1
Wat is er nieuwe op de website
Gratis artikelen
Stel je vraag via e-mail
Gratis nieuwsbrief

Uw Visitekaartje: Aandachtspunten bij het ontwerp Visitekaartje

Visitekaartjes zijn er letterlijk in alle soorten en maten. De variatie is groot. Van uiterst professioneel opgemaakte kaartjes tot amateuristisch ogende surrogaten gemaakt met behulp van de eigen computer. Nadat het kaartje eenmaal is afgegeven gaat het een eigen leven leiden. Het wordt soms jaren bewaard in een mapje of een bakje. Het enige wat rest na al die tijd, is het kaartje zelf. Dat betekent dat u daar bij het ontwerp van uw kaartje rekening mee moet houden. De volgende aspecten zijn hierbij van belang:

Aspect 1
Let op vorm, kleur en papiergebruik

Hebt u een kaartje met een opmerkelijke vorm, kleur of papiersoort? Het beeld dat achterblijft bij de ontvanger wordt hierdoor (mede) bepaald. Zorg ervoor dat uw visitekaartje een verhaal vertelt. Over uzelf en over uw bedrijf. Benader het als een concept. Welke uitstraling verkiest u? Past het kaartje in de door uw onderneming gekozen huisstijl? Vormen kaartje en huisstijl een eenheid of zijn ze totaal afwijkend?

Het visitekaartje mag nooit een sluitpost zijn op uw marketingbegroting. Schakel voor het laten ontwerpen van uw visitekaartjes een professioneel bureau in. De kosten die u hiervoor maakt, haalt u er later als het goed is altijd weer uit! Kijk uit met het gebruik van software om eigen kaartjes te produceren. Het bezorgt u al snel een niet-professioneel imago waar u niet zo makkelijk meer vanaf komt.

Wel kunt u geld besparen door uw ontwerper eenmalig een eigen huisstijl te laten creëren en deze stijl door te voeren in al uw reclame-uitingen. U maakt gebruik van hetzelfde logo en kleuren maar betaalt er slechts één keer voor. Vraag de ontwerper het logo op een elektronisch medium vast te leggen. U kunt het vervolgens overal gebruiken. Bijvoorbeeld op uw website. Van belang is dat de kleuren ook worden vastgelegd. Drukkers werken met zogenaamde pms-kleuren. Dit is een bepaalde code waarmee de kleur nauwkeurig wordt bepaald. Overigens is het mogelijk dat de kleuren afwijken, want niet alle materialen hebben dezelfde kleurvastheid.

Vraag aan uw drukker of het drukken van uw visitekaartjes is te combineren is met ander kleurendrukwerk van een ander. Soms wordt de drukpers niet volledig gevuld met een bepaald drukwerk en is het mogelijk de open ruimte te vullen met ander drukwerk die in dezelfde kleuren worden gedrukt.


Aspect 2
Let op de opmaak van de tekst

Een eerste vereiste voor een visitekaartje is dat de vermelde gegevens goed leesbaar zijn. Let voor de leesbaarheid op het volgende:

• schreefletters (letters met een ‘haaltje’) zijn beter leesbaar dan schreefloze letters. Voorbeelden van schreefletters zijn: Times, Courier en Georgia. Georgia wordt veel op websites gebruikt en is bijzonder goed geschikt voor beeldschermen. Voor het afdrukken op papier is dit lettertype minder geschikt. Schreefloze letters worden minder makkelijk gelezen. Arial en Verdana zijn voorbeelden van schreefloze letters. Schreefloze letters zijn uitstekend geschikt voor koppen.

• Kopteksten met uitsluitend hoofdletters lezen moeilijker dan kopteksten met slechts een beginkapitaal (hoofdletter). Gebruik dus op uw visitekaartje nooit uitsluitend hoofdletters.

• In gewone teksten is een zogenoemde 12- puntsletter (de grootte zoals gebruikt in deze uitgave) een veilige lettermaat die voor vrijwel iedereen leesbaar is. Vanwege het ruimtegebrek op het visitekaartje zult u meestal voor een kleinere letter (bijvoorbeeld een 10- puntsletter) moeten kiezen. Kies vanwege het contrast bij voorkeur de kleur zwart voor uw tekst. Laat ook voldoende witruimte over. Teksten die dicht op elkaar staan zijn vaak lastig te lezen.

• U kunt kiezen om de tekst ‘staand’ (tijdens het lezen is de brede kant van het kaartje onder/boven) of ‘liggend’ (tijdens het lezen is de smalle kant van het kaartje onder/boven) af te drukken. De voorkeur gaat uit naar liggend afgedrukte teksten. Deze zijn in de meeste opbergsysteem direct leesbaar. Staand afgedrukte kaartjes worden meestal horizontaal opgeborgen. Er zijn ook kaartjes in omloop waarop een deel van de tekst (bijvoorbeeld de firmanaam) een andere leesrichting heeft dan de rest van de tekst. Dat is echter af te raden omdat het onhandig is voor de lezer.




Aspect 3
Let op de afmeting


Afwijkende formaten hebben het voordeel dat ze opvallen. Grote formaten hebben echter het nadeel dat ze niet passen in de meest gebruikte opbergsystemen. U loopt dus het risico dat uw opvallende visitekaartje met de schaar wordt bewerkt of zelfs in de prullenbak verdwijnt! Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Zorg er daarom voor dat het formaat van uw visitekaartje geen belemmering is om uw visitekaartje goed op te bergen.

Ook zijn er visitekaartjes in omloop die opengevouwen kunnen worden. Het voordeel van deze kaartjes is dat er meer informatie op past. Helaas is er ook een belangrijk nadeel aan dit soort kaartjes. Eenmaal opgeborgen in een systeem is de inhoud ervan niet meer direct te lezen. Wees dus terughoudend met bijzondere afmetingen en vouwbare visitekaartjes. Gangbare afmetingen zijn de volgende:

• 55 x 95 mm;
• 85 x 55 mm;
• 50 x 95 mm.

Aspect 4
Enkelzijdig of dubbelzijdig


Het is verleidelijk ook de achterzijde van een kaartje te bedrukken. U kunt hierop bijvoorbeeld uw korte missiestatement, lijfspreuk of de activiteiten van uw onderneming vermelden. Sommige kaartjes zijn aan de achterkant bedrukt met een foto.

Het bedrukken van de achterzijde kent een aantal nadelen:
• veel kaartjes worden in een systeem opgeborgen, waarbij de achterzijde niet zichtbaar is;
• sommigen gebruiken de achterkant om aantekeningen te maken. Bijvoorbeeld bij welke gelegenheid ze u hebben ontmoet.

Laat dus altijd voldoende ruimte open op de achterkant van uw visitekaartje als u besluit om de achterkant te bedrukken. Eventueel bedrukt u de achterkant alvast met bijvoorbeeld de tekst:

Waar ontmoet: …………………
Datum: ………………………...




Aspect 5
Let op het materiaalgebruik


De meeste visitekaartjes zijn gemaakt van papier. Een gebruikelijke papierdikte is 240 of 250 grams papier. Soms ziet u ook kaartjes die zijn geplastificeerd. Deze kaartjes gaan een leven lang mee. Mensen zullen zo’n kaartje minder snel weggooien omdat dit slecht is voor het milieu.

Bedenk echter wel dat niet iedereen gediend is van dit soort kaartjes. Mensen die veel aandacht hebben voor het behoud van ons milieu zullen uw kaartje minder enthousiast ontvangen. Bovendien kunnen plastic of kaarten van metaal niet worden beschreven.

CD-rom
Er zijn ook kaartjes in omloop die als cd-rom gebruikt kunnen worden. Het grote voordeel van een cd-rom is dat u er een complete digitale bedrijfspresentatie op kunt laten vastleggen. Eigenlijk gaat het dus om een visitekaartje in de vorm van een uitgebreide presentatie. Een ander voordeel is dat u hiermee in positieve zin zult opvallen: het is een relatief duur hebbeding waarmee u een moderne uitstraling kunt realiseren.

Een nadeel is de kostprijs van een cd-rom die ver boven die van een papieren visitekaartje ligt. Een ander nadeel is dat de ontvanger altijd een cd-rom speler binnen handbereik moet hebben om uw visitekaartje te kunnen afspelen. Bovendien kost dit tijd en moeite wat niet alle ontvangers van zo’n schijfje willen nemen. Een cd-rom is dikker dan een visitekaartje. U neemt niet zo gemakkelijk een stapeltje van deze cd-roms mee in uw binnenzak.

Een commercieel nadeel is verder dat een cd-rom niet beschrijfbaar is met persoonlijke boodschappen. Of een cd-rom binnen afzienbare tijd op grote schaal zal worden toegepast, is op dit moment nog niet te zeggen.

Tools voor de Communicatie Praktijk
Heeft u behoefte aan digitale ondersteuning in de vorm van Tools, Stappenplannen, Checklists en Voorbeeldmodellen? Kijk dan eens op de portal Tools voor de Communicatie Praktijk. U kunt daar gebruik maken van meer dan honderd Modellen, Checklists, Stappenplannen en Tools voor een optimale bedrijfscommunicatie. Klik hier voor meer informatie en aanmelden.

Abonneer je op onze gratis nieuwsbrief

Dit artikel  behoort tot onze portal Tools voor de Communicatie Praktijk.  Deze portal wordt wekelijks aangevuld met nieuwe tools en adviezen. 

Tip
Wilt u zich niet aanmelden als gebruiker, kijk dan eens in onze webshop bij de CD-ROMS en losse software.   
 
 Software Persbericht Schrijven

Vergelijkbare artikelen
visitekaartje: met visitekaartje een blijvend goede indruk
uw visitekaartje: aandachtspunten bij het ontwerp visitekaartje
hoe maakt u een brochure? stappenplan brochure maken
drukwerkbegeleiding: aandachtspunten bij begeleiden van drukwerk

Orders en Opdrachten binnenhalen



Commerciële Tools voor meer Omzet (Zowel Off line als Online)

Helpt u dagelijks met Verkooptools, Verkoopmodellen, Checklists en Stappenplannen op het gebied van Marketing & Sales. Lees meer > ...