1
Wat is er nieuwe op de website
Gratis artikelen
Stel je vraag via e-mail
Gratis nieuwsbrief

De etalage: wat moet u weten over uw etalage?

Etalages scheppen een min of meer besloten sfeer. Tegenwoordig overheerst de trend om meer openheid te creëeren. In de meeste branches wordt de etalage bij de winkel getrokken. Wellicht komt dit door de sterke groei van zelfbediening- en zelfkeuzesystemen. Etalages dragen in hoge mate bij aan het winkelplezier en aan de uitstraling van de winkelstraat of het winkelcentrum.

Doelstelling/vorm
Let eens op de relatie tussen enerzijds de doelstelling die u kiest en anderzijds de presentatievorm die hierbij het best past.

Wilt u bijvoorbeeld meer klanten naar uw winkel ‘trekken’, dan zult u waarschijnlijk kiezen voor een promotiegerichte presentatievorm.

Wilt u de aantrekkelijkheid en de actualiteit van uw aanbod samenbrengen, dan kiest u waarschijnlijk voor een artikelgerichte presentatie.

Met name grootwinkelbedrijven gebruiken hun etalages steeds meer ter ondersteuning van het winkelconcept en minder voor de uitstalling van producten. Dit stelt nieuwe eisen aan de inrichting van etalages.


Effecten
De vorm van uw etalage bepaalt de drempel die u opwerpt voor de klant. Er zijn drie vormen te onderscheiden:

Een gesloten etalagefront

Een gesloten etalagefront roept een besloten sfeer op en werkt dus drempelverhogend. Hiermee kunt u echter wel uw exclusiviteit onderstrepen.

Voorbeelden van branches die hiermee werken, zijn onder meer juwelierszaken en portret- en bruidsfotografen.


Een open etalage

Een open etalage biedt de klant een blik op het interieur en werkt derhalve drempelverlagend om naar binnen te komen. Winkels met een open etalage komt u vaak tegen in overdekte winkelcentra en op locaties met zeer veel passanten (zogenoemde A-locaties).

Buurtwinkels moeten zich vooral richten op aandachtstrekkers, terwijl de winkels in het centrum er vooral voor moeten zorgen dat er geen ‘drempelvrees’ is.




Inrichting
Als regel geldt bij de etalageopmaak de kunst van het weglaten en het zorgen voor rust, eenvoud en overzicht. Dit is niet altijd het geval. Bij een schoenenzaak bijvoorbeeld dient de etalage vaak als showroom. Hoe meer hier wordt getoond, hoe beter.

Het is belangrijk om de inrichting van uw etalage te beperken tot een zorgvuldige selectie uit uw assortiment. In een goed ingerichte etalage wordt vaak iets getoond wat zonder meer opvalt en de aandacht trekt.


Selectie
U kunt een selectie maken vanuit de volgende drie invalshoeken.


Gericht op de consumptie van uw product(en)

Artikelen worden bij consumptieverwantschap tezamen met aanverwante accessoires gepresenteerd.


Thematische presentatie

U kunt thema’s ontlenen aan seizoenen, feestdagen en actuele gebeurtenissen als het WK-voetbal.


Merkverwantschap

Bij merkverwantschap is uw etalage opgebouwd rondom een bepaald merk. Hierbij kunt u vaak gebruikmaken van display-materiaal van uw fabrikant. 


Bewegende displays trekken de aandacht. Uit onderzoek blijkt dat bewegende displays twee keer zoveel aandacht trekken als statische displays. 

Het is gebleken dat een nieuwe etalagepresentatie niet langer dan gemiddeld twee weken als nieuw wordt ervaren. Verander uw etalage dus regelmatig. Leg daarom in uw etalage zo min mogelijk vaste voorzieningen aan, zoals een vaste indeling en verlichting.


Do’s and don’ts
Uit onderzoek onder vrouwen van Mare Holland BV in opdracht van de stichting Onderzoek Nederlandse Etalages, blijken de volgende aanbevelingen:

• Zowel bij het uitkiezen als bij het binnengaan van een winkel is de etalage het eerste criterium.

• Bij jongeren is de etalage dikwijls bepalend om al dan niet naar binnen te gaan.

• Een verzorgd geheel en een rustig kleurgebruik vinden de vrouwen een absolute must.

• Bovendien moet de etalage een goede indruk geven van wat de winkel verkoopt.

• Ongeveer 95% van de vrouwen wil dat de etalage regelmatig wordt veranderd.

• De etalage wordt veel gebruikt om ideeën op te doen.

• De prijs moet duidelijk zichtbaar zijn bij de artikelen.

• Er ontstaat ergernis als artikelen in de etalage in de winkel niet meer verkrijgbaar zijn.

• Het aanpassen van de etalage aan de feestdagen moet niet al te vroeg gebeuren; 

Periode vóór de feestdag
• Sinterklaas en Kerstmis circa drie tot vier weken
• Pasen twee weken
• Koninginnedag, één week
• vader- en moederdag,
• Valentijnsdag etc.


Belang etalages
Nogal wat etalages lijken sterk op elkaar. Aantrekkelijke etalages moeten ervoor zorgen dat de consument de straat op gaat. Zorg ervoor dat ze aantrekkelijk zijn. Bezuinigen op uw etalageopmaak is daarom niet aan te bevelen. 

Laat uw etalage en display verzorgen door iemand met verstand van zaken. U kunt daarbij denken aan:
• een freelance etaleur;
• steun vanuit het samenwerkingsverband van uw franchise-organisatie of inkoopcombinatie;
• steun van de zijde van de fabrikant of importeur.

Checklist
Voor het beoordelen en mogelijk veranderen van uw etalage kunt u gebruik maken van de checklist Etalage. 

• Welke doelstelling hebt u gekozen voor uw etalage?

• Past de vorm van uw etalage hierbij?

• Past het soort presentatie van uw etalage hierbij?

• Hoelang duurt het bij u gemiddeld voordat u uw etalage vernieuwt?

• Komt uw etalage verzorgd over en is het kleurgebruik rustig?

• Geeft uw etalage een goede indruk van wat uw winkel verkoopt?

• Zijn de prijzen duidelijk zichtbaar bij de artikelen?

• Zijn de artikelen uit uw etalage ook direct verkrijgbaar in uw winkel?



Portals speciaal voor Ondernemers en Managers

Personeel
Wilt u met het leidinggeven aan personeel minder tijd kwijt zijn en professioneler leidinggeven? 
Kijk dan op HRM-Tools voor Leidinggevenden

Financieel
U wilt als ondernemer meer grip op uw Financiële Zaken? Uw Jaarcijfers analyseren, Prognoses en Kostenberekeningen Maken, enzovoort?
Kijk dan op Financieel Sterk Ondernemen (FSO)

Sales
U wilt met een sterkere aanpak van uw verkoop meer omzet maken? Met tools voor bijvoorbeeld het schrijven van sterke verkoopbrieven, belscripts, scorende offertes, verkoopplannen, verkoopprognoses en verkoopoverzichten?
Kijk dan op Orders en Opdrachten binnenhalen

Abonneer je op onze gratis nieuwsbrief

Dit artikel  behoort tot onze portal  Orders & Opdrachten Binnenhalen Deze portal wordt wekelijks aangevuld met nieuwe rekentools en adviezen. 

Tip
Wilt u zich niet aanmelden als gebruiker, kijk dan eens in onze webshop bij de CD-ROMS en losse software.   

CD-ROM Acquisitie

CD-ROM Offertes Schrijven
CD-ROM Offertemanager

Software Offerteberekeningen Maken (versie Zakelijke Dienstverlening, Productie en Ambacht)
Software Offerteberekeningen Maken (versie Detailhandel en Groothandel)
Software Offertes Schrijven

Software Verkoopbrief Schrijven

Software Belscript Schrijven

Vergelijkbare artikelen
zorg voor tevreden klanten in uw winkel
tevreden klanten in uw winkel: checklist winkelinterieur
tevreden klanten in uw winkel: checklist exterieur
meten van klanttevredenheid in de winkel
de etalage: wat moet u weten over uw etalage?
winkelinterieur: een kwalitatief goed winkelinterieur
zelfbediening in uw winkel



Nieuwe abonnees ontvangen geheel gratis de CD-ROM Grip op Offertes Schrijven, inclusief een handzaam boekje over het schrijven van scorende Offertes. (winkelwaarde € 69,-). Deze CD-ROM is speciaal ontwikkeld voor verkoopmedewerkers die offertes schrijven.

(*) U ontvangt het welkomstgeschenk na betaling van het abonnementsgeld. Dit aanbod is niet geldig bij het kennismakingsabonnement.