits. Op die manier wordt de zakelijke doelgroep tijdens hun woon/werk autorit geconfronteerd met een specifieke boodschap. 

Maak ook gebruik van uw dagelijkse communicatiemiddelen met uw klanten om uw actieaanbod te communiceren. U kunt bijvoorbeeld mensen die zelf uw bedrijf bellen, attent maken op uw actie.

Het kost u weinig extra moeite, terwijl het wellicht veel meer oplevert dan u in eerste instantie zou denken. Want aan bestaande klanten verkoopt u iets sneller dan aan nieuwe klanten.


Wat vindt u van de volgende suggesties?

• Spreek op uw voice-mail een pakkende (korte!) boodschap in tijdens uw actie. Draai deze boodschap ook als mensen \'in de wacht\' worden gezet omdat de persoon die ze willen bellen in gesprek is;
• Print uw actieboodschap op een opvallende manier mee op uw dagelijkse correspondentie, bijvoorbeeld als laatste regel van een brief. Hetzelfde kunt u doen bij het versturen van bijvoorbeeld faxen, facturen, e-mailberichten etc.;
• Leg een folder van uw actieaanbod op plaatsen waar uw klanten even moeten wachten, zoals aan de balie of in de wachtruimte;
• Ook kunt u voor het verpakken van uw producten speciale actieverpakking laten drukken die u uiteraard uitsluitend tijdens de actieperiode gebruikt. 


Tot slot nog enkele tips rond de communicatie van promoties:

• Het gebruik van een actietelefoonnummer is aan te bevelen voor consumenten die vragen hebben;

• Laat de promotie terugkomen op alle bestaande media die u beschikbaar heeft als een soort reminder (bij mailings, op afschriften, in de winkel, etc.);

• Als iemand een cadeautje ontvangt met de post, doe hier dan een aardig briefje bij in de trant van:
“Leuk dat u mee deed aan onze actie. Hierbij uw cadeautje. Tevens willen we u nu reeds de primeur geven van onze nieuwe actie die binnenkort van start gaat. In bijgaande folder vindt u alles over deze actie.”;

• Promoties kunnen prima gebruikt worden om ‘free publicity’ te genereren. Als een actie bijzonder is, wil de pers hier best aandacht aan schenken. Ook de uitreiking van een prijs aan een prijswinnaar levert vaak aandacht op;

• Als u gebruik maakt van een geld-terug aanbod dat door een handlingsbureau gedaan wordt, zorg er dan altijd voor dat u als afzender op het afschrift van de consument staat (i.p.v. naam handlinghuis). Dat voorkomt onbegrip bij de consument.



Portals speciaal voor Ondernemers en Managers

Personeel
Wilt u met het leidinggeven aan personeel minder tijd kwijt zijn en professioneler leidinggeven? 
Kijk dan op HRM-Tools voor Leidinggevenden

Financieel
U wilt als ondernemer meer grip op uw Financiële Zaken? Uw Jaarcijfers analyseren, Prognoses en Kostenberekeningen Maken, enzovoort?
Kijk dan op Financieel Sterk Ondernemen (FSO)

Sales
U wilt met een sterkere aanpak van uw verkoop meer omzet maken? Met tools voor bijvoorbeeld het schrijven van sterke verkoopbrieven, belscripts, scorende offertes, verkoopplannen, verkoopprognoses en verkoopoverzichten?
Kijk dan op Orders en Opdrachten binnenhalen

Abonneer je op onze gratis nieuwsbrief

Dit artikel  behoort tot onze portal  Orders & Opdrachten Binnenhalen Deze portal wordt wekelijks aangevuld met nieuwe rekentools en adviezen. 

Tip
Wilt u zich niet aanmelden als gebruiker, kijk dan eens in onze webshop bij de CD-ROMS en losse software.   

CD-ROM Acquisitie

CD-ROM Offertes Schrijven
CD-ROM Offertemanager

Software Offerteberekeningen Maken (versie Zakelijke Dienstverlening, Productie en Ambacht)
Software Offerteberekeningen Maken (versie Detailhandel en Groothandel)
Software Offertes Schrijven

Software Verkoopbrief Schrijven

Software Belscript Schrijven

Vergelijkbare artikelen
omzet maken via gratis verkopen
salespromotion: wat u moet weten over salespromotion
strategische planning van salespromotion
salespromotion technieken
salespromotions: budgetteren van salespromotions
salespromotion: uitvoeren van salespromotie actie
planning van salespromotion actie
salespromotion actie: de communicatie van uw salespromotion actie
premium bij een salespromotion actie



Nieuwe abonnees ontvangen geheel gratis de CD-ROM Grip op Offertes Schrijven, inclusief een handzaam boekje over het schrijven van scorende Offertes. (winkelwaarde € 69,-). Deze CD-ROM is speciaal ontwikkeld voor verkoopmedewerkers die offertes schrijven.

(*) U ontvangt het welkomstgeschenk na betaling van het abonnementsgeld. Dit aanbod is niet geldig bij het kennismakingsabonnement.