1
Wat is er nieuwe op de website
Gratis artikelen
Stel je vraag via e-mail
Gratis nieuwsbrief

Flyer nodig? Stappenplan voor het maken van een flyer

Voordat u een flyer, catalogus of brochure laat maken, gaat er nogal wat aan vooraf. Het is dan ook van groot belang om van alle aspecten van een flyer op de hoogte te zijn. Denk om te beginnen maar eens aan de lay-out. De eerste blik op het drukwerk geeft al direct een belangrijke indruk. Het moet uitdagen om het open te slaan en te lezen.

Maar daar blijft het niet bij als u een goede flyer wilt krijgen. De interesse van de lezer moet geprikkeld blijven bij het zien van uw flyer. Lange stukken tekst en moeilijk taalgebruik worden over het algemeen als niet-leesbaar beschouwd. Een flyer met teveel tekst is dan ook eigenlijk weggegooid geld.

Daarnaast maken duidelijke foto's en plaatjes uw flyer aantrekkelijk. Natuurlijk is dit alles geheel afhankelijk van het doel en de inhoud van uw flyer. Door vooraf goed denkwerk en duidelijk overleg te voeren over concept en inhoud is de belangrijkste stap naar een goede flyer al gezet.




Stappenplan Maken van een flyer

Stap 1
Bepaal het onderwerp van uw flyer

Waar gaat de flyer over? Welke onderwerpen moeten er in de flyer aan de orde komen? Is er al eerder over deze onderwerpen geschreven? Is er voorbeeldmateriaal beschikbaar voor uw flyer? Uit welke bronnen kunt u informatie halen?

Stap 2
Benoem de doelgroep van uw flyer

Voor wie is de flyer bedoeld? Als er verschillende doelgroepen zijn, geef dan de volgorde van belangrijkheid aan. Omschrijf de kenmerken per doelgroep (oud, jong, opleidingsniveau, activiteitenpatroon, kennis van en belang bij het onderwerp, mogelijke weerstanden etc.)

Stap 3
Stel doelen aan uw flyer

Wat moet uw flyer teweegbrengen bij de doelgroep(en)? Formuleer de doelen zo SMART mogelijk(Specifiek, Meetbaar, Aanvaardbaar/ Actiegericht, Realistisch en Tijdgebonden). Gebruik deze doelen als ‘kapstok’ voor de indeling van de flyer.

Stap 4
Bepaal toon en uitstraling van uw flyer

Stem de toon en de vormgeving van uw flyer goed af op de doelgroep. Kijk ook naar hoe andere organisaties deze doelgroepen aanspreken. Schrijf helder, inspirerend en actief. Vermijd bureaucratisch taalgebruik en ‘jargon’.


Stap 5
Organiseer ontwerp en opmaak van uw flyer

De manier waarop de flyer wordt vormgegeven en gedrukt, is afhankelijk van doelgroep, doelstelling, gewenste uitstraling en het beschikbare budget. Als u vormgeving en drukwerk uitbesteedt, zorg dan voor een duidelijke briefing waarin bovenstaande punten verwerkt zijn. De vormgever/drukker kan op basis daarvan een voorstel met offerte uitbrengen. Het loont om voor uw flyer verschillende offertes aan te vragen.

Stap 6
Maak afspraken over gebruik en verzending van uw flyer

Hoe wordt de flyer gebruikt en verspreid? Gaat u hem toesturen aan de doelgroep? Zijn er actuele adressen beschikbaar? Legt u hem neer in de uw eigen bedrijf of organisatie, bij andere organisaties, op ontmoetingspunten of bijeenkomsten? Komt uw flyer ook op de website te staan? Bedenk dit soort vragen rond het gebruik van uw flyer.

Stap 7
Maak een planning voor de productie van uw flyer

Reken vanaf de verschijningsdatum terug en maak een tijdschema waarin alle activiteiten staan en de namen van de mensen die in actie moeten komen. Bewaak de deadlines en het budget. Geef wijzigingen in de planning aan alle betrokkenen door.

Stap 8
Doe een pre-test voor uw flyer Het is zinvol om de flyer in de conceptfase uit te testen bij een aantal mensen uit de doelgroep. Mogelijke vragen daarbij zijn: begrijpt u wat er staat, wat brengt de flyer bij u teweeg, wat kan anders en beter?




Checklist Flyer

- Wilt u uw flyer ook dienst laten doen als insteekmap?

- Is het vermelden van zaken die sterk aan verandering onderhevig zijn zoveel mogelijk vermeden?

- Hoeveel jaar wilt u dat uw flyer meegaat?

- Hoe groot is het jaarlijks benodigde aantal?

- Wat is dus de gewenste oplage?

- Is dit aantal groter dan ongeveer 1.000 stuks?

- Wat gaat u doen: drukken of printen?

- Is het formaat van uw flyer zodanig gekozen dat er een A-4 kan worden in gestoken?

- Hebt u voor uw planning gerekend op een levertijd van ongeveer twee maanden?

- Hebt u de drukproeven/ontwerpproeven door verschillende mensen binnen uw bedrijf en/of door externe experts laten controleren?




Tools voor de Communicatie Praktijk
Heeft u behoefte aan digitale ondersteuning in de vorm van Tools, Stappenplannen, Checklists en Voorbeeldmodellen? Kijk dan eens op de portal Tools voor de Communicatie Praktijk. U kunt daar gebruik maken van meer dan honderd Modellen, Checklists, Stappenplannen en Tools voor een optimale bedrijfscommunicatie. Klik hier voor meer informatie en aanmelden.

Abonneer je op onze gratis nieuwsbrief

Dit artikel  behoort tot onze portal Tools voor de Communicatie Praktijk.  Deze portal wordt wekelijks aangevuld met nieuwe tools en adviezen. 

Tip
Wilt u zich niet aanmelden als gebruiker, kijk dan eens in onze webshop bij de CD-ROMS en losse software.   
 
 Software Persbericht Schrijven

Vergelijkbare artikelen
bedrijfsposter: een poster maken voor uw bedrijf?
flyer nodig? stappenplan voor het maken van een flyer
checklist maken of laten maken brochure

Orders en Opdrachten binnenhalen



Commerciële Tools voor meer Omzet (Zowel Off line als Online)

Helpt u dagelijks met Verkooptools, Verkoopmodellen, Checklists en Stappenplannen op het gebied van Marketing & Sales. Lees meer > ...