1
Wat is er nieuwe op de website
Gratis artikelen
Stel je vraag via e-mail
Gratis nieuwsbrief

Auto van de zaak voordeliger dan Auto in prive?

De bijtelling voor de auto van de zaak is voor velen een harde fiscale maatregel. Zeker als de cataloguswaarde van de auto bovengemiddeld is, kan de fiscale bijtelling zorgen voor een behoorlijke aanslag IB. Daarom de kosten van een auto van de zaak vergeleken met de kosten van een auto in privé. 

De kosten van een auto
Autorijden is een dure aangelegenheid. U betaalt veel belasting bij de aanschaf van uw auto, voor het bezit ervan en per liter gebruikte brandstof. In de categorie auto's met benzinemotor waarmee gedurende vier jaar lang 15.000 kilometer per jaar wordt gereden zijn de verschillen groot. De goedkoopste auto kost per kilometer ongeveer twintig eurocent. Voor de duurste bent u dan ongeveer twaalf keer zoveel kwijt. Een ‘gewone' Ford Mondeo met een catalogusprijs van € 26.000 kost u ongeveer € 0,52 per kilometer ofwel € 650 per maand (cijfers ANWB).

Kosten Auto van de zaak
Maar rijden in een auto van de zaak kost ook geld. Werkgevers en werknemers die in een auto van de zaak rijden moeten belasting betalen over het privégebruik. Eigenlijk zou over elke gereden privékilometer tegen de werkelijke kilometerprijs moeten worden afgerekend. Maar dat is onuitvoerbaar. Daarom wordt de bijtelling gesteld op een vast bedrag van 25% van de catalogusprijs van die auto.

Met de werkelijke waarde van de privékilometers heeft dat niets te maken. Rijdt u veel privé, dan pakt de auto van de zaak meestal voordelig uit. Een gelijkwaardige eigen auto kost vrijwel altijd meer dan het te betalen belastingbedrag bij een auto van de zaak.




Een rekenvoorbeeld
Stel, u rijdt in een Ford Mondeo met een catalogusprijs van € 26.000. U rijdt 15.000 kilometer privé en nog eens 15.000 zakelijk. U betaalt geen bijdrage aan het bedrijf. U moet 25% ofwel € 6.500 per jaar bij uw inkomen tellen. Daarover betaalt u 42% inkomstenbelasting. Dat is € 2.730 ofwel ongeveer € 227,50 per maand. Uw buurman die geen auto van de zaak heeft, is voor hetzelfde aantal privékilometers € 650 per maand kwijt.

Conclusie
U betaalt dus wel belasting voor het privégebruik, maar dan nog bent u aanzienlijk goedkoper uit dan uw buurman. Hoe meer privégebruik, hoe lager het bedrag per kilometer.

Wanneer is een auto in prive voordeliger?
Rijdt u niet zoveel privé en veel zakelijk, dan kan de kilometerprijs van een auto van de zaak hoog worden. U relateert immers het aantal prive door u gereden kilometers aan de aanslag IB die u van de fiscus ontvangt. 

Een rekenvoorbeeld
U rijdt per jaar 30.000 kilometer, waarvan 27.000 zakelijk en 3.000 privé. De auto, een Ford Mondeo, heeft een catalogusprijs van € 26.000. U moet dus € 6.500 bijtellen. Dat betekent dat de fiscus u aanslaat voor € 2,17 per kilometer. Bij het inkomstenbelastingtarief van 42% kost u dat € 0,91 per kilometer, € 2.730 per jaar, € 227,50 per maand.




Conclusie
Dat zijn dure kilometers. In deze concrete situatie is het aan te bevelen om eens uit te rekenen wat het kost om zelf een auto aan te schaffen (welk merk, nieuw of occasion, etc) en na het maken van een berekening de baas te vragen om een kilometervergoeding voor de zakelijke kilometers. Dat kan in theorie veel schelen, afhankelijk van het aantal kilometers dat u zakelijk versus privé rijdt.

Dat hoeft niet altijd gunstig uit te pakken. Stel u schaft de Ford zelf aan. De kosten stellen we op € 0,40 per kilometer, dat is € 1.000 per maand. U ontvangt de maximale belastingvrije vergoeding van € 0,19 voor 27.000 kilometer, dat is € 5.130 per jaar of € 427,50 per maand. De auto kost u per maand netto € 1.000 - 427,50 = € 572,50 per maand. Omgerekend per kilometer is dat € 2,29 per privékilometer! Dat zijn nog veel duurdere kilometers! Ook in dit voorbeeld is de auto van de zaak veel goedkoper dan een eigen auto.

Andere mogelijkheden
Behalve bovenstaande voorbeelden zijn er nog vele anderen. U kunt overwegen om met de auto van de zaak minder dan 500 kilometer privé te rijden. Als u dat met een nauwkeurige rittenadministratie kunt aantonen blijft de bijtelling achterwege. U kunt dan de overige privékilometers met een goede en voldoende ruime eigen auto rijden, of op een andere manier afleggen.

Rijdt u veel zakelijk, dan kan een gebruikte auto die veel goedkoper is dan de Ford uit de voorbeelden een voordeliger uitkomst opleveren, afhankelijk van uw kostenpost “ Reparatie en Onderhoud”. Het is per geval puzzelen wat het voordeligst is.

Conclusie
Voor werknemers is een auto van de zaak meestal aanzienlijk goedkoper dan een eigen auto. De inkomstenbelasting over het privégebruik is heel vaak veel lager dan de kosten van de auto. Dat geldt ook als de werkgever een bijdrage voor privégebruik eist. Die bijdrage wordt afgetrokken van de bijtelling. U betaalt dan minder belasting, maar naast die belasting ook de bijdrage. Bedenk dat u ook met belastingbetaling nog steeds veel minder voor uw auto betaalt dan degenen die hun auto zelf betalen. Een auto van de zaak blijft in veel gevallen voordelig.




Software om zelf berekeningen te kunnen maken?
Wilt u voor uw concrete situatie zelf kunnen uitrekenen wat voor u voordeliger is, een eigen auto of een auto van de zaak? Meld u dan aan voor de portal Fiscaal Optimaal Ondernemen. Klik hier voor meer informatie en aanmelden.

Abonneer je op onze gratis nieuwsbrief

Vergelijkbare artikelen
auto via de zaak of via prive?
rittenadministratie: welke eisen gelden voor de rittenadministratie?
bijzondere situaties rond bijtelling auto van de zaak
auto van de zaak voordeliger dan auto in prive?
rittenadministratie bestelauto vereenvoudigd
bijtelling auto van de zaak: welke percentages?
rittenadministratie voeren? houd uw rittenadministratie nauwkeurig bij!
nieuwe belastingregels vrijstelling wegenbelasting
auto prive of via de zaak? hoe zit het met de bijtelling?
autokostenforfait - het belangrijkste over het autokostenforfait

Orders en Opdrachten binnenhalen



Commerciële Tools voor meer Omzet (Zowel Off line als Online)

Helpt u dagelijks met Verkooptools, Verkoopmodellen, Checklists en Stappenplannen op het gebied van Marketing & Sales. Lees meer > ...