1
Wat is er nieuwe op de website
Gratis artikelen
Stel je vraag via e-mail
Gratis nieuwsbrief

Stappenplan Opstellen van een Communicatieplan

Het onderwerp Communicatie is voor uw bedrijf of organisatie een van de belangrijkste instrumenten om uw doelstellingen te bereiken. Een planmatige aanpak bij het schrijven van een communicatieplan is hierbij absoluut noodzakelijk. 

Communicatie is belangrijk om uw bedrijf onder de aandacht te brengen. Als u niet communiceert, weet niemand van het bestaan van uw bedrijf af. De beoogde deelnemers niet, de pers niet, de subsidieverstrekkers niet en de buitenwereld niet. Communicatie is dus noodzakelijk. U mag best een beetje "reclame" maken voor uw bedrijf. Deze handige checklist helpt u op weg om een communicatieplan te maken.

Aanleiding (WAAROM?)
Waarom is communicatie over uw bedrijf noodzakelijk?
Hoe kan communicatie helpen bij de realisatie van uw bedrijfdoelen?

Doelgroepen (WIE?)
Vervolgens kijkt u naar de doelgroep. Wie wilt u direct met uw bedrijf bereiken bijvoorbeeld jongeren, ouderen, allochtone vrouwen, buurtbewoners? Zijn er nog andere betrokkenen zoals sponsors, vrijwilligers, organisaties, gemeente? Wie moet wat weten/vinden/doen van uw bedrijf?




Doelstelling (WAT?)
Wat wilt u bereiken bij de doelgroep? Wilt u mensen informeren over uw bedrijf (kennis) of gaat u een stapje verder en wilt u bereiken dat mensen een positief gevoel krijgen over uw bedrijf (houding)? Of gaat u misschien nog een stapje verder en wilt u ook dat mensen zich positief uitlaten over uw bedrijf of besluiten mee te doen aan uw bedrijf (gedrag)?

Strategie (HOE?)
Hoe gaat u dit bereiken (persoonlijk benaderen, via contactpersonen etc.)? Hoe luidt de inhoud van uw verhaal? Wat gaat u vertellen?

Als u op die vragen antwoord heeft, volgt de aanpak. Hoe gaat u het doen? Denk dan aan het volgende: welke middelen wilt u inzetten (folder, internet, persbericht, persoonlijk gesprek etc.)? Zijn er bestaande middelen waarbij u kunt aansluiten? Welke nieuwe middelen moeten er ontwikkeld worden? Aan wat voor andere acties denkt u?

Organisatie
Ook heel belangrijk: maak binnen uw organisatie afspraken over hoe u de communicatie regelt. Wie is het vaste aanspreekpunt voor communicatie? Wie heeft welke taken? Wie is waarvoor (eind)verantwoordelijk? Zorg dat u daar geen misverstanden over krijgt!

En, last but not least: welk budget heeft u voor communicatie? Als u bijvoorbeeld een folder wilt laten maken, dan kost dat uiteraard geld. 


Tools voor de Communicatie Praktijk
Heeft u behoefte aan digitale ondersteuning in de vorm van Tools, Stappenplannen, Checklists en Voorbeeldmodellen? Kijk dan eens op de portal Tools voor de Communicatie Praktijk. U kunt daar gebruik maken van meer dan honderd Modellen, Checklists, Stappenplannen en Tools voor een optimale bedrijfscommunicatie. Klik hier voor meer informatie en aanmelden

Abonneer je op onze gratis nieuwsbrief

Dit artikel  behoort tot onze portal Tools voor de Communicatie Praktijk.  Deze portal wordt wekelijks aangevuld met nieuwe tools en adviezen. 

Tip
Wilt u zich niet aanmelden als gebruiker, kijk dan eens in onze webshop bij de CD-ROMS en losse software.   
 
 Software Persbericht Schrijven

Vergelijkbare artikelen
stappenplan opstellen van een communicatieplan
communicatieplan: wat opnemen in een communicatieplan?
communicatieplan schrijven? onderdelen van een communicatieplan
communicatiebudget: hoe bepaalt u uw communicatiebudget?

Orders en Opdrachten binnenhalen



Commerciële Tools voor meer Omzet (Zowel Off line als Online)

Helpt u dagelijks met Verkooptools, Verkoopmodellen, Checklists en Stappenplannen op het gebied van Marketing & Sales. Lees meer > ...