Uitbrengen van een offerte doet u systematisch
Het uitbrengen van een offerte is voor veel bedrijven een tijdrovende én dus kostbare aangelegenheid. Heeft u er bijvoorbeeld wel eens bij stilgestaan wat het uitbrengen van één offerte uw bedrijf kost? Ooit nagedacht over het aantal offertes dat leidt tot een succesvolle opdracht? Een kort moment van overdenking doet u waarschijnlijk concluderen dat het effectiever omgaan met offertes zal leiden tot meer opdrachten en een hoger rendement in uw onderneming.
Iedereen die binnen een organisatie te maken heeft met het vervaardigen, uitbrengen, goedkeuren en opvolgen van offertes kan daarover meepraten. Zoals medewerkers binnendienst, medewerkers buitendienst, verkoopleiders en directeuren. Het uitbrengen van een offerte vraagt nu eenmaal tijd en aandacht voor een goede offertescoren.
Vragen die bij het schrijven en uitbrengen van een scorende offerte een rol spelen, zijn onder meer:
Aanloop • Wat is het slagingspercentage van uw offertes? • Wanneer besluit u dus tot het uitbrengen van een offerte en wanneer niet? • Hoe gaat u de opvolging van uw offertes regelen?
De voorbereiding • Kent u de wensen en behoeften van uw klant? • Wie zijn uw concurrenten? • Welke rol speelt de prijs? • Wat zijn de voordelen van uw bedrijf en product?
De vormgeving van de offerte • Hoe bekijkt uw klant uw offerte? • Aandacht krijgen en vasthouden • Persoonlijk schrijven
De lay-out en het schrijfwerk • Tussenkopjes en andere manieren om aandacht te sturen • Lengte van alinea’s en tekstblokken • Inhoud en kenmerken van een goede offerte • Tips en voorbeelden voor taalgebruik • Valkuilen en dooddoeners
De finishing touch • Inkorten en strepen • Vlotte zinnen • Negatieve en positieve woorden • Het effect van ontkenningswoorden • Wanneer is een tekst makkelijk leesbaar? • Vaktermen en moeilijke woorden
De opvolging • Verzenden of persoonlijk presenteren? • Het vragen om de opdracht • Is er nog iets waarmee u de drempel kunt verlagen? • Het opvolgen moet u goed organiseren • Maak uw offerteresultaat meetbaar (meten is weten)
Een lange lijst dus van aandachtspunten voor het uitbrengen van een scorende offerte.
CD-ROM Grip op Offertes Schrijven Al deze punten krijgen ruime aandacht bij onze CD-ROM Grip op offertes schrijven. Via het bijbehorende handzame boekje leert u in korte tijd met andere ogen naar uw eigen situatie te kijken en komt tot de conclusie waar uw verbeterpunten liggen. Vervolgens werkt u stap voor stap toe naar een scorende offerte. Het uitbrengen van een offerte is op deze manier niet zo moeilijk meer!
Aan wie brengt u een offerte uit en wat zijn precies de wensen en behoeften van uw klant? Vervolgens is er aandacht voor klantgericht schrijven, het effectief presenteren van de voordelen van uw bedrijf en product en het presenteren van de prijs. Verder komen de inhoud en kenmerken van een goede offerte en een stijlvolle presentatie en lay-out aan bod.
Klik hier voor meer informatie en bestellen.
Speciale software voor Offerte Berekeningen Maakt u regelmatig offertes, prijsopgaven of prijsberekeningen en wilt u zeker weten dat alles erin zit en dat uw offerteprijs geen rekenfouten bevat? Kijk dan eens naar de handige Software Offerteprijs Maken.
Klik hier voor de versie voor de Zakelijke dienstverlening/Productie/Ambacht
Klik hier voor de versie voor Detailhandel/Groothandel.
Abonneer je op onze gratis nieuwsbrief
Dit artikel behoort tot onze portal Orders & Opdrachten Binnenhalen. Deze portal wordt wekelijks aangevuld met nieuwe rekentools en adviezen.
Tip
Wilt u zich niet aanmelden als gebruiker, kijk dan eens in onze webshop bij de CD-ROMS en losse software.
CD-ROM Acquisitie
CD-ROM Offertes Schrijven CD-ROM Offertemanager
Software Offerteberekeningen Maken (versie Zakelijke Dienstverlening, Productie en Ambacht) Software Offerteberekeningen Maken (versie Detailhandel en Groothandel) Software Offertes Schrijven
Software Verkoopbrief Schrijven
Software Belscript Schrijven
|