Hoe introduceer ik een nieuw product op de markt?
Veel ondernemers bedenken jaarlijks een nieuw product of een nieuwe dienst. En veel goede ideeën worden ook uitgevoerd; een dergelijk product met succes op de markt zetten, levert echter nog wel eens de nodige problemen op. Marketing en verkoop is nu eenmaal een heel ander vak dan techniek. Veel ondernemers weten niet goed hoe ze een nieuw product op de markt moeten presenteren. Ze leggen een aanzienlijk traject af om een nieuw product te ontwikkelen, maar zijn niet in staat om het product te communiceren naar de markt.
Informatievoorziening Een belangrijk aspect van productintroductie is de informatievoorziening erom heen. Een product komt niet succesvol op de markt als de informatievoorziening er omheen niet goed is.
Valkuilen Een veel voorkomende valkuil is dat een ondernemer denkt dat zijn of haar nieuwe product vanzelf wel verkoopt. Omdat het kwalitatief goed is of omdat het betreffende product bepaalde problemen van consumenten en/of bedrijven oplost. Andere valkuilen voor enthousiaste ondernemers zijn de volgende:
'Iedereen wil het'; 'Wij zijn de enige'; 'Dit is zo nieuw, dat koopt iedereen'.
Bij het introduceren van een nieuw product(idee) kunt u als volgt te werk gaan. Hierbij kunt u gebruikmaken van de volgende checklist.
Checklist Productintroductie: Bepaal bij wie in het bijzonder belangstelling bestaat voor uw nieuwe product of uw nieuwe dienst; Hoe komt u met uw klantenkring in contact? Schriftelijk, in een persoonlijk gesprek, telefonisch via telemarketing of bijvoorbeeld met een aparte productpresentatie?; Welke maatschappelijke trend/gebeurtenis/actualiteit of fenomeen etc. kunt u inzetten om uw productintroductie te vergemakkelijken?
Bijvoorbeeld: Een stijgende gasprijs voor een nieuwe energiebesparende verwarmingstechniek;
Het bieden van meer veiligheid tegen een stijgende criminaliteit; Het bieden van meer bescherming tegen een belangrijke en bedreigende ziekte; Het bieden van een afdoende oplossing tegen vuile en stinkende groenbakken.
Stappenplan Het stappenplan Productintroductie kunt u gebruiken bij het introduceren van uw nieuwe product:
Tip Het kan zijn dat uw nieuwe product veel voordelen biedt. Bekijk dan voor welke (deel-)doelgroep welke voordelen van belang zijn. Communiceer niet alle voordelen tegelijk. Dit doet alleen maar afbreuk aan de kracht van uw boodschap. Kies een paar hele sterke voordelen en benadruk deze op een krachtige manier.
Stap 1 Verken de markt U hebt uw nieuwe product ontwikkeld naar aanleiding van een door u gedefinieerd probleem in de markt. Bepaal voor uzelf of uw markt het door gedefinieerde probleem wel als een echt probleem ervaart.
De kans van uw nieuwe product kunt u vooraf bepalen door samen met uw collega's van de verkoop een enquête te houden onder uw klanten. Stel vast met welke van uw huidige producten of onderdelen van uw producten uw klanten bijzonder tevreden waren en welke minder goed bevielen. Vraag uw klant om adviezen en verbeteringsvoorstellen voor uw productvoorstel in de vorm van een 'nieuw product in wording';
Adverteer uw nieuwe product (in de vorm van een dummy) in een vaktijdschrift en vraag vakmensen om te reageren en een u een schriftelijke reactie toe te sturen;
Gebruik uw website op Internet om uw nieuwe product te presenteren en op basis van reacties hierop te verbeteren. Juist Internet leent zich goed om interactief met uw doelgroep over uw nieuwe product te communiceren. Surfers op Internet die op uw vakgebied kennis van zaken hebben, zullen graag hun visie geven;
U kunt zonder risico uw doelgroep testen door een direct mail voor een bepaalde branche te organiseren. Adressen zijn bij diverse adressenleveranciers verkrijgbaar. De respons op uw mailing zal aantonen of er behoefte is aan uw nieuwe product of productideeën.
Stap 2 Ga na of er eventueel bepaalde vooroordelen en vooronderstellingen rond uw nieuwe product aanwezig zijn bij klanten
Uw potentiële afnemers moeten het door u geformuleerde probleem herkennen en uw gepresenteerde oplossing daarvoor erkennen. Soms hebben mensen al commentaar op uw productidee, nog voordat ze het hebben gezien of ook maar in hun handen hebben gehad. Dat zal blijken uit de reacties die u in stap 1 hebt verzameld. Negeer hardnekkige vooroordelen niet en probeer ze ook niet te veranderen, als ze zich niet laten veranderen.
Als bijvoorbeeld blijkt uit uw onderzoek dat uw klanten nou eenmaal vinden dat een buggy (inklapbare kinderwagen) die wordt bevestigd aan een fiets, aan de bagagedrager hoort te hangen en niet aan de voorvork van een fiets, dan kunt u een nieuwe voorvorkklem beter niet introduceren.
Portal Financieel Sterk Ondernemen De portal Financieel Sterk Ondernemen (FSO) is speciaal ontwikkeld voor ondernemers uit het MKB die grip willen houden op de financiële zaken van hun bedrijf. Krijgt u uw jaarcijfers of wilt u begrotingen en prognoses maken, meld u zich dan aan. Klik hier voor meer informatie en aanmelden.
Speciale software voor Offerte Berekeningen Maakt u regelmatig offertes, prijsopgaven of prijsberekeningen en wilt u zeker weten dat alles erin zit en dat uw offerteprijs geen rekenfouten bevat? Kijk dan eens naar de handige Software Offerteprijs Maken.
Klik hier voor de versie voor de Zakelijke dienstverlening/Productie/Ambacht
Klik hier voor de versie voor Detailhandel/Groothandel.
Abonneer je op onze gratis nieuwsbrief
Dit artikel behoort tot onze portal Orders & Opdrachten Binnenhalen. Deze portal wordt wekelijks aangevuld met nieuwe rekentools en adviezen.
Tip
Wilt u zich niet aanmelden als gebruiker, kijk dan eens in onze webshop bij de CD-ROMS en losse software.
CD-ROM Acquisitie
CD-ROM Offertes Schrijven CD-ROM Offertemanager
Software Offerteberekeningen Maken (versie Zakelijke Dienstverlening, Productie en Ambacht) Software Offerteberekeningen Maken (versie Detailhandel en Groothandel) Software Offertes Schrijven
Software Verkoopbrief Schrijven
Software Belscript Schrijven
|